דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שבוע אחרי המעצרים בגליל: ילדים פלסטינים ממשיכים לקבץ נדבות בצמתים

9 ילדים פלסטינים נעצרו בשבוע שעבר והועברו לרשויות הרווחה בהתאם למדיניות החדשה | למרות פניות חוזרות ונשנות של אזרחים למשטרה, התופעה של ילדים שמקבצים נדבות בצמתים ממשיכה להתקיים

ילדים פלסטינים מקבצים נדבות בצמתים (צילומים: יהל פרג')
ילדים פלסטינים מקבצים נדבות בצמתים (צילומים: יהל פרג')
יהל פרג'

המעצרים המתוקשרים של 9 ילדים פלסטינים שקיבצו נדבות בצומת אחיהוד בכביש 85 בגליל בשבוע שעבר לא שינו דבר. אתמול (שבת), עשרה ימים לאחר אותם מעצרים, לאורך כל היום תועדו לפחות 6 ילדים מתחת לגיל 10 בצומת אחיהוד, טמרה צפון ואבליים, כשהם מקבצים נדבות בין הרכבים, בשיא החום. גם למחרת המעצר, לפחות 5 קטינים קיבצו נדבות לאורך כביש 85.

למשטרה משימות רבות באזור הצפון, והיא מתמודדת עם מחסור בכוח אדם. נציגי המשטרה שהגיעו לדיונים שונים בכנסת בנושא הפצירו בתקשורת ובנבחרי הציבור לשכנע את הציבור להמשיך לפנות למשטרה בנושא, אך לפי עדויות רבות של אזרחים מהאזור, הפניות לא עוזרות.

את המציאות שבה ילדים מהרשות הפלסטינית, לעתים בני 6 או 7, מובאים לצמתים בשטח ישראל כדי לקבץ נדבות בצמתים, הגדירו במשרד המשפטים כמצב של סחר בבני אדם. ובשנתיים האחרונות נעשתה עבודה של שולחנות עגולים שכוללים את רשויות הרווחה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המשטרה ומשרד המשפטים. נוהל שהתקיים בעבר, של מעצר קטינים והחזרתם לגבול עם הרשות הפלסטינית שונה, וכעת הם אמורים להימסר לידי גורמי הרווחה ברשות הפלסטינית.

עו"ד דינה דומיניץ, מנהלת היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים, אמרה בעבר ל'דבר': "המצב הכלכלי שיצרה הקורונה ברשות הפלסטינית החריף את התופעה, והמציאות שהייתה מורכבת עוד קודם הפכה למכה של ממש. מדובר בארגוני פשיעה עם דפוס ברור של סחר בבני אדם. הילדים עצמם הם פגיעים ביותר, לא דוברי עברית, ומאוד מאוימים. אוסרים עליהם לדבר עם המשטרה, וכשהמשטרה תופסת אותם, הם לא משתפים פעולה".

ביולי 2021 נדרס פאדי בן ה-7 מחברון, כשקיבץ נדבות בצומת אבליים. חודש וחצי שכב פאדי בטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה, ועבר שיקום ארוך בבית לווינשטיין.

ילדים פלסטינים מגיעים לקבץ נדבות בישראל כבר שנים רבות, כפי שמתאר הבמאי בדראן בדראן בסרטו התיעודי 'אגורות' מ-2007. הסרט עוקב אחרי המאם ואחיו הגדול יחיא, בנים למשפחה קשת יום במחנה הפליטים בטול כרם, במשך 10 שנים, בצמתים, במסתור, במחסומים ובביתם. הסרט מספק הצצה לחייהם של ילדים שנולדו בצד הלא נכון של הגדר.

ח"כ מיכל שיר (יש עתיד), שכיהנה כיו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת הקודמת, התייחסה לנושא. "ילד בן 8 שעומד בצומת הוא בסיכון. ילד בן 5, 6, 7, 16 לא נמצא בצומת כי בא לו. הוא בסיכון. למה? כי זה הגיל שלו", ח"כ שיר התייחסה לקונספציה שלפיה למדינה אין סמכות לסייע לאותם קטינים בשל החשש שהרשות הפלסטינית תראה בכך הפרת ריבונות. "הילד בסכנת חיים – ושהרווחה תטפל בו מאותו הרגע. משם כולם ביחד פותרים את זה, אם כן או לא או איך להחזיר אותו ולאן. זה נוהל בריא של מדינה מתוקנת שלא דורשת מילד בן 5 ששמים אותו בצומת להוכיח שהוא בסכנת חיים".

במשטרה הגיבו לפניית 'דבר': "אנחנו רואים בחומרה ניצול או הדחת קטינים וחסרי ישע לביצוע עבירות ופועלים למיצוי הדין עם שולחיהם, מחד גיסא, ולמעורבות גורמי הרווחה, מאידך גיסא.

"בהתאם, המשטרה מבצעת מעת לעת מבצעים יזומים כדי להילחם בתופעה זו. מבצע כזה מחייב היערכות מוקדמת שכוללת כוח משטרתי לא מבוטל וחסימה של הכבישים הרלוונטיים. נוסף על כך, נדרש תיאום מול מנהלת התיאום והקישור של המשטרה הפלסטינית, שדואגת להעבירם לידי גורמי רווחה. כל פעילות ספונטנית כזו, יש בה כדי לסכן את שלומם של הקבצנים שמבקשים להימלט מהשוטרים תוך סיכון חייהם.

"כמו כן, נציגי משטרת ישראל, המינהל האזרחי, המשרד לביטחון לאומי ומשרד המשפטים מקיימים מפגשים עם הגורמים הרלוונטיים ברשות הפלסטינית למציאת פתרון הוליסטי רב תחומי לנושא, החזרת הקטינים בביטחה להורים ומניעת חזרתם לצמתים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!