דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

הרצוג בעצרת יום השואה: ״להשאיר את הימים הקדושים הללו מעל לכל מחלוקת״

הטקס ביד ושם התקיים בסימן "התנגדות יהודית בשואה" לציון 80 שנה למרד גטו ורשה | הרצוג: ״השנה התחושות מעיבות, צריך להתייחד כולנו כתמיד״ | נתניהו: ״ישראל היא מושא להערצה, אבל הקריאות להשמידנו לא פסקו״ | מחר תישמע צפירת דומייה בת 2 דקות

  • הטקס ביד ושם התקיים בסימן "התנגדות יהודית בשואה" לציון 80 שנה למרד גטו ורשה | הרצוג: ״השנה התחושות מעיבות, צריך להתייחד כולנו כתמיד״ | נתניהו: ״ישראל היא מושא להערצה, אבל הקריאות להשמידנו לא פסקו״ | מחר תישמע צפירת דומייה בת 2 דקות
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישראל מתייחדת עם זכרם של ששת המיליונים: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ״ג החלו הערב (שני) בטקס המרכזי ברחבת גטו ורשה שבמוזיאון יד ושם בירושלים. בטקס השתתפו נשיא המדינה יצחק (בוז׳י) הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, ושישה שורדי שואה הדליקו משואה לזכר 6 מיליון היהודים שנרצחו על ידי הנאצים.

הנשיא יצחק הרצוג פתח את העצרת ואמר: "ברגע הזה – רגע של הוד, של חסד ושל אמת -אפשר לשמוע ממש את פעימות הלב של אומה שלמה, שעומדת בפני שבוע 'הימים הנוראים' שלה –  שבוע שמתחיל היום, ויסתיים במוצאי יום העצמאות השבעים וחמישה של מדינת ישראל", אמר הנשיא הרצוג בפתח דבריו, "אבל השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם – אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד – בשותפות, באבל, בזיכרון.

"אחיותיי ואחיי, בגבורת האדם ובעזרת האל – בנות הברית גברו על הצורר. בגבורת האדם ובעזרת האל -הרוח ניצחה; רוחו של עמנו –שהתרומם בכנפיים מצולקות מתוך המעמקים המבעיתים של השואה – הרוח הזו ניצחה. נס הקוממיות לפני שבעים וחמש שנה – היה לניצחון האור על החושך. קמנו מעפר ואפר. את הטלאי הצהוב החליף דגל ישראל. אש הכבשנים הפכה לאש של יצירה ושל בנייה. הקמנו מדינה לתפארת.

“ככתוב: 'כִּי נִחַם אֲדֹנָי עַמּוֹ גָּאַל יְרוּשָׁליִם". שורדי השואה–גיבורי התקומה. בעוצמה שלכם, בבחירה שלכם בחיים –  אתם משמשים לנו מקור השראה ותקווה. בכל יום, וגם בעת הזו. אליכם אנו נושאים עיניים. אל אהבת המדינה והארץ שלכם. אל אהבת העם. אל אהבת האדם!', אמר הרצוג, "אבוקת הזיכרון, אש התמיד הבוערת כאן ב"יד ושם", למרגלות הר התקומה של מדינתנו, לא תחומה לזמן או למרחב –  היא מביאה איתה נצח, וטומנת בחובה משמעות".

"עמוד האש הזה, הוא האור שבקצה מנהרת הזוועות של השואה; הוא מוביל אותנו, מחזק אותנו, ולא פחות מכך, מטיל עלינו אחריות -אחריות כבירה. לפני הכול –  לעולם לא להיות נתונים לחסדי אחרים. להמשיך לקיים ולבנות בעצמנו את אומתנו ואת מדינתנו היהודית והדמוקרטית, כך שנתעצם ונשגשג כביתו הלאומי של העם היהודי, וכבית אוהב, אנושי, מכבד, חזק ויציב, לכלל האזרחיות והאזרחים בישראל".

