דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / הרבה מעבר לשיא

אלכסנדר סורוקין השתלט על טבלת שיאי העולם בריצה למרחקים ארוכים | בשבוע שעבר הוסיף "הטיל הליטאי" לרשימת השיאים שלו גם את שיא העולם ל-100 ק"מ, כשעבר את המרחק בזמן של 6:05:35 שעות. לא רע בשביל אחד שהתחיל לרוץ רק בגיל 32 כדי לרדת במשקל

אלכסנדר סורוקין מליטא חוצה את קו הסיום באליפות האולטרה-מרתון ל-100 ק"מ (צילום: Alfredas Pliadis/Xinhua/Getty Images)
אלכסנדר סורוקין מליטא חוצה את קו הסיום באליפות האולטרה-מרתון ל-100 ק"מ (צילום: Alfredas Pliadis/Xinhua/Getty Images)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

יאניס קורוס נחשב לאחד מרצי האולטרה מרתון הגדולים בהיסטוריה. "האל היווני", החזיק בכל שיאי העולם בריצה למרחק שבין 100 מייל (160 ק"מ) ועד שישה ימי ריצה. השיאים שלו נראו בלתי הגיוניים ובלתי שברים. שיא העולם, שקבע ב-1997 בריצת 24 שעות, שבהן רץ 303 ק"מ נראה היה נצחי. אף רץ לא התקרב לתוצאה הזאת עד לפני שנתיים, כשאלכסנדר סורוקין הדהים את ענף הריצה. הליטאי האנונימי רץ ב-24 שעות 309 ק"מ ושבר את השיא של קורוס בשישה ק"מ. קצב הריצה הממוצע שלו בזמן שבירת השיא היה 4:39 דקות לק"מ. מאז, סורוקין לא עוצר ובימים אלו הוא משכתב מחדש את ההיסטוריה של הריצה למרחקים ארוכים מאוד.

בשבוע שעבר, במרוץ שהתקיים בעיר הולדתו, וילנה, בירת ליטא, סורוקין הוסיף לרשימת השיאים שלו גם את שיא העולם ל-100 ק"מ, כשעבר את המרחק בזמן של 6:05:35 שעות (קצב ממוצע של 3:39 דקות). "הטיל הליטאי" השתלט לגמרי על טבלת השיאים והוא מחזיק כרגע בשבעה שיאי עולם בריצה למרחקים ארוכים. גם הוא לא האמין לפני עשר שנים, שזה מה שמתכנן לו העתיד.

***

סורוקין היה בכלל קאייקיסט. אומנם, קאייקיסט מצוין, שנכלל בנבחרת הלאומית של ליטא, אבל קאייקיסט. ספורטאי, שעיקר הכוח שלו התמקד בפלג הגוף העליון. בגיל 25 סורוקין נפצע בכתף ונאלץ לפרוש מהענף. אחרי שפרש הוא נטש את החיים הספורטיביים לחלוטין. הוא עלה במשקל, עישן ושתה הרבה אלכוהול וניהל אורח חיים לא בריא. ב-2013, כשהיה כבר בן 32 ובמשקל 100 ק"ג, סורוקין החליט, שהוא חייב לעשות שינוי בחייו, אז הוא התחיל לרוץ כדי לרדת במשקל. האתגר הראשון, שהציב לעצמו, היה לרוץ 21 ק"מ (חצי מרתון). אחרי שעבר את האתגר הזה בקלות הוא ראה פרסומת לתחרות אולטרה מרתון למרחק 100 ק"מ בליטא. בלי לחשוב יותר מידי – הוא נרשם.

את התחרות הראשונה שלו ל 100 ק"מ הוא סיים במקום התשיעי ובזמן מכובד של 8:37 שעות. קצב ממוצע של 5:10 דקות לק"מ למרחק של 100 ק"מ זאת תוצאה מרשימה, שהראתה את הפוטנציאל שיש לו ברגליים. בטח עבור מישהו שהתחיל לרוץ רק כמה חודשיים קודם לכן. סורוקין התאהב בריצה וגרף השיפור שלו היה יוצא דופן. שנתיים אחר כך הוא חזר לאותה תחרות רק שהפעם הוא שבר את שיא ליטא בריצת 100 ק"מ.

