דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משפחתו של עובד שנהרג בתאונת עבודה לפני 4 שנים תפוצה ב-1.3 מיליון שקלים

במסגרת ההסכם שאושר בבית המשפט, משפחתו של סרגיי דרצ'וב זכאית לפיצוי מלא | זאת לאחר שהשופטת לא קיבלה את הדו"ח הרשמי שטוען שדרצ'וב אשם במותו | "אופן ניהול החקירה משקף סטנדרט נמוך של נהלי בטיחות"

סרגיי דרצ'וב ז"ל, תושב ירוחם, הותיר אחריו אשה ושני ילדים (שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
סרגיי דרצ'וב ז"ל, תושב ירוחם, הותיר אחריו אשה ושני ילדים (שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משפחתו של סרגיי דרצ'וב, שנהרג לפני ארבע שנים בתאונת עבודה, תפוצה על ידי מעסיקו ב-1.3 מיליון שקלים. זאת במסגרת הסכם פשרה שאושר בבית המשפט המחוזי בתל אביב לפני כחודש.

דרצ'וב (46) הועסק במפעל רעפים ארטייל גג בע"מ בירוחם. במהלך סוף השבוע, בלילה שבין ה-15 ל-16 בפברואר 2019, עבד בחדר הבקרה וככל הנראה הלך לפס הייצור על מנת לבדוק תקלה. זאת לאחר שהעביר את המערכת להפעלה ידנית. פרטי התאונה שהתרחשה אינם ברורים, אולם הוא נמצא ללא רוח חיים בפתח התנור רק כעבור מספר שעות על ידי שומר המפעל.

דו"ח מפקח העבודה של מינהל הבטיחות ייחס לדרצ'וב אחריות חלקית בתאונה בהובילה למותו, בכך שהלך לבדוק את התנור בלי שהצטייד בפנס, כובע מצחיה וטלפון כפי שנדרש בנהלי החברה. על בסיס דו"ח זה אף המליצה הפרקליטות על סגירת התיק הפלילי בעניין מותו של דרצ'וב.

למרות הדו"ח, ציינה השופטת חדוה וינבאום וולצקי באופן חריג, במסגרת ההחלטה לאשר את הסדר הפשרה בין הצדדים, שההסדר הושג לאחר שהבהירה לצדדים שהיא אינה מקבלת את ההנחה הזו, ושהמנוח לא היה אחראי לאסון המצער שאירע.

מתוך המפעל שבו נהרג סרגיי דרצ'וב במהלך מאמצי ההצלה (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
מתוך המפעל שבו נהרג סרגיי דרצ'וב במהלך מאמצי ההצלה (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

ההסכם קבע שחברת הביטוח מגדל, בה היה המפעל מבוטח, תשלם את הפיצויים על סך כ-1.3 מיליון שקלים, לפנים משורת הדין ובנוסף לתגמולים שנקבעו למשפחה מצד הביטוח הלאומי.

"הסכם הפשרה הושג לאחר שבית המשפט הבהיר, לאחר ששמע את חקירתו של המפקח, שמע עדים ובחן את כל חומר הראיות, כי הדו"ח שהציג איננו מקובל עליו. זה דבר חריג יחסית, שכן על פי רוב חוות הדעת של מומחה מטעם המדינה נחשבת לחוות דעת אובייקטיבית ולכן מקבלת משקל רב", אמר עו"ד בועז אלקלעי שייצג את המשפחה. "במקרה הזה מדובר בתיק שבו בחוות דעת של מדינת ישראל נרשם כי המנוח הוא זה שאשם במותו שלו, וזאת לטעמי מבלי לבדוק ולבחון את הדברים בצורה יסודית. צריך לזכור שמאחורי הכותרות ומספרי ההרוגים עומדות משפחות. כשמשפחה שומעת דבר שכזה זה מזעזע את עולמה".

"שום פיצוי כלכלי לא יוכל להחזיר למשפחתו של דרצ'וב את שאבד לה", הוסיף עו"ד אלקלעי. "הוא לא יראה את ילדיו מסיימים צבא ולימודים, הילדים לא יעמדו עם אביהם מתחת לחופה, אשתו האהובה לא תחווה חיבוק ממנו, וזה כשלעצמו טרגדיה גדולה. יש חשיבות עצומה לעובדה כי הטענה ביחס לאשמה של המנוח כפי שעלתה בדוח הוסרה כליל. הפיצוי הכספי, אחרי מאבק משפטי, לפחות ייתן להם שקט כלכלי שיאפשר להם להתמודד עם האבל שהם נושאים עימם וההשלכות של הפטירה הטרגית".

"אופן ניהול חקירת התאונה מטרידה ביותר", אמרה מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה ד"ר הדס תגרי. "היא משקפת סטנדרט נמוך ושגוי של נהלי בטיחות תעסוקתית שמצופה שיידרשו ביחס לעבודה מסוכנת במפעלים".

לדברי תגרי, המצב זה לא השתפר מאז תאונת מותו של דרצ'וב ז"ל,  וייתכן שאף הורע. "מתחילת שנה זו נהרגו 8 עובדים בענף התעשייה, מהם 5 בתאונות מחרידות שנגרמו בשל פגיעת מכונות. על אף עלייה זו מ-5 בשנה שעברה, לפי נתוני משרד העבודה רק 20 מפקחי בטיחות מפקחים על בטיחותם של עובדים בכ-70,000 מפעלים, ומבצעים מדי שנה כ-8,000 ביקורי פיקוח. כלומר, בכל מפעל בישראל מבוצע בממוצע ביקור פיקוח אחד בלבד אחת ל-9 שנים".

בעקבות נתונים קשים אלה, מספרת תגרי, פנתה לאחרונה הקבוצה במכתב לשר העבודה, ובו התריעה בנושא והצביעה על הצורך לנקוט שורת צעדים לתיקונם ולשיפור מצב בטיחות העובדים במפעלים, בהם: קביעת תקן הולם למספר מפקחי בטיחות בהתאם למספר העובדים במשק; גיבוש מדיניות פיקוח, אכיפה, חקירה ותביעה שתבטיח פיקוח ואכיפה הולמים;  פתיחת קו חם במנהל אליו יוכלו עובדים לדווח על הפרות בטיחות תעסוקתית במפעלים; שיפור התקנות הקובעות את היקף החובה למנות ממונה בטיחות במפעלים, ובפרט במפעלים קטנים; שיפור הנהלים בדבר מיגון מכונות וכללי עבודה בגובה, והתקנת סמכות להטלת עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות במפעלים, אשר אינה קיימת כיום. "למרבה הצער, התשובה שהתקבלה במענה למכתבנו, אינה מצביעה על כוונה ממשית לנקוט את הצעדים הנדרשים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!