"אזרחיות ואזרחי ישראל, השנה, דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית – היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה", הבהיר הנשיא, "זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה – ורק אלה – נאצים. זו – ורק זו – שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים. בעיצומו של היום הקדוש הזה, נדמה שגם את המובן מאליו יש לומר: עבור המפלצת הנאצית – הָעֲמָדוֹת בתוך עַמֵּנוּ לא שינו כהוא זה. התפיסות, האמונות, אורחות החיים – לכל הַשּׁוֹנוּת והגוונים בתוך עַמֵּנוּ – לא הייתה כל משמעות".

"עבורם כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד – מוות וכליה; וגם הניצחון שלנו עליהם ניצחון שמתרחש יום-יום – הוא של עם אחד", הוסיף, "שבעים וחמש שנות קוממיות ישראלית  אנחנו מציינים בימים אלה. שבעים וחמש שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, וְהַחֶבְרָה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה: לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא – שונאים. לעולם לא – אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד – שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה".

"יקיריי שורדי השואה, קהל נכבד. פתחתי את דברי הערב במוזיאון הגולגולות והשלדים, ובו אני מבקש גם לסיים, משום שגם שם – עם הנצח הוכיח שאין דבר שיכחידו. רק כעבור עשרות שנים מתום המלחמה, הוחזר לכל אחד ואחת  משמונים ושישה הקורבנות – שמם. לוחמי הזיכרון וכבוד האדם; חסידים גמורים – מישראל ומאומות העולם – עמלו על כך במשך שנים ארוכות, ובדרך לא דרך, במאבק אמיץ ועיקש, שגם קיבל הד ציבורי בצרפת ובאירופה כולה – הם הצליחו. תחילה –  נמצאו המספרים; אחר כך –  אותרו השמות; ואז –  השמות היו לאנשים. עם סיפור חיים. עם תמונות".

לסיום אמר הרצוג: "עם שימשיך כל עוד רוחו בו, לצעוד ולהכריז, הנני, כאן, עודני חי. עם ישראל חי! יהי זכרם של אחינו ואחיותינו קורבנות השואה הנוראה שמור ונצור בלב העם, מדור דור, ולנצח נצחים".

נתניהו: ״ישראל היא מושא להערצה, אבל הקריאות להשמידנו לא פסקו״

"ישראל היא מדינה חופשית, תוססת, דמוקרטית, מדינה שכולנו יחד בונים דור דור", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח דבריו. "ישראל היא מושא להערצה, שומע זאת ממנהיגי תבל גם ממדינות ערב שהשגנו איתם שלום היסטורי ועוד מדינות נוספות שנעשה איתם שלום".

"הקריאות להשמיד אותנו לא פסקו, וכיום הן מגיעות ממשטר האימים בטהרן. עמדינת היהודים חייבת להבטיח שיהיה לה את הכוח להגן על עצמה בכוחות עצמה. הערב אני מוסיף: ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו את נצחון העתיד. מאבק חסר פשרות מבקשי נפשנו. נאבקים בתקיפות בכל הסכם גרעין עם איראן והשלוחות הטרור שלה".

עוד אמר נתניהו: "אויבנו יגלו שוב את הכוחות הטמונים בארצנו. אני עומד פה הרבה שנים, אני מצהיר בפני עולם כולו – לעולם לא עוד. מבקשי נפשנו אולי חושבים שאין לנו את הנחישות לעמוד מולם. אנחנו נגן על עצמנו ונהדוף יחד כל איום על קיומנו".

ששת הניצולים שנבחרו להשיא את המשואות הם: טובה גיטלה גוטשטיין, מלכה רנדל, ראובן בונפיל, יפים גימלשטיין, יהודית סולברג ובן ציון רייש.

העצרת תציין גם 80 שנה למרד גטו ורשה, תחת הכותרת "התנגדות יהודית בשואה בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה".

מחר (שלישי) בשעה 10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. אחרי הצפירה יערכו טקסי זיכרון ליד אנדרטאות לזכר הנספים, באתרי זיכרון, במוסדות חינוך, במוסדות ציבור ובמחנות צה"ל. ב"יד ושם" יערך טקס הנחת זרים באנדרטה לזכר מרד גטו ורשה, ולאחר מכן יתקיים במשכן הכנסת טקס "לכל איש יש שם".

את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ינעלו עצרת תנועות הנוער ביד ושם, ועצרת זיכרון בקיבוץ לוחמי הגטאות בנוכחות נשיא המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!