דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.4°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.7°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.2°אילת
  • 31.1°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

למד רפואה ונהרג בתאונת בניין: נחנכה אנדרטה לזכרו של ד"ר מג'די סאלם

סאלם נהרג במאי 2016 כששהה בחופשה לאחר סיום לימודיו, ועבד בבניית אולם הספורט של התיכון האזורי חוף הכרמל | אמו, עדוויה סאלם: "לא חלמתי לחנוך אנדרטה, חלמתי לחנוך את המרפאה של בני"

סבתו של ד"ר מג'די סאלם ליד האנדרטה לזכרו (צילום: יניב שרון)
סבתו של ד"ר מג'די סאלם ליד האנדרטה לזכרו (צילום: יניב שרון)
יניב שרון

ד"ר מג'די סאלם (24) חזר במאי 2016 לחופשה עם משפחתו בדיר חנא שבגליל, לאחר שסיים את לימודי הרפואה ברומניה. במהלך החופשה הוא עבד בבניית אולם הספורט של בית הספר המשותף של המועצה האזורית חוף כרמל בקיבוץ מעגן מיכאל. בזמן עבודתו, נפל סאלם מהפיגום עליו עבד ונהרג. אתמול (ראשון) נחנכה בחצר בית הספר אנדרטה לזכרו.

הילה רז אלרואי, מחנכת כיתה ח' בבית הספר, מלמדת כבר שלוש שנים את תלמידיה על תאונות עבודה, דרך סיפורו של ד"ר סאלם. "זה חשוב מאוד, זו העשייה החינוכית והערכית שלנו", אומרת רז אלרואי, שהפיקה את הטקס עם תלמידיה. "בשנה הבאה אני מקווה לעשות משהו אקטיבי עם התלמידים בנושא".

פינת הזיכרון לזכרו של ד"ר מג'די סאלם בבית הספר במעגן מיכאל (צילום: אלבום פרטי)
פינת הזיכרון לזכרו של ד"ר מג'די סאלם בבית הספר במעגן מיכאל (צילום: אלבום פרטי)

במהלך הטקס סיפרו התלמידים על תהליך הלמידה שעברו, שכלל למידה והיכרות עם סאלם ומשפחתו, למידה על תאונות בניין, זכויות עובדים והכנת הטקס. "אספנו נתונים  ויצרנו כרזות. חשוב לנו לזעוק את זעקת הפועלים והמשפחות".

מימין: המחנכת הילה רז, עדוויה סאלם (צילום: יניב שרון)
מימין: המחנכת הילה רז עם עדוויה סאלם, אמו של מג'די. "מאז מותו הצטרפו אליו הרבה גברים בשיא פריחתם והרבה משפחות לגברים שמתו. האם האנשים האלה כל-כך שקופים?" (צילום: יניב שרון)

אמו של סאלם, עדוויה אמרה בדמעות: "לא חלמתי לחנוך אנדרטה. חלמתי לחנוך את הבית או המרפאה של מג'די. מאז מותו הצטרפו אליו הרבה גברים בשיא פריחתם והרבה משפחות לגברים שמתו. האם האנשים האלה כל-כך שקופים?".

מנהל בית הספר, אלדד פורת מדגיש שלחיבור בין צוות בית הספר למשפחת סלאם יש ממד ערכי ומיוחד, "אדם לאדם -אדם. היחס הראוי הוא יחס אנושי, אכפתי ורגיש, כמו מג'די".

האנדרטה לזכרו של מג'די סאלם, בעיצוב הפסל רוני בר ששת (צילום: יניב שרון)
האנדרטה לזכרו של מג'די סאלם, בעיצוב הפסל רוני בר ששת (צילום: יניב שרון)

לדברי ראש מועצת חוף כרמל, אסיף איזק, הקשר בין בית הספר למשפחת סאלם מכיל את כל המרכיבים של המדינה ומתחייב שסיפורו של סאלם ימשיך להיות חלק ממורשת בית הספר. "אלו הערכים  שלנו; קהילה אחת, חברה אחת, עמדות ושונות ואחריות הדדית".

"אף אחד לא הגיע להודיע על מותו של מג'די"

מי שיזם את הקמת האנדרטה הוא היוצר יצחק רובין. לדבריו, אמו של סאלם ביקשה בהתחלה להניח בבית הספר ספסל לזכרו. אך "אך זה התפתח לאנדרטה".

יוזם האנדרטה, יצחק רובין. "הפכנו למדינה השלישית בעולם בתאונות עבודה בבניין. זה באחריות הרשויות וקבלנים תאבי בצע" (צילום: יניב שרון)
יוזם האנדרטה, יצחק רובין. "הפכנו למדינה השלישית בעולם בתאונות עבודה בבניין. זה באחריות הרשויות וקבלנים תאבי בצע" (צילום: יניב שרון)

לדבריו של רובין, "מכל הדברים שעשיתי אני הכי גאה ביוזמה הזו. ב-2015 הפכנו למדינה השלישית בעולם בתאונות עבודה בבניין. זה באחריות הרשויות וקבלנים תאבי בצע. פועלי הבניין הערבים תורמים הכי הרבה לבניין הארץ והם זוכים ליחס משפיל. אף אחד לא הגיע אל המשפחה להודיע על מותו של מג'די".

את האנדרטה תכנן הפסל רוני בר-ששת מקיבוץ החותרים. "הקיר הדומם מספר חלק מסיפורו של ד"ר סאלם", אומר בר-ששת, "פגשתי משפחה מופלאה וכואבת ההורים ח'אלד ועדוויה והילדים לילה, יומנה ומוראד".

בסיום הטקס ביקש האב, ח'אלד עדוויה, להדגיש כי "העשייה הזו היא המאפשרת את האחווה בין העמים. זה ממלא את הלב לראות את האנדרטה הזו בבית-הספר, בקיבוץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!