דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הילולת הרשב״י במירון

5 שעות לכל מבקר: הילולת רשב"י במירון תיערך במתווה חדש

ההילולה, שנערכת שנתיים לאחר האסון בו נספו 45 בני אדם בדוחק, תיערך במתווה שמיישם חלק מהמלצות ועדת החקירה | במתחם ציון הרשב"י יוצבו מאות סדרנים חרדים, מספר המבקרים בהר יוגבל ל-50 אלף בכל רגע אך ללא יכולת אכיפה משמעותית, ודרכי הגישה והחירום שופרו

הילולת הרשב״י בהר מירון, ל״ג בעומר תשפ״ב (צילום מסך: שידור חי, המשרד לשירותי דת)
הילולת הרשב״י בהר מירון, ל״ג בעומר תשפ״ב (צילום מסך: שידור חי, המשרד לשירותי דת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון תיפתח מחר (שני), ערב ל"ג בעומר, ותימשך בימים עד שלישי בהשתתפות רבבות מבקרים. ההילולה תיערך שנתיים לאחר האסון בהילולה בשנת תשפ"א, בו נספו 45 גברים וילדים, ונפצעו 102 בני אדם, עקב דחיקת קהל באחד המעברים בהר, האסון האזרחי הקטלני ביותר בתולדות המדינה. מתווה ההילולה השנה גובש בעקבות מסקנות ביניים של ועדת חקירה לחקר האסון.

השר האחראי על ההילולה הוא השר לענייני ירושלים ומסורת, הרב מאיר פרוש (יהדות התורה). להילולה מונה פרויקטור לאומי שירכז את התיאום הממשלתי בכלל ההיבטים שלה – יוסי דייטש.

המתווה להילולה השנה כולל נוכחות של 50 אלף אנשים בכל רגע נתון על ההר, באמצעות קניית כרטיסים מראש, כשזמן הביקור של כל אדם הוא כחמש שעות. עם זאת, הפינוי מהמקום נתון ברצון הטוב של העולים. המשרד יצא בקמפיין הסברה על "חובת הערבות ההדדית ועין טובה, והצורך לאפשר גם לאחרים את הזכות לעלות למירון ולהשתתף בהילולא, שתלוי בהבנה משותפת והימנעות משהייה ממושכת מדי במירון".

ברחבי ההר יהיו 6 מתחמי התקהלות סמוך למתחם ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי. עוד נקבע שעל גג הציון תיערך הדלקת מדורה אחת בלבד על ידי האדמו"ר מבאיאן, שבאופן מסורתי פתח את שורת ההדלקות שנערכו בהילולות בעבר. מתחם ההדלקה יתחלק לשני מפלסים, שיוכלו להכיל 6,000 איש, שיזמינו כרטיסים מראש. זאת במקום הדלקות שנערכו במקומות שונים בהר בשנים עברו.

במתחם הציון יוצבו מאות סדרנים מהמגזר החרדי, שיאבטחו את כל המעברים ויבטיחו בכל רגע נתון את שמירת הסדר והעמידה בתנאי הבטיחות. לדברי המשרד למסורת, השוהים במקום יתבקשו "לשמור ולהתחשב אחד בשני" בכדי למנוע מראש הגעה למצבי דוחק.

במתחם המורחב של מירון יוקמו שטחי כינוס לאירועים, שבכל אחד מהם יוכלו להתכנס אלפי אנשים, עם טריבונות בטוחות ומקומות ישיבה. המתחם כולל בנוסף שטח חדיש ומרווח למנהג החלאק'ה, שטח לחלוקת מזון ושתיה, רחבת ריקודים גדולה עם מוזיקה שתפעל לאורך כל ההילולה, וכן אוהל עם מקומות ישיבה לתפילה ולימוד. מתחם זה ישמש גם להדלקות של גדולי האדמו"רים, הרבנים וראשי הקהילות, ולצורך כך הוקצו שטחים מרווחים להדלקות והריקודים במתחם לאורך כל שעות היממה. זאת בניגוד למתווה בשנה שעברה שבו לא הושמעה מוסיקה בהר והמבקרים לא הורשו להכניס אוכל ושתייה.

שטח מיוחד במתחם ההילולה יוקצה למעמד זיכרון ל-45 הנספים באסון מירון לפני שנתיים. במקום תיערך סעודת יום השנה בהשתתפות מאות מבני המשפחות, ויתקיים מעמד אזכרה לעילוי נשמת הנספים, עם שירי חיזוק ותפילה.

כחלק מהמתווה השנה הוכשרו דרכי גישה וחירום מרווחות למתחם ההר. במסגרת העבודות נסללה מחדש 'דרך בורמה', שמקיפה את מירון מכיוון המושב, ורוחבה הוכפל, כך שהיא תאפשר מעבר בטוח לכלי רכב מאושרים משני הצדדים, לקראת הפיכתה לדרך דו-סטרית באופן מלא בשנה הבאה.

גם כביש החירום, שישמש בשגרה את העולים רגלית בדרך מהדרין, הורחב פי שלושה ורוחבו עומד כעת על 6 מטרים. כביש זה יאפשר בעת הצורך תנועת כלי רכב, ובשגרה מעבר בטוח למגיעים לציון, כולל הפיכת המעבר כולו לדרך לכוהנים, כך שיחליף את השימוש במעבר המוגבה והמסוכן שהיה במקום עד עתה.

תחבורה ציבורית: קווי אוטובוס יגיעו עד להר

גם מתווה התחבורה הציבורית שונה ויפעל באופן הבא:

הבאים באוטובוסים של התחבורה הציבורית מכל רחבי הארץ יסעו ישירות למירון, ובהגיעם למירון ירדו בטרמינל מספר שלוש שבכניסה ליישוב מירון, ובסמוך למתחם ההילולה המורחב.

הבאים בהסעות המאורגנות ירדו בחניון כחל, והבאים ברכבים פרטיים ירדו בחניון אליפלט, משם ימשיכו בשאטלים מרווחים לטרמינל מספר 4, הצמוד לכניסות הרגליות למירון.

בדרך חזור יחכו שאטלים בחניונים שממול ההר עבור המתפללים והחוגגים, אותם הם יורידו בחניוני היציאה לרחבי הארץ. טרמינל מספר 1 עבור הנוסעים בתחבורה ציבורית, טרמינל 1א לחניון אליפלט עבור הנוסעים ברכבים פרטיים, טרמינל מספר 2 עבור הנוסעים לצפת, חצור ומרום גליל, טרמינל מספר 5 עבור הנוסעים בהסעה פרטית לחניון כחל.

עוד סוכם הסדר הנסיעה ברכבת ישראל. המעוניינים לחזור ברכבת יוכלו לקחת קו 777 מטרמינל 1 לתחנת כרמיאל, ולעלות לרכבת עם כרטיס הנסיעה.

קו המידע הרשמי להילולת הרשב״י הוא 03-5661111 או 4502*

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!