דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

איגוד יבואני התבואות לשרה רגב: "עיכוב בפריקת האוניות יביא למחסור והתייקרות מזון"

יו"ר האיגוד, איתי רון, פנה לשרת התחבורה על רקע המשבר בממגורות חיפה והטענות כי נמל אשדוד אינו מקצה די כוח אדם לפריקת אוניות תבואה: "במצב הנוכחי אין יכולת לפרוק את התבואות הנדרשות כדי להאכיל את המשק הישראלי"

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, פנה אתמול (ראשון) לשרת התחבורה מירי רגב והזהיר מפני אפשרות של מחסור במזון והתייקרות המזון על רקע המשבר בממגורות חיפה, וכן על רקע טענות כי נמל אשדוד אינו מקצה די כוח אדם לפריקת אוניות תבואה.

לטענת רון, מסוע פריקת התבואות החדש שבנמל אשדוד אשר תוכנן לפריקת 15-20 אלף טון ביממה, פורק בפועל שליש מזה ונותר דומם לאורך רוב שעות היום בשל כשל של הנמל בהקצאת כוח אדם. "יש לפרוק בנמל אשדוד במקביל שתי אוניות, ולא אוניה אחת, ולהקצות לפחות 10 ידיים (צוותי פריקה) לפריקה מידי יום, בכדי לעמוד בצורך של המשק להספקת מזון שוטפת".

ממגורות דגון בחיפה (צילום: קרן ויקימדיה)
ממגורות דגון בחיפה (צילום: קרן ויקימדיה)

הממגורה בחיפה, הדגיש רון, מושבתת מאז ה-27 במרץ. "במצב הנוכחי בו ממגורות גדות/דגון בחיפה אינן פועלות בהספק מלא, אין יכולת נמלית לפרוק את התבואות הנדרשות כדי להאכיל את המשק הישראלי" הדגיש. כזכור, עובדי הממגורה בחיפה מוחים על רקע תנאי התחזוקה והבטיחות הלקויים בממגורה, המוזנחת בין היתר כיוון שבשנים הקרובות צפויה לקום ממגורה חדשה בשטח נמל חיפה.

רון ציין כי מאז ה-23 במרץ פורקת בנמל אשדוד האניה Anthea הנושאת 58 אלף טון חיטה לטחנות הקמח. נכון לאתמול נשארו בה עוד 14 אלף טון לפריקה. בנוסף, ממתינות לפריקה עוד שלוש אוניות תבואות מחוץ לנמל אשדוד, הנושאות מטען כולל של כ-130 אלף טון תבואות. בצפון ממתינות עוד שלוש אוניות עם 186 אלף טון תבואה לפריקה בממגורות גדות/דגון בחיפה, ויש עוד אונייה הפורקת בפריקה ישירה בנמל חיפה.

לדבריו מדובר בכ-8% מהיבוא השנתי של המדינה ממתין כרגע לפריקה מחוץ לנמלים, "אם נספור את הכמויות הצפויות להגיע בימים הקרובים לנמלי ישראל נגיע ל- 16-20% מהיבוא השנתי של המדינה, אשר פריקתו תעוכב, עקב הניהול הכושל של פריקת התבואות בנמלי בישראל" ציין.

מעבר לקנסות הגבוהים בגין עיכובי האניות, שבחלקן יביאו לייקור מוצרי המזון לצרכנים, הדגיש כי "מדובר בסכנה מוחשית, שיווצר מחסור אמיתי של תבואות, שחייבות להיפרק בהקדם, כדי לייצר קמח ולהאכיל את משק החי בישראל. גברתי השרה, אנחנו מבקשים לצלצל בכל פעמוני האזהרה".

לדברי רון: "אני מעריך שלשרה יש יכולת השפעה, כפי שהוכיחה לטובה ערב פסח, בעצם התערבותה בסכסוך העבודה בדגון/גדות חיפה. אנחנו היבואנים מקוים שהשרה תרים את הכפפה כעת גם בענין נמל אשדוד, ותסייע להאיץ את קצב הפריקה, שרחוק מאוד מלהספיק לצרכי המדינה".

נמל אשדוד (צילום: ישראל ברדוגו)
נמל אשדוד (צילום: ישראל ברדוגו)

בחברת נמל אשדוד הגיבו ומסרו כי הטענות שהעלה בפני השרה איגוד ייבואני התבואות הינן שגויות. לדבריהם, האתגר האמיתי לייעול פריקת התבואות בישראל הוא ביטול 8 ימי הפטור מתשלום דמי אחסנה בגין תבואה. לטענתם לפטור הזה שניתן כיום ליבואני הגרעינים על פי התקנות אין אח ורע בעולם ועלותם למדינה מיליונים רבים בשנה. "הדבר יוצר צוואר בקבוק ועיכובים בגלל חוסר הלימה בין טעינת הממגורות לריקונן, הן בצפון והן בדרום".

עוד הדגיש נמל אשדוד כי השקיעו יחד עם חברת נמלי ישראל 250 מיליון שקלים במתקן ייעודי לגרעינים. לדבריהם המתקן פועל כיום בהצלחה וקצב העבודה שלו הולך ומשתפר – כשזמן השהיה הממוצע בינואר עד יולי 2022 עמד על 44 יום, ובינואר עד פברואר 2023 על 25 יום – זאת על אף שהאוניות הנכנסות לנמל נשאו בממוצע פי שתיים יותר תבואה. השיפור בקצב הפריקה נמשך לדבריהם גם בחודש מרץ וצפוי להיראות לאור זמן.

"עדיין נדרש על ידי חברת נמלי ישראל, לשדרג את הממגורה שאינה עומדת בסטנדרטים המתקדמים של המדלים והמסוע" מסרו בנמל אשדוד. חברת נמלי ישראל נדרשת על ידי ועדת הכלכלה להגיש תוכנית עבודה סדורה ומיידית לשדרוג הממגורה. כל מכתב שנועד להסיט את השיח מעובדות אלו, אין בו אלא להטעות לצרכים לא ענייניים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!