דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

פיצחו את הקוד: המסע של הצמד בובריצקי ונשיא למדליית הזהב בגביע העולם בשחייה אמנותית

שעות ארוכות ישבו שלי בובריצקי ואריאל נשיא, עם מאמנות הנבחרת, כדי ללמוד כל פרט בשינוי החוקים בענף | התוצאה הייתה זכייה היסטורית בדואט הקצר בתחרות היוקרתית בקנדה | בובריצקי: "באנו עם אסטרטגיה מסוימת, לא תיארנו שנזכה בזהב" | נשיא: "היינו בשוק, עקפנו בנות שהן מדליסטיות אולימפיות"

הדואט הישראלי בשחייה אמנותית שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה. "עקפנו בנות שהן מדליסטיות אולימפיות" (צילום: REUTERS/Antonio Brunik)
הדואט הישראלי בשחייה אמנותית שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה. "אין דבר מרגש יותר מלשמוע את התקווה ולדעת שזה בזכותנו" (צילום: REUTERS/Antonio Brunik)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כמו סצנה לקוחה מסרט מתח הוליוודי, צמד השחייה האמנותית הבכיר של ישראל, שלי בובריצקי ואריאל נשיא, ניסו ביחד עם מאמנות הנבחרות לפצח את הקוד מאחורי שינוי החוקים בשחייה אמנותית. העיניים בערו, המוחות נצצו והתוצאה הייתה זכייה היסטורית במקום הראשון בדואט הקצר ובציון הכללי הגבוה ביותר בתחרות גביע העולם בקנדה.

"כל מערכת השיפוט והחוקים השתנו מקצה לקצה, עכשיו הרבה יותר קשה לצפות מה יקרה ועל זה בדיוק שיחקנו", אומרת בובריצקי ל'דבר'. "באנו עם אסטרטגיה מסוימת והלכנו איתה עד הסוף. לא תיארנו לעצמנו שזאת תהיה מדליית זהב".

אריאל נשיא ושלי בובריצקי עם המאמנות סבטה בלכר ואנה טרס, בגביע העולם בקנדה. "מהרגעים המרגשים ביותר בחיים שלנו" (צילום: איגוד השחייה בישראל)
אריאל נשיא ושלי בובריצקי עם המאמנות סבטה בלכר ואנה טרס, בגביע העולם בקנדה. "מהרגעים המרגשים ביותר בחיים שלנו" (צילום: איגוד השחייה בישראל)

"למדנו את החוקים וישבנו ממש כמו בבית ספר להוציא כל פיסת מידע שיש, כדי שנוכל להשתמש אחר כך במים בדרך הכי טובה שאפשר", מוסיפה נשיא. "הבנו שאנחנו צריכות ללכת על זה בגדול ושאנחנו צריכות ללכת לדרגת הקושי הכי גבוהה שאפשר".

"לקחנו את הסיכון והצלחנו להביא הישג שבחיים לא חלמנו עליו"

ההתחלה הייתה קשה והדברים לא נראו טוב באימונים. "זה היה נראה ממש רע ובקושי שרדנו את התרגיל עד הסוף. התעקשנו, המשכנו לנסות ולא הורדנו את מדרגת הקושי", אומרת נשיא. "זאת הייתה התקדמות מהירה יחסית לכמות הזמן שעבדנו על הדואטים האלו. הסיבולת שלנו עלתה והתחלנו לראות שדברים נראים טוב. לא נבהלנו מרמת הקושי והמשכנו להתעקש לבצע את זה".

בהכנות לתחרות, הצמד הישראלי התאמן על שני תרגילים, רק ארבע שעות לפני תחילת התחרות החליטו בנבחרת הישראלית ללכת על כל הקופה ולשנות את התרגיל לרמה הגבוהה הקשה יותר בניסיון להפתיע. "מאוד שמחות שהאסטרטגיה הזאת עבדה, לקחנו את הסיכון הזה, לא הרמנו ידיים והצלחנו להביא הישג שבחיים לא היינו חולמות עליו", אומרת בובריצקי. "מהרגע הראשון הבנו שאנחנו הולכות על הדרגה הקשה יותר ונלחמות עד הסוף. מפלס הלחץ היה די גבוה, כי ידענו שיש פה מדליה על הפרק ושאסור לנו לפשל. הינו מאוד מפוקסות ושמחות שזה הצליח".

