דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

"לא נזוז עד שהסכנה תחלוף": רבבות בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית לאחר שהושהתה; 19 נעצרו

ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא בהפגנה בתל אביב: "ההידברות היא ניסיון להרדים את המחאה" | אורי בנקי בהפגנה בירושלים: "כולנו צריכים לתמוך בפשרה הוגנת" | עשרות ניסו לחסום את נתיבי איילון, המשטרה השתמשה בפרשים ומכת"זית, 19 בני אדם נעצרו

  • ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא בהפגנה בתל אביב: "ההידברות היא ניסיון להרדים את המחאה" | אורי בנקי בהפגנה בירושלים: "כולנו צריכים לתמוך בפשרה הוגנת" | עשרות ניסו לחסום את נתיבי איילון, המשטרה השתמשה בפרשים ומכת"זית, 19 בני אדם נעצרו
דבר
צרו קשר עם המערכת:

רבבות השתתפו בהפגנות מחאה נגד הרפורמה המשפטית היום (שבת) ברחבי הארץ, לראשונה מאז הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקפאת החקיקה וכניסה להידברות עם האופוזיציה על מתווה מוסכם לרפורמה. מובילי המחאה הודיעו שההפגנות נמשכות עקב חוסר אמון בהליכה למתווה הפשרה.

שוטר השתמש באלה כדי להרחיק מפגינה בתל אביב. תיעוד של האירוע הופץ ברשתות ועורר סערה וביקורת על שימוש בכוח מופרז מצד המשטרה.

דוברות המשטרה: "לאחר מתן הוראת פיזור למוחים על כביש 20, תוך התראה לפיה מדובר בהפגנה בלתי חוקית וייעשה שימוש בכוח, הניפו שני מוחים שלטי מחאה ומקל דגל לעבר ראשו של סוס משטרה, באופן המסכן את הסוס, את הפרש ואת המוחים עצמם. הפרש הרחיק את המפגינה תוך שימוש בכוח סביר מהסוס".

ההפגנה המרכזית התקיימה ברחוב קפלן בתל אביב. 200 מפגינים חסמו את איילון דרום סמוך למחלף לה גווארדיה, וכוח משטרה פיזרה אותם בסיוע פרשים ומכת"זית. מוקדם יותר ירדו 50 מפגינים ירדו לאיילון צפון, דרומית לגשר יהודית, וגם הם פוזרו תוך שימוש במכת"זית, ושני מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר. עוד דיווחה המשטרה שבשדרות יגאל אלון נעצר מפגין עם שוקר חשמלי. מוקדם יותר, 20 מפגינים ניסו לחסום את הירידה לאיילון בסמוך לגשר יהודית ונבלמו על ידי המשטרה.

בתהלוכת מחאה שנערכה מוקדם יותר בשדרות רוטשילד בעיר נערך מיצג מחאה על הקמת המשמר הלאומי בהובלת איתמר בן גביר, בשם 'פלוגות הזעם של הרודן' שמדמה מצעד צבאי של משטר פשיסטי. הפגנות נוספות מתקיימות גם בחיפה, ירושלים, באר שבע וערים נוספות. בנתניה חסמו המפגינים לסירוגין את שדרות בן גוריון. גם בצומת ביל"ו הסמוך לרחובות חסמו מפגינים את התנועה. מוקדם יותר התקיימו הפגנות ברחובות, בחולון, בגדרה, בכרמיאל ובצומת הגומא שבגליל העליון בהשתתפות אלפי בני אדם.

הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב, עם שלטי 'הפרה בטחונית' (צילום: אמיר גולדשטיין)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב, עם שלטי 'הפרה בטחונית' (צילום: אמיר גולדשטיין)
מיצג מחאה 'פלוגות הזעם של הרודן' בתהלוכת מחאה נגד הרפורמה המשפטית והקמת המשמר הלאומי בהובלת השר איתמר בן גביר, בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום מסך: ארגוני המחאה)
מיצג מחאה 'פלוגות הזעם של הרודן' בתהלוכת מחאה נגד הרפורמה המשפטית והקמת המשמר הלאומי בהובלת השר איתמר בן גביר, בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום מסך: ארגוני המחאה)

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס מלכא, אמר בהפגנה בתל אביב: "כעת, מתקיימת לכאורה 'הידברות'. לא עצירה, לא חרטה ולא כוונה אמיתית. אנחנו מבינים את הטקטיקה: מדובר במאמץ להרדים את המחאה, להקים כוח נגדי אלים, שמקבל גב מנתניהו למרוח את המשא ומתן, ולפוצץ אותו במשחקי האשמות בעיתוי נוח, ואז לחזור לבליץ החקיקה. זו לא ההידברות לה ציפינו. אנחנו קראנו כבר ביום הראשון לעצירה מוחלטת ולכניסה להידברות רחבה ופתוחה, אך נענינו בזלזול ובדורסנות.

