דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הפד האמריקאי בהודעה חריגה: הריבית הנוכחית גבוהה ודרוש לה זמן להשפיע

הפדרל ריזרב האמריקאי רמז על הפסקת העלאות הריבית בעוד שכריסטין לגארד, נגידת הבנק המרכזי האירופי, הבהירה שבגוש האירו ההעלאות יימשכו | המשקיעים מגיבים בהתאם | ובישראל בעוד שבועיים הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תתכנס להחלטת ריבית

בניין הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל ריזרב) בוושינגטון בירת ארצות הברית (צילום: REUTERS/Sarah Silbiger)
בניין הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל ריזרב) בוושינגטון בירת ארצות הברית (צילום: REUTERS/Sarah Silbiger)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הפדרל ריזרב העלה בשבוע שעבר את שיעור הריבית בפעם העשירית ברציפות, אך בהודעה שנמסרה עם ההחלטה נרמז שזו אולי תהיה ההעלאה האחרונה לזמן הקרוב. לפי ההודעה, הוועדה מתחשבת בהשפעה המצטברת של העלאות הריבית, כלומר בכך שהשיעור הנוכחי, 5.25%, גבוה, ובפרק הזמן שדרוש להעלאות הריבית להשפיע. 

המשקיעים הבינו את דברים אלו כסימן להפסקה בהעלאות הריבית. לפי דיווח של הפייננשל טיימס, על בסיס נתונים של בלומברג, המשקיעים צופים שהריבית בארה"ב תיכנס למגמת ירידה שתצטבר לנקודת אחוז שלמה עד פברואר 2024.

ציפיות הפוכות דווחו בנוגע לריבית בגוש האירו, שלפי המשקיעים תעלה עד סוף 2023 בעוד כחצי אחוז לפני שתחל בירידה בדצמבר. הניגוד בין הציפיות ברור לאור דבריה של לגארד לאחר העלאת ריבית נוספת בתחילת החודש: "יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. אנחנו לא מפסיקים, זה ברור״.

מבט בנתונים מראה את המקור לפער בין הגישות; בארה"ב האינפלציה נמוכה יותר ושיעור הריבית גבוה יותר. גוש האירו וארה"ב חולקים את מגמת ירידה, אך בגוש האירו היא התחילה מאוחר יותר והביאה את האינפלציה ל-7%, בעוד בארה"ב היא ירדה כבר ל-5%. בצד הריבית, השיעור בארה"ב גבוה ב-1.75 נקודות האחוז, תוצאה של התגובה המהירה והאגרסיבית של הפדרל ריזרב. 

נתוני האינפלציה והריבית בישראל, 5% ו-4.5%, בהתאמה, קרובים יותר לארה"ב, אך התנהגות האינפלציה בישראל שונה. ארה"ב חוותה קפיצה בשיעור, עד לרמה של 9.1% ביוני, שלאחריה החלה מגמת ירידה עקבית; בישראל העלייה הייתה משמעותית פחות והשיא, 5.4%, הגיע רק בינואר האחרון; התחלה של מגמת ירידה מתונה נרשמה בפברואר ומרץ. 

ב-15 למאי, שבוע לפני החלטת הריבית, צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את נתוני המחירים לחודש אפריל. ירידה נוספת בשיעור האינפלציה השנתי תהיה השלישית ברציפות ותסמן מגמה של ממש, אלא שהאנליסטים חוזים שהשיעור יישמר על 5%. 

לפי תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל, שתוצאותיה המעודכנות יפורסמו עם החלטת הריבית בעוד שבועיים, האינפלציה השנתית ב-2023 צפויה להסתכם ב-3.4%, קרוב ליעד בנק ישראל בטווח שבין 1% ל-3%. הריבית צפויה להגיע ל-4.75%, רבע נקודת האחוז מעל שיעורה הנוכחי; תחזית שמסתדרת עם העלאה נוספת אחרונה אך גם עם העלאות נוספות והורדה לאחריהן. לשם השוואה, הבנק המרכזי האירופי, שצפוי להמשיך בהעלאות הריבית, צופה בגוש האירו אינפלציה של 5.3% ב-2023. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!