דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בגולן, בגליל ובהרי ירושלים: עונת קטיף הדובדבנים החלה וצפויה להניב כ-4,300 טון

העונה הקצרה עתידה להסתיים בחוף חודש יוני | למעלה מ-90% מהדובדבנים גדלים באזור הגליל ובגולן. רכז המטעים בקיבוץ מרום גולן: "אנחנו רואים מגמה של עלייה בטמפרטורה שיש לה כל מיני השפעות על הגידול"

דובדבן ראשון בקטיף (צילום: ארגון מגדלי הפירות)
דובדבן ראשון בקטיף (צילום: ארגון מגדלי הפירות)
מאיה רונן

עונת קטיף הדובדבנים החלה בחבל יתיר, בהרי ירושלים וגוש עציון, בגליל העליון וברמת הגולן. צוותי המטעים בקיבוצים, במושבים ובכפרי הדרוזים התחילו לקטוף בסוף חודש מאי. יבול הדובדבנים צפוי להגיע לכ-4,300 טון, בדומה לממוצע הרב שנתי, ויסתיים בסוף חודש יוני.

הדובדבנים מפציעים בכל שנה לתקופה קצרה. מגדלי הדובדבן מסיימים כעת את קטיף הזן המקדים 'בורלא' ובהמשך ייקטף דובדבן מזן 'רויאל דון'. מטעי הדובדבן בישראל משתרעים על שטח של כ-5,000 דונם. למעלה מ-90% מהדובדבנים גדלים באזור הגליל ובגולן.

לדברי ערן פישר רכז המטעים בקיבוץ מרום גולן, שהם חלק מ"פרי בראשית", משבר האקלים העולמי ואירועי קיצון במזג האוויר מורגשים יותר ויותר בשנים האחרונות. גידולי הדובדבן הם רגישים ומועדים לפגיעה. "אנחנו רואים מגמה של עלייה בטמפרטורה שיש לה כל מיני השפעות", מסביר פישר, "אנחנו נמצאים במקום גבוה, אבל באזורי הביניים שהם קצת יותר נמוכים אין מספיק מנות קור. נהיה יותר קשה לגדל נשירים. זה כולל, מעבר לדובדבנים, גם תפוחים ופירות קיץ".

מימין פואד עלם מגדל דובדבנים וירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות)
מימין פואד עלם מגדל דובדבנים וירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות)

לדבריו, אירועי קיצון במזג האוויר נהיים תכופים יותר. "בחודשים האחרונים היו אירועי רוחות, ברד וגשם שהיו לא צפויים ומאוד אינטנסיביים. אירוע הברד שהיה לפני כמה שבועות הוא משהו שלא ראינו עד היום, גם מבחינת היקף הפגיעה. ההבנה שלנו היא שיהיו יותר ויותר אירועי קיצון כמו: ברד, מכות חום, מחסור בגשמים או בעיה בפיזור הגשמים".

למרות שכמות הגשם בחישוב השנתי הייתה ממוצעת, הרגישו החקלאים את השינויים בפיזור הגשמים לאורך העונה. "עד פברואר בקושי ירד גשם, ורוב הגשם היה אחרי אמצע החורף. זה משפיע על התמלאות מאגרי המים שלנו".

ירון בלחסן והדובדבנים (צילום: ארגון מגדלי הפירות)
ירון בלחסן והדובדבנים (צילום: ארגון מגדלי הפירות)

השפעה נוספת שיש לגשמים המאוחרים על הפרי, קשורה לתהליכי היווצרות הפרי ופגיעה בפרי בשל. "במקרים שיורד גשם לאחר שהפרי מבשיל והמים נשארים על הפרי הוא עלול להיסדק ולכן לא ניתן לשיווק", מסביר פישר. "אנחנו משתמשים בכל מיני אמצעים לייבוש הפרי מהצטברות של מי גשם, כמו לדוגמה במסוק שמרחף מעל למטע ומייבש את הפרי בעזרת רוח. זה לא נותן מענה ב-100% אבל זה מסייע".

לדברי מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, עונת החורף האחרונה התאפיינה בחוסר במנות קור ההכרחיות ליבול גבוה בעצי הפרי הגלעיניים והנשירים (נקטרינה, תפוח, דובדבן, אפרסק, אגס, משמש וכד'). אירועי מזג אוויר קיצון קריטיים, כמו מטחי ברד כבדים ועוצמתיים, פגעו במטעי פירות הקיץ בשלב חנטה מתקדמת (היווצרות הפרי). הערכה ראשונית של קנט – הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מצביעה על נזקים נרחבים בכ-24,000 דונם מטעים. להערכת בלחסן, הפגיעה במטעים עלולה להביא לירידה בממוצע הרב שנתי של יבול פירות הקיץ.

יחד עם זאת, קטיף פירות הקיץ נמשך, ומגדלי הפירות בישראל קוראים לציבור לרכוש פירות תוצרת ישראל. בלחסן: "החקלאים הם הראשונים להיפגע ממשבר האקלים ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו. ביקוש גבוה בתחילת עונת הקיץ, עוד טרם נקטפה המסה העיקרית של הפרי, מעלה את מחיר הפירות. לצערנו, מחיר הפירות לצרכן כולל גם פער תיווך גדול של רשתות השיווק. חשוב לזכור שהחקלאי אינו קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק".

"אני קורא לאחריות צרכנית, הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק. על כולנו להתאחד תחת ההבנה ששמירה על ביטחון המזון לתושבי ישראל היא אינטרס של כולנו. אני קורא לציבור לצרוך תוצרת מקומית ישראלית, מפוקחת ובריאה, ולרכוש את הפרי בעונתו בהתאם לזמני הקטיף המשתנים", אומר בלחסן ומוסיף: "אני קורא לממשלה להציג תכנית לאומית סדורה ותקציב הולם להתמודדות עם משבר האקלים במטרה לשמור על אסם הפירות של מדינת ישראל. על פי התחזיות, השפעת משבר האקלים על ענף הפירות רק ילכו ויחריפו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!