דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארה"ב: הרשות לניירות ערך מבססת את מסע האכיפה נגד חברות הקריפטו

היו"ר גארי גנצלר ממשיך להוביל קו תקיף: "אם קריפטו הוא נייר ערך, מי שמאפשר בו מסחר צריך להיות בורסה רשומה" | על ההתנגדות לרגולציה: "לפני החוקים הפדרליים בנושא, ראינו רמאויות והונאות, וציבור המשקיעים איבד הכל"

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית , גארי גנצלר הלך צעד קדימה לקראת הגדרת מטבעות קריפטו כניירות ערך (צילום: אוולין הוקשטיין/ AP)
יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית , גארי גנצלר מבסס את מסע האכיפה שלו נגד חברות הקריפטו (צילום: אוולין הוקשטיין/ AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שוק הקריפטו החל לקרוס באמצע שנת 2022 עם קריסת הצמד טרה/לונה, שיצרה מפולת שלגים בכל רחבי התעשייה. בנובמבר קרסה זירת FTX, לה היו הסכמי חסות עם קבוצות ספורט וסלבריטאים במאות מליוני דולרים, מה שחיזק את הסנטימנט הציבורי נגד חברות הקריפטו.

בחודשים האחרונים החלה רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במסע אכיפה שיטתי נגד הפרות החוק הרבות בתעשייה, מה שעורר את זעמם של העוסקים בתחום הקריפטו למחייתם.

הדמות הראשית במסע זה הינו היו"ר גארי גנצלר, בעברו מרצה בMIT, כולל קורס יעודי על טכנולוגיית הבלוקצ'יין וכסף. בתעשייה רואים בו כמי ש"עבר צד" והחל להילחם בקריפטו שקודם קידם. גנצלר עצמו מספר סיפור אחר לחלוטין, שמתמקד בהפרות חוק שיטתיות של חברות הקריפטו.

לאחרונה נאם גנצלר, בוועידה שעסקה בטכנולוגיה ופיננסים והקדיש את נאומו לתחום הקריפטו ולסיבות לכך שהרשות מבצעת כעת מסע אכיפה נרחב.

לפי גנצלר, חוקי ניירות הערך הם מה שמגן על משקיעים. "הנשיא רוזוולט העביר את חוק הבורסות למסחר בניירות ערך ב1934, לרגולציה על מתווכים, כמו בורסות וסוכני בורסה, וכך נוצרה הרשות לניירות ערך".

גנצלר מציין שהמונח נייר ערך בחוק הוא רחב במיוחד וכולל מעל 30 סוגים שונים שמפורטים בחוק, כולל הסוג הכללי שנקרא חוזה השקעה. "בית המשפט העליון אישרר כמה פעמים את פסיקת האווי, לפיה חוזה השקעה הוא עיקרון גמיש, שנועד להתמודד עם אינספור המשתנים בשיטות של אלו שרוצים להשתמש בכסף של אחרים תוך הבטחה לרווח".

גנצלר מדגיש שאמר הרבה פעמים ש"הרוב המוחלט של טוקני הקריפטו נכללים בקריטריון של חוזה השקעה". חברות קריפטו נוהגות לטעון שאינן נרשמות לפיקוח של הרשות, משום שהן חולקות על הקביעה הזו או טוענות שכלל לא נאמרה בשום מקום. גנצלר מדגיש ש"לא לאהוב את המסר הזה לא דומה לטענה שלא קיבלתם אותו".

"לסחורות בשוק הקריפטו יש צוותים שמקדמים אותם עם אתרים וחשבונות בטוויטר", מדגיש גנצלר. "לפעמים אפילו אפשר לפגוש את היזמים, הם לא מגיעים מהאוויר ולא צומחים מהאדמה כמו חיטה. זה שהם דיגיטליים לא מבחין אותם משיעור עצום של שווקי ההון, שם ניירות ערך ומטבעות הם כבר דיגיטליים ממילא".

המשמעות היא שכדי לציית לחוק, מנפיקי ניירות ערך מקריפטו אמורים לרשום את הצעת המכירה וחוזה ההשקעה עם רשות ניירות הערך או לעמוד בקריטריונים לקבלת פטור מרישום.

לא מדובר בפגם טכני, אלא בכשל יסודי

גנצלר מסביר שגם כשלטוקן הקריפטו יש עוד תכליות, מעבר לחוזה השקעה, זה ממש לא מפחית מהיותו חוזה השקעה שצריך להיות נתון לפיקוח רגולטורי מסודר. לדבריו, כשחברה מראה שלטוקן אין משמעות מסחרית כלל, אלא אך ורק שימושים אחרים, הרשות נכונה להוציא מכתבי אי אכיפה לאחר בדיקת הנושא.

