דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פורסמה טיוטת תקנות להארכת האיסור על העסקת בני נוער באתרי בניה בחמש שנים נוספות

שר העבודה יואב בן צור פרסם את התקנות לאחר שעמדו לפוג תוקף ביולי | ד"ר הדס תגרי, מיוזמות החקיקה: "את האיסור על עבודתם של נערים יש להתקין כהוראה של קבע"

פיגומים באתר הבנייה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פיגומים באתר הבנייה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) פרסם השבוע טיוטת תקנות להארכת האיסור על כניסת ועבודת בני נוער באתרי בניה בחמש שנים נוספות – זאת כיוון שהתקנות הקיימות שנחקקו כהוראת שעה צפויות לפוג בחודש יולי הקרוב.

התקנות המקוריות תוקנו בשנת 2018 לאחר מאבק ציבורי, ולאחר שנתיים בהן נהרגו שישה בני נוער בתאונות עבודה באתרי בניה ברחבי הארץ. על אף שלפני שבועיים פנתה הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה בקריאה להפוך את התקנות להוראות קבע, טיוטת התקנות המוצגת כעת מבקשת להאריכן בחמש שנים נוספות. בדברי ההסבר נכתב כי בימים אלו נעשית עבודה לתיקון כולל בתקנות הבטיחות בעבודה בענף הבנייה אשר יתכן וישליכו בעתיד על הצורך בהמשך קיומו של איסור גורף להעסקת בני נוער באתרים. התקנות פתוחות להערות הציבור עד ה-14 במאי.

עוד טרם חקיקת התקנות האוסרות כניסת בני נוער לאתרי בנייה, היו מרבית העבודות באתרים אסורות לעבודות נוער בהתאם לתקנות עבודת נוער – לרבות עבודה בגובה, עבודה עם חומרים רעילים, נשיאת משאות כבדים ועבודה עם מגוון מכשירים מסוכנים. עם זאת, יתרונן של התקנות האוסרות על כניסת בני נוער כליל לאתרי הבנייה היה בכך שהן הקלו באופן משמעותי על הפיקוח שהן יצרו נורמה ברורה וחד משמעית שמנעה העסקתם של בני נוער באתרים. זאת, לאחר שטרם התקנתן התקשו מפקחי משרד העבודה בפועל להוכיח כי בני נוער שעבדו באתרי בניה הועסקו בעבודות אסורות.

"את האיסור על עבודתם של נערים יש להתקין כהוראה של קבע ואין מקום להארכתה, פעם נוספת, כהוראת שעה" מסרה ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה. "בשנים שחלפו הוכח באופן נחרץ – בניגוד לספקנות רבים ובהם מנהל הבטיחות התעסוקתית – ככזה שמנע בוודאות את מותם ופציעתם הקשה של נערים באתרי הבנייה. הנימוק המוצג בדברי ההסדר להצעה, כאילו אין מקום לחוקקו כתקנה של קבע, בשל הנחה ספקולטיבית שתיקון מתוכנן לתקנות בנייה, שטרם בא לעולם, יביא בתוך שנים מספר לשיפור כה דרמטי במצב הבטיחות באתרי הבנייה, כך שיתאימו לעבודתם המזדמנת של נערים בחופשות הקיץ, הוא מופרך מעיקרו, וממילא ככל שיעלה הצורך, ניתן לתקן את התקנות בעתיד". לטענת תגרי, עדכון התקנות והארכת הוראת השעה היא תוצאה של פניית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה לאחרונה.

"הדבר הדחוף ביותר הוא למנוע את המצב שבו ביולי בני הנוער שיוצאים לחופשה ילכו לעבוד באתרי הבנייה המסוכנים" מסר אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "אנו מברכים את שר העבודה על קידום התקנות. עם זאת, אנו סבורים כי יש להפוך את התקנות לתקנות קבועות שכן תכליתה של הוראת השעה הייתה לבדוק כיצד ישפיע איסור כניסת בני הנוער לאתרים – ובמבחן התוצאה האיסור השיג את מטרתו, ואכן לא נהרגו בני נוער עובדים באתרים. ענף הבנייה הוא הענף המסוכן מבין ענפי המשק בישראל, ואחראי לכמחצית מהתאונות הקשות והקטלניות מדי שנה – ענף שכזה הוא לא מקום מתאים לעבודת בני נוער".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!