דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

זעם בענף החלב על התנהלות האוצר: "מנסים לגלגל את עליית המחירים על המחלבות והציבור"

בענף זועמים על כוונת שר האוצר לשנות את צו הפיקוח על מחיר מוצרי חלב ולהפר את ההסכמות ביניהם | "הנחנו מספר הצעות ביניהן הסרת מע״מ ממוצרי חלב מפוקחים, או סבסוד זמני של העלייה לטובת הציבור"

אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
מאיה רונן

ענף החלב זועמים על התנהלות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' שמתכוון לשנות את צו הפיקוח על מחיר מוצרי חלב, במטרה לדחות חלק מהעדכון המתוכנן ל-1 במאי שבו יעלו מחירי המוצרים שבפיקוח ב-16 אחוזים.

גורמים בענף טוענים שבאוצר מנסים לגלגל את המחיר לעבר המחלבות והציבור, בעוד שהאחריות לזמינות מוצרי החלב במחיר שווה לכל נפש היא של המדינה.

"מועצת החלב והמחלבות מצויות בשיח שוטף עם משרד האוצר בנוגע לעליית המחירים הצפויה ובוחנות כיצד לפעול בנושא", אומרים במועצת החלב. "כחלק מהשיח עם האוצר הנחנו מספר הצעות ביניהן הסרת מע״מ ממוצרי חלב מפוקחים, כפי שנהוג בעולם, או סבסוד זמני של העלייה לטובת הציבור, זאת לצד ורעיונות נוספים, אך עד כה לא הושגה הסכמה בנושא. אנחנו ממשכים בשיח פתוח ובמגמה למצוא פתרון".

מחלבות טרה נתיבות (צילום ארכיון: פלאש 90)
מחלבות טרה נתיבות (צילום ארכיון: פלאש 90)

במהלך השנתיים האחרונות, בהן לא עודכנו המחירים, ספגו המחלבות שמייצרות מוצרים במחיר מפוקח, הפסדים שמוערכים ב- 200 מיליון שקלים עקב עלייה תלולה במחירי התשומות במשק החלב, מהן נגזרות עלויות הייצור. תנובה, שמייצרת כ-70% מהמוצרים המפוקחים, השקיעה לאחרונה 40 מיליון שקלים בהקמת קו ייצור נוסף של קרטוני חלב במחלבת רחובות, על מנת לספק את הדרישה, אם כי הייצור במחיר הנוכחי אינו רווחי עבור המחלבה.

לדברי בעלי המחלבות, בקשת האוצר לדחייה נוספת של עדכון המחירים היא שערורייתית. זאת לאחר שהתריעו במהלך החודשים האחרונים מספר פעמים על העלייה המתוכננת ועל ההתייקרות הצפויה במחיר מוצרי החלב. הנושא הגיע לדיון בוועדות הכלכלה והכספים בנובמבר 2022 ושוב בסוף ינואר השנה. נציגי ענף החלב דרשו אז מגורמי הממשלה, ובראשם משרד האוצר, לבלום את העלייה הצפויה, ואף הציעו פתרונות לטווח הקצר והארוך.

שר האוצר פנה לשר החקלאות בבקשה לפצל את עדכון המחיר לשתי פעימות ולדחות בחודש את הרכיב הרטרואקטיבי שכלול בעדכון. מדובר בקרוב למחצית משיעור העלייה הצפויה, שהיא עדכון רטרואקטיבי בגין הפסדים שספגו המחלבות במהלך שנתיים בהן לא עודכנו מחירי החלב. רכיב זה הובטח ליצרני החלב בהסכם שנחתם עם האוצר ביוני 2022.

תגובת משרד האוצר טרם נתקבלה במערכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!