דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
29.6°תל אביב
  • 27.3°ירושלים
  • 29.6°תל אביב
  • 28.8°חיפה
  • 29.8°אשדוד
  • 31.6°באר שבע
  • 38.1°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 31.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״הסכמי שכר שלא חודשו משנות ה-70״: כפרי הנוער בישראל על סף קריסה כלכלית

ועדת החינוך של הכנסת עסקה במצב כפרי הנוער, בהם לומדים 12 אלף חניכים בסיכון ועולים חדשים, ומי שנפלטו ממסגרות רגילות | תקציב הכפרים הצטמצם והגיע לשפל בשנה שעברה | דני גילדין, מנהל הפנימייה בכפר גלים: ״המחירים עולים והתקציב לא גדל, מגורי הנערים לא ראויים״

משמאל: יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב ושר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משמאל: יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב ושר החינוך יואב קיש בישיבת ועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יו״ר ועדת החינוך, התרבות, והספורט של הכנסת, ח״כ יוסף טייב (ש״ס) תקף במהלך דיון בוועדה את את משרד החינוך על שלא הציג בוועדה נתונים על תקציבם של כפרי הנוער, שעומדים בפניי קריסה כלכלית. ״אנחנו לא יכולים להיות בערפל כשהמשרד לא מביא נתונים", אמר טייב, ורמז שאי הצגת הנתונים ישפיעו על ההצבעה על תקציב משרד החינוך: "אחרת נגיע להצבעה ואל תתפלאו אם אצבעות לא יורמו למעלה". 

תקצוב כפרי הנוער ע"י המדינה החל להצטמצם, עד שבשנת 93 הוחלט על תקנת המודרכות שתפקידה להשלים את תקציב כפרי הנוער. בכל שנה המדינה הורידה את אחוז התקנה אותו היא תתקצב, עד נקודת השפל של שנה שעברה בה אחוז התקנה עמד על 67%. מרכיב נוסף בתקציב כפרי הנוער 'סל לאו' לא עודכן משנות ה-70 ועל כן תפקידו מינורי.

״המחירים עולים והתקציב לא גדל, מגורי הנערים ישנים ולא ראויים״

"יש לנו שלוש דרישות". אומר דני גילדין (52), מנהל כפר הנוער בכפר גלים מזה שש שנים. ״לתקצב ב-100% את תקנת המודרכות, לחדש את הסכם השכר עם עובדי הכפר והצמדת תקציב כפרי הנוער למדד המחירים לצרכן. סדר גודל של 56 מיליון שקלים שאפשר שיהיו בפעימות". 

בישראל כיום יש 46 כפרי נוער בהם לומדים למעלה מ-12,000 חניכים. החניכים מורכבים מבני נוער עולים, כאלו המגיעים מאוכלוסיות מוחלשות או לחלופין מי שהתקשו בבתי ספר במתכונת רגילה. "לכפר הנועל מודל ייחודי שאין כמותו בעולם", מסביר גילדין. "הוא מורכב מפנימייה, משק חקלאי ובית ספר שלומדים בו לא רק תלמידי הפנימייה. הערבוב הזה מסייע מאוד לתלמידי הפנימייה".  

כפרי הנוער מצויים כאמור בגירעון תקציבי, ולפי גילדין לגרעון התקציבי יש אותות של הזנחה. "צנרת מתפוצצת אינה לצערי מראה נדיר בכפר גלים וכל פעם אנחנו מוצאים צנרת מלאה בחלודה. אין לזה אח ורע בישראל". דוגמא נוספת היא מגורי המדריכים ."לפי חוקי המדינה המדריכים שלנו חייבים לגור בכפרי הנוער עצמם. הבתים אצלנו ואני משער שזה גם בכפרים אחרים הם מבנים שלא שופצו מאז שנות החמישים לא ממוגנים כמובן". 

ההצמדה למדד המחירים לצרכן היא קריטית. "הנה עכשיו מחירי החלב עלו ואף אחד לא ישפה אותי על הפער הזה", אומר גילדין. "אני תוהה למה פנימיות של משרד הרווחה שהן עם מספר חניכים נמוך יותר אך בעיות מורכבות יותר מקבל הצמדה למדד ואנחנו לא״.

״הבתים של מדריכי הכפר הם רק חלק מתנאי העסקתם הדלים של המדריכים בכפרי הנוער. הסכם השכר של מדריכי כפרי הנוער לא חודש משנות ה-70. לעניות דעתי הוא אחד מהסכמי השכר הוותיקים ביותר במשק". 

"כפרי הנוער הם המצאה ייחודית של ישראל", אומר גילדין. "כפרי הנוער הוקמו לפני הקמת המדינה והיוו חוד החנית של שליחות ציונית. מקליטת יתומים מפוגרומים ועד חינוך להתיישבות וציונות. בשלושה העשורים הראשונים של מדינת ישראל כמעט כל ראשי הממשלה היו קשורים לכפר נוער כלשהו". 

גילדין הדגיש את חשיבתם העכשווית של כפרי הנוער כמו בקליטת הפנימיה מאוקרינה על ידי כפר הנוער בן שמן או התמודדותם בקורונה. "21 מתום 120 מצטייני הנשיא הם בוגרי כפרי נוער. זה הרבה יותר מהאחוז שלהם באוכלוסייה וזה רק מוכיח כמה כפרי הנוער הם כלי למוביליות חברתית״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!