הדואט הישראלי בשחייה אמנותית שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה (צילום: REUTERS/Antonio Brunik)
הדואט הישראלי בשחייה אמנותית שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה (צילום: REUTERS/Antonio Brunik)

הצמד הישראלי הציג את התרגיל עם רמת הקושי הגבוהה ביותר בתחרות, בביצוע מצוין ללא עונשים וצברו 233.42 נקודות. בדרך הן עקפו לראשונה את נבחרות יפן ואוקראינה מהטופ העולמי.

"באמת לא ציפינו לקחת את המקום ראשון. באנו במטרה לעקוף את המתחרות שלנו שהן טיפה מעלינו קנדה וארה"ב ואמרנו שאם אולי ניקח מקום שלישי, זה יהיה מטורף. עקפנו בנות שהן מדליסטיות אולימפיות", אומרת נשיא. "אנחנו ואפילו המאמנות היינו בשוק. אין דבר מרגש יותר מלשמוע את התקווה ולדעת שאנחנו אלו שגרמנו לזה לקרות. זה היה באמת מהרגעים המרגשים ביותר בחיים שלנו".

"את עובדת ומקריבה כל כך הרבה בשביל הלא נודע"

בובריצקי (21) גדלה ברחובות, את החיבור המיוחד שלה למים היא מספרת שהחלה בגיל שבע חודשים בחוג שחיית לתינוקות. בגיל ארבע וחצי אימון השחייה שלה עבר לבריכה אחרת ושם נחשפה לראשונה לשחייה אמנותית. "בתור ילדה מאוד התלהבתי מהרגליים שיצאו מהמים ובקשתי מאמא שלי שתחפש איפה אני יכולה להתאמן בדבר הזה. זאת השנה ה-17 שלי בענף, שנה תשיעית כחברת נבחרת ישראל. כשהייתי בשחייה רגילה וגם בשנים הראשונות של שחייה אמנותית, הייתי בהתעמלות אמנותית ובלט".

שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה בשחייה אמנותית (צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה בישראל)
שלי בובריצקי ואריאל נשיא באליפות אירופה בשחייה אמנותית (צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה בישראל)

בובריצקי נחשבת למנוסה יותר בין השתיים, עם ניסיון אולימפי בטוקיו 2020 בה השתתפה עם עדן בלכר. "זאת הייתה חוויה מטורפת, אני חושבת שעצם זה שהגענו לשם זה היה ניצחון בשביל שתינו. תקופת הכנה לפני תחרות הקריטריון היו השנתיים הכי קשות בחיים שלי גם פיזית וגם נפשית. זה שהכל התנקז לתחרות קריטריון וגם למשחקים האולימפיים זה היה מטורף ובכלל כל האווירה והתחרות וההווי בין כל הספורטאים, זה משהו ממש מיוחד שאין בשום תחרות אחרת וזה לגמרי פתח לי את התיאבון לעוד סבב אולימפי".

חלק גדול מהקושי אותה חוותה היה התפרצות מגפת הקורונה בסבב האולימפי הראשון שלה בקריירה והפסקת התחרויות הבינלאומיות והאימונים לתקופה שאז הייתה בלתי מוגדרת "אנחנו כספורטאיות מתאמנות למשהו, לאיזה שהיא תחרות מטרה וכשאין את זה ולא ברור מה יהיה בהמשך, את עובדת ומקריבה כל כך הרבה בשביל הלא נודע. כשהתחילה הקורונה התקופה הזאת רק התארכה והתארכה, יותר מחצי שנה לא ידענו מה יהיה, אם תהיה או תבוטל האולימפיאדה, אז נפשית זה היה ממש קשה".

בתוך חוסר הוודאות החליטו בובריצקי ובלכר למנף את האתגר למקומות חיוביים. הצמד הגדיל באופן משמעותי את האימונים שלהן ביבשה. "היו סגרים ולא ידענו אם נגיע לבריכה. התחלנו להתאמן באופן הרבה יותר מקצועי בחדר כושר. בגמישות, כוריאוגרפיה וממש חיזקנו את החלק היבשתי וזה גם מה שעזר לנו גם במים. למרות שהשנתיים האלו הרגישו לנו ממש קשות ולא מועילות, בדיעבד הבנו שזה עשה לנו רק חסד ואולי אפילו בלי השנתיים האלו לא היינו עושים קריטריון בכלל".

