דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2023

להט"ב נמלטים מרוסיה ומוצאים מקלט בארגנטינה

אנסטסיה דומיני (משמאל) ואישתה אנה אוחזות בידיה של בתן אונה בפארק בבואנוס איירס, ארגנטינה (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
אנסטסיה דומיני (משמאל) ואישתה אנה אוחזות בידיה של בתן אונה בפארק בבואנוס איירס, ארגנטינה. "בהתחלה ממש פחדנו, אבל הסתכלנו מסביב, ופשוט אף אחד לא הסתכל עלינו מוזר" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

החקיקה שמוביל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נגד להט"ב גרמה לעלייה במקרי האלימות נגדם במדינה | המלחמה עם אוקראינה האיצה בקרב רבים מהם את ההחלטה לעזוב את מדינתם ולבקש מעמד של פליטים בארגנטינה: "כאן אנחנו יכולות להיות חופשיות"

אנסטסיה דומיני ובת זוגה אנה דומיני ניצלו את יום השמש כדי לצעוד יד ביד בבירת ארגנטינה, בזמן שארבעת ילדיהן מלאי המרץ שיחקו בקרבתן.

זהו מחזה נפוץ במדינה שבה נישואים חד-מיניים חוקיים כבר יותר מעשור. אבל בנות הזוג, שהתחתנו זמן קצר לאחר שהגיעו לבואנוס איירס בתחילת השנה שעברה, עדיין זוכרות היטב את הפחד שחשו כשהחליטו לראשונה להחזיק ידיים בפומבי. היה זה לאחר שעזבו את רוסיה, שם נישואים חד-מיניים הוצאו מחוץ לחוק ב-2020.

"בהתחלה ממש פחדנו", אמרה אנסטסיה דומיני, "אבל הסתכלנו מסביב, ופשוט אף אחד לא הסתכל עלינו מוזר".

בנות הזוג דומיני שינו את שם משפחתן ברוסיה כדי שיוכלו להעמיד פנים שם שהן אחיות ביתר אמינות. ההליכה הנינוחה בחוץ הייתה הוכחה עבורן עד כמה השתנו חייהן מאז שעברו לכאן, והצטרפו למספר ההולך וגדל של רוסים מקהילת הלהט"ב שהחליטו לעזוב את מולדתם ולהתיישב בארגנטינה כדי להימלט מהאפליה נגדם, וגם מהמלחמה מול אוקראינה.

במהלך העשור האחרון, החיים בגלוי כחברי קהילת הלהט"ב ברוסיה הפכו יותר ויותר קשים.

בדצמבר 2022, חתם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על חוק שמרחיב משמעותית את ההגבלות על פעילויות שנתפסות כקידום זכויות להט"ב במדינה. החוק המקורי נחקק כבר ב-2013, ולטענת מומחים, הוביל לעלייה באלימות נגד מיעוטים מיניים.

לאחרונה הקרמלין אף מסגר את סיפור הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 כמעשה שנועד להגן על ערכים שמרניים מול המערב, שמקדם זכויות הומואים וטרנסג'נדרים.

בשנה וחצי האחרונות הגיעו לפדרציית הלהט"ב הארגנטינאית כ-130 פניות מרוסים שמעוניינים לחפש מקלט בארגנטינה – מספר פניות גבוה יותר מכל לאום אחר.

"המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את ההחלטה של רבים מאלה שממילא היו במצב פגיע", אומרת מריבה סגריגלייה, שעומדת בראש מחלקת היחסים הבינלאומיים של הארגון.

חברי קהילת הלהט"ב הם לא היחידים שמגיעים לארגנטינה מרוסיה. בינואר נכנסו לארגנטינה 4,523 רוסים – יותר מפי 4 ממספר הנכנסים בחודש המקביל אשתקד, שעמד על 1,037 לפי נתוני הממשלה. ב-2022 נכנסו לארגנטינה כ-22,200 רוסים, ובהם מספר גבוה של נשים בהריון שהגיעו לארגנטינה כדי ללדת בה, בין היתר במטרה להשיג דרכון שפותח יותר דלתות.

לפחות עבור חלק מהרוסים שהגיעו לארגנטינה, זו לא הייתה העדיפות הראשונה שלהם.

מארק בוירסקי בשוק בבואנוס איירס, ארגנטינה. "אני מרגיש כל כך בטוח כאן" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
מארק בוירסקי בשוק בבואנוס איירס, ארגנטינה. "אני מרגיש כל כך בטוח כאן" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

מארק בויארסקי, גבר טרנס בן 38 שעזב את מוסקבה זמן קצר לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה ביחד עם אשתו ושני ילדיו, בני 5 ו-8, עבר תחילה לגור בנפאל במטרה לקבל ויזה בריטית. לאחר כמה חודשים ללא התקדמות, החליטה המשפחה לעבור לארגנטינה בספטמבר.

"אני מרגיש כל כך בטוח כאן", אומר בויארסקי, ומציין שעדיין לא סיפר לילדיו שהוא טרנס כי "היה מסוכן מדי" להם לדעת על כך במדינת מולדתם, בהתחשב במוסכמה הרוסית ש"אין הומואים ברוסיה".