"הידברות חייבת להסתיים ברגע חוקתי מכונן שמגן על הדמוקרטיה לדורות. אחיי ואחיותיי, לא נירדם, נעמוד על המשמר. נוודא שגם מנהלי המשא ומתן מהאופוזיציה לא יירדמו בשמירה על הדמוקרטיה. ניערך בעוצמה גבוהה עוד יותר ובהפתעות רבות לבלום את הסכנה לדמוקרטיה. לא נזוז עד שהסכנה תחלוף. נשמור על הדמוקרטיה ועל ביטחון המדינה. מצדיע לכולכם, לוחמי ולוחמות הדמוקרטיה".

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים ב-2015, קרא בהפגנה בירושלים להידברות: "בצדק יש להצטער שאף אחד לא עצר את המהלכים לפני שלושה חודשים אלא נתן לחברה במדינה להידרדר אל פי תהום. בואו לא נחזור על אותה טעות ובואו נקבל את ההחלטה הנכונה לתת הזדמנות אמיתית להידברות.

"כל צד ימשיך למחות, ימשיך לצאת לרחובות, ימשיך להפגין ויחד עם זאת כולנו צריכים לתמוך בפשרה הוגנת. ונזכור שפשרה אמיתית מורכבת משני אלמנטים. הראשון ברור – צריך לוותר. השני פחות ברור אבל לא פחות חשוב – צריך להכיר ולדעת על מה הצד השני מוותר. וכשנבין כולנו בחברה הישראלית שהיום יום של כל אחד מאיתנו והפוליטיקה בכלל זה – מורכבים מוויתורים קטנים של אחרים, יהיה לנו קל יותר לוותר גם בצמנו. והחשוב ביותר – נוכל לחיות כאן כולנו ביחד". לנאום המלא של אורי בנקי הקישו כאן.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת הגומא בגליל העליון (צילום: ארגוני המחאה)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת הגומא בגליל העליון (צילום: ארגוני המחאה)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית ברחובות (צילום: נבט כהנא)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית ברחובות (צילום: נבט כהנא)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בגדרה (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בגדרה (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בחולון (צילום: ארגוני המחאה)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בחולון (צילום: ארגוני המחאה)

ממארגני ההפגנות נמסר: "האיום על הדמוקרטיה לא נעצר, אנחנו מרחק הצבעה אחת מדיקטטורה. זהי חובה אזרחית לצאת ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית. בזמן הדיונים אצל הנשיא, בן גביר, נתניהו וסמוטריץ׳ מרחיבים את ארגוני הטרור של חווארה ולה פמיליה. בשבת הקרובה, על כולנו להתייצב לשמור על הבית מפני כוחות האופל הדיקטטורים."

השבוע התקיימו לראשונה שתי הפגנות גדולות לתמיכה ברפורמה: בשני בערב, לקראת ההודעה על עצירת החקיקה התקיימה הפגנה של רבבות מול הכנסת, ובחמישי האחרון התקיימה הפגנה ברחוב קפלן בה חסמו המפגינים את נתיבי איילון.

הרחובות שנחסמו לתנועה

לפי הודעת המשטרה, עקב ההפגנות נחסמו הרחובות הבאים בתל אביב לתנועת כלי רכב:

רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים.

צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים).

רמפות גשר השלום יסגרו לצפון ולדרום ( לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20 ).

יגאל אלון – השלום למערב.

יגאל אלון- תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ).

השלום- תוצרת הארץ ( כלי הרכב יופנו מזרחה ).

השלום – עליית הנוער למזרח.

יגאל אלון – השלום לדרום.

יגאל אלון – יצחק שדה לצפון.

יצחק שדה המסגר לצפון.

בן אביגדור – מניעת יציאה למסגר.

הרחובות מיגאל אלון: עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק – התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!