דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

שורדי שואה הדליקו נרות זיכרון בכנסת: "הפחד היה חונק אותי, ומאז אני לא פוחדת מכלום"

מעמד 'לכל איש יש שם' בכנסת התקיים זו השנה ה-34 והוקראו בו שמות הנספים | הרצוג בטקס בכנסת: ״להתלכד ולהתאחד, כי אין לנו ארץ אחרת״ | נתניהו בעצרת ביד ושם: ״ישראל היא מושא להערצה, אבל הקריאות להשמידנו לא פסקו״

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בכנסת במעמד 'לכל איש יש שם' ביום השואה (צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בכנסת במעמד 'לכל איש יש שם' ביום השואה (צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

צפירת דומיה לזכר השואה והגבורה נשמעה ברחבי הארץ הבוקר (שלישי), ולאחריה החל טקס הנחת הזרים המסורתי ביד ושם, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו.

אירועי יום השואה החלו הבוקר בשעה 10:00 בצפירת דומיה בת שתי דקות ברחבי הארץ לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובהמשך יתקיימו כמה טקסים עד לעצרת הנעילה בבית לוחמי הגטאות בשעה 20:00

בשעה 11:00 נפתח בכנסת הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם ובו מעמד הקראת שמות הנספים. הטקס התקיים בכנסת זו השנה ה-34 וייערך בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה – בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה".

פליציה וייס, שורדת שואה מהרצליה, אחת ממדליקי הנרות בתחילת הטקס, היתה בת ארבע כשהחלה המלחמה. היא הסתתרה בבית משפחה פולניה, יחד עם עוד שבע נפשות, שיהדותה מוסתרת מהם. היא סיפרה כיצד בזמן חיסול גטו סוסנוביץ' "זחלנו דרך ארון עם סירים ויום אחד באו גרמנים הזיזו את הסירים ואז הפחד היה חונק אותי ומאז אני לא פוחדת מכלום". שורדים נוספים שהדליקו נר בטקס: בנימין בשן, סופי זקס מלווה בביתה ח"כ יסמין פרידמן, פאולינה דוידסון מלווה בבנה ח"כ סימון דוידסון, דור שני לשורדי שואה חיה ניר מלווה בבתה ח"כ שרון ניר, ודור שני לשורדי שואה מיכאלה אקוניס מלווה בבנה השר אופיר אקוניס.

שורדת השואה פליציה וייס מדליקה נר בטקס בכנסת (צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ')
שורדת השואה פליציה וייס מדליקה נר בטקס בכנסת (צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ')

"אנחנו איננו זוכרים מספרים, אנחנו זוכרים את החיים, את בני האדם", אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס בכנסת. "כי שם של כל יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, בבית המחוקקים של מדינת הלאום היהודית והדמוקרטית שלנו, הוא הניצחון הגדול. אני מבקש להזכיר כאן את דבריה המרגשים של שורדת השואה שושנה וייס אמש ביד ושם שקראה לכולנו להתלכד ולהתאחד לשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת. בואו נקשיב לה".

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה פתח את מסורת הדלקת נרות "יזכור", בכניסה למשכן:
"אצלי בלשכה מונח תמיד ספר כבד, עב כרס וכבד משקל. כשאתה פותח אותו אתה מתקשה לקרוא מה כתוב. האותיות קטנות וצפופות. וכשאתה מתקרב, אז אתה מוצא שמדובר במילה Jew, שמופיעה בו שישה מיליון פעמים. בספר הזה אין שמות. אבל כשאתה מבין ששורה אחת בספר זה כל הכיתה שלמדת איתה בבית הספר, וכמה שורות זה בית הספר כולו, עמוד זה עיירה, כמה עמודים – עיר שלמה. אתה מתחיל להבין מה איבדנו וכמה איבדנו. היום הזה אנחנו מציינים את השמות. אנחנו נזכיר בהמשך גם את הסיפורים."

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מדליק נר יזכור לנספי השואה במשכן הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מדליק נר יזכור לנספי השואה במשכן הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)

"את הנר הזה אני מדליק לעילוי נשמתו של איזק דריי (Isaac Dari), נולד ב-1912 באוג'דה שבמרוקו. נרצח ב-1943 במחנה הריכוז וההשמדה מיידנק והוא בן 31. השם יקום דמו ויהי זכרו ברוך".

מכוניות עומדות בצפירה (צילום: ניר אליאס/רויטרס)
מכוניות עומדות בצפירה (צילום: ניר אליאס/רויטרס)

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ״ג החלו אתמול (שני) בטקס המרכזי ברחבת גטו ורשה שבמוזיאון יד ושם בירושלים. בטקס השתתפו נשיא המדינה יצחק (בוז׳י) הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, ושישה שורדי שואה הדליקו משואה לזכר 6 מיליון היהודים שנרצחו על ידי הנאצים.

הנשיא יצחק הרצוג פתח את העצרת ואמר: "ברגע הזה – רגע של הוד, של חסד ושל אמת -אפשר לשמוע ממש את פעימות הלב של אומה שלמה, שעומדת בפני שבוע 'הימים הנוראים' שלה –  שבוע שמתחיל היום, ויסתיים במוצאי יום העצמאות השבעים וחמישה של מדינת ישראל", אמר הנשיא הרצוג בפתח דבריו, "אבל השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם – אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד – בשותפות, באבל, בזיכרון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם גם הוא ואמר: "ישראל היא מדינה חופשית, תוססת, דמוקרטית, מדינה שכולנו יחד בונים דור דור. ישראל היא מושא להערצה, שומע זאת ממנהיגי תבל גם ממדינות ערב שהשגנו איתם שלום היסטורי ועוד מדינות נוספות שנעשה איתם שלום. הקריאות להשמיד אותנו לא פסקו, וכיום הן מגיעות ממשטר האימים בטהרן. עמדינת היהודים חייבת להבטיח שיהיה לה את הכוח להגן על עצמה בכוחות עצמה. הערב אני מוסיף: ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו את נצחון העתיד. מאבק חסר פשרות מבקשי נפשנו. נאבקים בתקיפות בכל הסכם גרעין עם איראן והשלוחות הטרור שלה".

ששת הניצולים שנבחרו להשיא את המשואות הם: טובה גיטלה גוטשטיין, מלכה רנדל, ראובן בונפיל, יפים גימלשטיין, יהודית סולברג ובן ציון רייש.

העצרת ציינה גם 80 שנה למרד גטו ורשה, תחת הכותרת "התנגדות יהודית בשואה בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!