אם נכס קריפטו הוא נייר ערך, זה אומר שלא רק מי שמנפיק אותו, אלא גם מי שמאפשר מסחר בו צריך להיות בורסה רשומה למסחר בניירות ערך. "אלו לא חוקים חדשים. שחקני הקריפטו מכירים את החוקים. כמו שאמר קצין הציות הראשי של ביננס ב2018 – 'אחי, אנחנו מפעילים פאקינג בורסה לא רשומה למסחר בניירות ערך בארצות הברית'", מצטט גנצלר את התביעה נגד ביננס.

לפי גנצלר, היעדר רישום מסודר הוא לא "עבירה מנהלית" קטנה, אלא כשל יסודי שמונע ממשקיעים הגנות קריטיות כולל כללים למניעת הונאה ומניפולציה, גילוי נאות, הפרדה של נכסי הלקוחות, מנגנונים למניעת ניגודי אינטרסי ואחרים.

לדבריו, "אני לא מסכים שציות של חברות קריפטו הוא בלתי אפשרי. אני מכיר בכך שזה מצריך עבודה. זה לא עניין של מס שפתיים או לבקש כמה פגישות עם הרשות, שבהן אתה לא מוכן לבצע שינויים נדרשים כדי לציית לחוק", אמר ורמז לפגישות הרבות שקיימה הרשות על חברת קויינבייס, עד שהחליטה הרשות לתבוע אותה על הפרות חוק ניירות הערך.

הבעיות בקריפטו מבוססות על תופעה רחבה של התעלמות מהחוק 

"עקב חוסר ציות בתחומים רבים, בכנות, זה לא מפתיע שרואים בעיות כה רבות בשווקים הללו, ראינו את זה בעבר, זה תזכורת למה שראינו בשנות ה-20, לפני שהחוקים הפדרליים לניירות ערך חוקקו. רמאים, אמני תרמית, הונאות פונזי – הציבור נותר לעמוד אחרון בתור בהמתנה לתוצאות משפטי פשיטות רגל", אמר.

לדבריו, מיליארדי דולרים של לקוחות עורבבו בשתי הפלטפורמות של ביננס לחשבון בשליטת חברה של צ'אנג פנג זאהו, המייסד ובעל השליטה. הונאות משקיעים נמצאו גם בFTX, וגם על ידי דו קואן, הממציא של פרויקט טרה/לונה.

"במקרה נגד ג'סטין סאן", אמר גנצלר, "אנו טוענים, בין השאר, למזימה לשלם לידוענים כדי שישדלו את הציבור לקנות טוקני קריפטו בלי לגלות שהם עושים את זה בתשלום".

"סוגים כאלו של התנהלות פסולה ופשיטות רגל מתרחשים בסבירות גבוהה יותר בשווקים שבהם מנפיקים ומתווכים לא מצייתים לחוקים הבסיסיים. אפילו כשאנחנו לא מוצאים הונאה או התנהלות כה פסולה, למשקיעים מגיעים גילוי נאות, הפרדה של כספיהם מכספי הפלטפורמה, וביטחון שהם לא סוחרים נגד בעלי הבית. אין להרשות לשווקי ניירות הערך מקריפטו לערער את האמון של הציבור בשווקי ההון. אין להרשות לשווקי הקריפטו לפגוע במשקיעים".

דברי גנצלר זוכים לביקורת לא רק מצד חברות הקריפטו על היד הקשה, אלא גם מהצד השני – מהציבור ומחוקקים – דווקא על היותה רכה מדי, ובעיקר מאוחרת מדי. יציאה למסע אכיפה אחרי נובמבר 2022, כשרוב הקריסות האפשריות כבר התרחשו וחברות בודדות בתחום נשארו מתפקדות, פחות או יותר, היא בעצם צעד זהיר מאוד מבחינת הרשות, אך לא מספק שום הגנה למי שכבר הימר והפסיד את הונו בסדרה ארוכה של הונאות והימורים פיננסיים כושלים, על בסיס הבטחות שווא.

כיום, כשהוא נהנה מרוח גבית, קל יותר לבצע מסע של אכיפת החוק, לעומת תקופת הגאות של שווקי הקריפטו, בייחוד בין סוף 2021 לאפריל 2022. הסימנים להפרות החוק היו ברורים אז לא פחות מהיום, כמו גם המודלים הכלכליים המפוקפקים עד מאוד. אלא שאז, רשות ניירות הערך הייתה שקטה בהרבה לעומת היום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!