עדן בלכר ושלי בובריצקי בתחרות השחייה האמנותית באולימפיאדת טוקיו (צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל)
עדן בלכר ושלי בובריצקי בתחרות השחייה האמנותית באולימפיאדת טוקיו (צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל)

החצי השני של הצמד הלאומי, אריאל נשיא (19) מירושלים, מגיעה מבית ספורטיבי, כאשר אמה הייתה קפטנית נבחרת אוקראינה בכדורסל. "היה לי ברור שאני אלך לכיוון הספורט, זה משהו שגדלתי עליו", היא מספרת. כילדה התנסתה במגוון רחב של ענפי ספורט בניהם טניס, התעמלות אמנותית ושחייה. את השחייה האמנותית היא גילתה בגיל שמונה. "אמא שלי לא רצתה שאהיה בשחייה ואז אחת המאמנות ראתה אותי ממש פורחת במים ואמרה לה שממש מתאים לי לעשות שחייה אמנותית. אהבתי את זה מהתחלה, זה בא לי יחסית בקלות".

השתיים כמו שחייניות רבות בענף, הגיעו עם רקע נוסף בבלט או התעמלות אמנותית. "זה מאוד מפתח את הגמישות, אז זה רק בונוס בענף שלנו. נראה לי רב הבנות אצלנו בקבוצה התנסו בהתעמלות אמנותית, בלט, כל המתיחות של הרגליים זה הכל בא משם".

"ידענו שאין לנו גבולות"

חודש לפני אליפות אירופה שנערכה הקיץ בהונגריה, מאמנות הנבחרת הודיעו לאריאל נשיא שהיא תצטרף לבובריצקי בתחרות הדואט. הצמד החדש הגיע להישג שיא של ישראל באליפות אירופה, כאשר סיימו במקום השישי בסיכום הכללי. "זאת הייתה התחרות הראשונה שאני מתחרה בבוגרות", אומרת נשיא. "הייתי נורא בלחץ, כי באמת רציתי להוציא את המיטב וגם קצת לא לאכזב את שלי. ויצאה לנו תוצאה ממש גבוהה, יותר מאשר הן קבלו באולימפיאדה וזה רק נתן לנו יותר מוטיבציה להמשיך. ידענו שבאמת אין לנו גבולות".

שלי, התחרית עם עדן בכלר ולאחר טוקיו 2020, החלפת את השותפה שלך לדואט. איך מייצרים את השותפות החדשה?
"למרות שעשיתי דואט עם עדן במשך ארבע שנים, לאורך כל הזמן הזה עדיין התחריתי עם אריאל בקבוצתי, גם אם לא היינו ביחד בדואט, עדיין התאמנו יום יום ביחד ואנחנו מכירות אחת את השנייה טוב מאוד. מעבר לזה אנחנו חברות מאוד טוב ויש בנינו כימיה טובה. כשהתחלנו לעבוד ביחד כדואט לא היו הרבה הפתעות, כי שתינו ידענו מה כל אחת צריכה, הרגעים שהיא צריכה להיות לבד או מתי לבוא ולתמוך אחת בשנייה. שתינו יודעות שאנחנו כאן בשביל מטרה אחת, אז הרבה יותר קל לעשות את זה".

מה המטרות שלכן להמשך הקמפיין האולימפי?
נשיא: "המטרה המרכזית היא פריז 2024. כדי להגיע לשם אנחנו צריכות להצליח בתחרות הקריטריון בקטאר. ששם אנחנו צריכות להביא את ה'בסט של הבסט' שלנו. לפני יש לנו אליפות עולם ביפן, אליפות אירופה באושווינצ'ים בפולין, שזה לוקיישן מאוד מיוחד".

בובריצקי: "אנחנו הולכות הכי גבוה שאפשר, כרגע מתרכזות בלטפס למעלה, לקבע את המיקום שלנו בטופ העולמי ובתקווה לעשות קריטריון ולייצג את ישראל באולימפיאדת פריז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!