שוויון בנישואין הפך לחוק בארגנטינה ב-2010, ושנתיים לאחר מכן אישר הקונגרס במדינה חוק חלוצי בנושא זהות מגדרית, שמעניק זכויות לטרנסג'נדרים, כולל היכולת לשנות את שמם ללא צורך בהערכה רפואית.

בויארסקי עובד כצלם עצמאי, ולעתים קרובות מצלם תמונות בחתונות חד-מיניות של מהגרים רוסים. ב-2022 התחתנו בארגנטינה לפחות 34 זוגות חד-מיניים רוסים, והשנה עוד 31 עד עתה, לפי הפדרציה הארגנטינאית ללהט"ב.

לאחרונה צילם בויארסקי את חתונתן של נדז'דה סקוורטוסובה (22) וטטיאנה סקוורטוסובה (29), שנישאו פחות מחודש לאחר שעברו לבואנוס איירס. גם הן שינו את שם משפחתן עוד ברוסיה, כדי שיוכלו להעמיד פנים שהן אחיות.

נדז'דה סקוורטוסובה (משמאל) וטטיאנה סקוורטוסובה חוגגות את נישואיהן האזרחיים בבואנוס איירס. "חיכינו הרבה מאוד זמן להפוך רשמית למשפחה" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
נדז'דה סקוורטוסובה (משמאל) וטטיאנה סקוורטוסובה חוגגות את נישואיהן האזרחיים בבואנוס איירס. "חיכינו הרבה מאוד זמן להפוך רשמית למשפחה" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

"זה רגע מאוד חשוב עבורנו. חיכינו הרבה מאוד זמן להפוך רשמית למשפחה", אמרה נדז'דה סקוורטוסובה בסוף הטקס האזרחי במשרד הרשם של בואנוס איירס.

רבים מהרוסים שהגיעו לארגנטינה לא ידעו הרבה על המדינה קודם להגעתם.

"טנגו, צ'ה גווארה, ושזו הייתה מושבה ספרדית", התבדח ניקולאי שושפאן, הומו בן 26 שהגיע לבירת ארגנטינה באוקטובר, כשהחל לחשוש שהוא עלול להיות מגויס בעל כורחו למלחמה.

שושפאן חולק כעת דירה במרכז העיר עם דימיטרי ירין, גם הוא מרוסיה, שפגש באפליקציית היכרויות.

דמיטרי ירין (משמאל) וניקולאי שושפאן בדירתם בבואנוס איירס. שושפאן: "הדבר היחיד שצריך לדאוג לגביו זה המחירים" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
דמיטרי ירין (משמאל) וניקולאי שושפאן בדירתם בבואנוס איירס. שושפאן: "הדבר היחיד שצריך לדאוג לגביו זה המחירים" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

ירין, בן 21, מספר שתכנן כבר זמן רב להגר למדינה סובלנית יותר, אבל "המלחמה האיצה את קבלת ההחלטה".

בגלל גילויי האפליה נגדם במולדתם, רבים מהרוסים שמגיעים לארגנטינה מבקשים מעמד של פליט, תהליך שיכול להימשך עד שלוש שנים.

לאחרונה, לאחר ששני רוסים נעצרו בסלובניה עם דרכונים ארגנטינאיים בסוף השנה שעברה בחשד שהם מרגלים, הגבירו הרשויות את הפיקוח על מהגרים מרוסיה.

כרגע שושפאן נהנה לראשונה בחייו מהחיים הגלויים כהומו. ברוסיה הוא נהג לחיות במתח מתמיד ובהרגשה "שמשהו עלול לקרות".

"כאן זו המדינה היחידה שבה לא אני לא מרגיש כך. לא צריך להיות מודאג כל הזמן. הדבר היחיד שצריך לדאוג לגביו זה המחירים", אומר שושפאן, כשהוא מתייחס לשיעור האינפלציה של ארגנטינה שהוא מהגבוהים בעולם, ומגיע לכ-110%.

אחרי קצת יותר משנה בארגנטינה, משפחת דומיני שותפה גם היא לתחושת ההקלה הזו.

אנסטסיה דומיני אוחזת את בנותיה אונה (משמאל) ואגתה בדירתה בבואנוס איירס. "התרגלנו לחלוטין למעמד שלנו כבנות זוג נשואות ואימהות במשפחה ברוכת ילדים" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
אנסטסיה דומיני אוחזת את בנותיה אונה (משמאל) ואגתה בדירתה בבואנוס איירס. "התרגלנו לחלוטין למעמד שלנו כבנות זוג נשואות ואימהות במשפחה ברוכת ילדים" (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

בעיר מגוריהן פטרוזאבודסק שבצפון-מערב רוסיה, אנסטסיה בת ה-34 ואנה בת ה-44 לא סיפרו כמעט לאף אחד על מערכת היחסים שלהן, ועל שני זוגות התאומים שלהן, בני 3 ו-6. היה חשש תמידי שהרשויות ייקחו מהן את הילדים ויכניסו אותם למערכת בתי היתומים במדינה, סיפרה אנסטסיה דומיני. עכשיו הן חיות את חייהן בלי לדאוג שמישהו יכול לקחת להן את הילדים או להכניס אותן לכלא. "התרגלנו לחלוטין למעמד שלנו כבנות זוג נשואות ואימהות במשפחה ברוכת ילדים, ולכך שאנחנו יכולות להיות חופשיות כאן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!