נקודת המפנה בקריירה הבינלאומית של סורוקין הייתה ב- 2017, כשניצח את אחת מתחרויות הריצה הקשות בעולם, הספרטתלון. מרוץ כביש למרחק 246 ק"מ מאתונה לספרטה. בהופעת הבכורה שלו באירוע היוקרתי, שמושך אליו את רצי האולטרה המהירים בעולם, סורוקין קבע את התוצאה השלישית המהירה בהיסטוריה על המסלול. בדיוק כשקריירת הריצה שלו תפסה כיוון חיובי התחילה הקורונה. סורוקין פוטר מעבודתו כדילר בקזינו וניצל את הזמן הפנוי כדי לרוץ. במשך יותר משנה לא היו בכלל תחרויות אבל סורוקין העלה את נפח הריצה שלו בצורה משמעותית וכשהקורונה הסתיימה, הקריירה החדשה שלו התחילה.

בתחילת 2022 סורוקין הגיע לישראל כדי להתארח במרוץ הספרטניון שנערך בתל אביב. למרוץ יש מקצים של 12 שעות, 24 שעות, 100 ק"מ ו- 160 ק"מ והוא מתקיים במסלול מעגלי שטוח ונוח, שבו המשתתפים רצים בסיבובים של 1.460 ק"מ. באותו ערב בינואר היה מזג האוויר מושלם בתל אביב וסורוקין ניצל זאת כדי לשבור שני שיאי עולם. הוא עבר 160 ק"מ ב- 10:51:39 שעות והוא הראשון בהיסטוריה שהצליח לרדת מ- 11 שעות במרחק הזה. אלא שזה לא הספיק לו ואחרי שהבין שהשיא של ה- 160 ק"מ בכיס שלו הוא המשיך לרוץ עוד שעה ותשעה דקות כדי לשבור גם את שיא העולם בריצת 12 שעות.

***

סורוקין נחשב לכוכב חדש בשמי הריצה למרחקים ארוכים. למרות שהוא משתף ברשתות החברתיות את נפח הריצה השבועי שלו, לא יודעים הרבה לגבי שיטות האימון שלו. בשבוע שגרתי הוא רץ בממוצע 200 ק"מ. כשהוא מתכונן לתחרות מטרה הוא מגיע גם ל-300 ק"מ בשבוע, כלומר מרתון ביום. שבוע השיא שלו היה 367 ק"מ בשבוע אימונים, ממוצע של ב- 52 ק"מ ריצה ביום.

גם לגבי התזונה שלו לא מדובר בדיוק במדע מדויק. סורוקין מעיד על עצמו שהוא אוהב בעיקר ג'אנק פוד וזה הדלק שלו במהלך הריצות הארוכות: צ'יפס, שוקולד, קוקה קולה – מקסימום קלוריות במינימום זמן לעיסה. עבור מי שרץ כ-40 ק"מ ביום, משקל וספירת קלוריות הוא לא עניין.

סורוקין שכתב מחדש את רשימת שיאי העולם למרחקים ארוכים. מרגע שהוא נכנס לתחום ועד היום הוא ניפץ שיא אחרי שיא והשאיר את ענף הריצה בהלם מוחלט. פרשנים מתקשים להבין איך הגוף שלו מסוגל לעמוד בעומסים כאלה ואיך הוא מצליח להתאושש אחרי ריצות כל כך אינטנסיביות. יש גם שמועות, כמו לאחר כל שבירת שיא עולם, שאולי סורוקין לא נקי. אבל חשוב לציין, אחרי כל שיא עולם הוא נבדק בבדיקת סמים והוא מעולם לא נמצא חיובי.

***

לכל ענף יש את ה"גדול בכל הזמנים" שלו. בין אם נסכים מי הוא הגדול בכל הזמנים בכל ענף אפשר להסכים שכול המועמדים נחשבים כוכבים בינלאומיים. בין אם זה מייקל ג'ורדן או לברון ג'יימס בכדורסל, בין אם זה מסי או רונאלדו בכדורגל, בין אם זה יוסיין בולט או קרל לואיס בריצת 100 מטר. אל הרשימה הזאת אפשר להוסיף את אלכסנדר סורוקין, שאם הייתם מספרים לו לפני עשור שהוא יחזיק בשבעה שיאי עולם בריצה, הוא היה מזמין אתכם לצ'ייסר ואומר שאתם שיכורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!