דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

לקראת ההשקה: ניסיון להגדיל את היקפי הקרן למודרי אשראי

הקרן צפויה להכיל כ-90 מיליון שקלים ולסייע לכ-2 מיליון אזרחים | ועדת הכלכלה תדון על המגבלות שלה ועל היכולת להגדיל את היקפיה, כפי שנדרש עם הקמתה לפני 7 שנים

כרטיסי אשראי מבוטלים. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)
כרטיסי אשראי מבוטלים. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)
דוד טברסקי

שבע שנים מאז שאושרה, השקת הקרן למודרי אשראי צפויה להתקיים בספטמבר הקרוב, במטרה לתת פתרונות אשראי לאלפי לקוחות שאינם יכולים לבקש הלוואה מהבנקים. ועדת הכלכלה תדון מחר (שני) על המגבלות העומדות בפני השקתה ועל האפשרות להגדיל את היקף ההון שלה.

הקרן הוקמה על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון ב-2016, ואושרה מאוחר יותר על ידי משרד האוצר ובנק ישראל. היא שימשה כתוספת למנגנון דירוג האשראי הפרטי ללקוחות הבנקים שאושר בממשלה באותה התקופה, ונועדה כדי לאפשר פתרונות אשראי ללקוחות עם הדירוג הנמוך ביותר, בתנאי החזר סולידיים, וזאת לאחר הביקורת שנמתחה על מערכת דירוג האשראי על כך שהיא מכבידה יותר מדי על לווים חלשים.

למרות האישור העקרוני על הקמת הקרן, משרד האוצר ובנק ישראל לא קידמו את הקמתה והמכרז הראשון להפעלתה, שיועד לבנקים בלבד, פורסם רק במהלך 2020, וגם אז אף בנק לא הגיש הצעה להפעלתה הקרן. מי שחידש את הלחץ להפעלת הקרן היה ח״כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), יו״ר ועדת הכלכלה דאז, שדרש מהאוצר ובנק ישראל לייצר תנאי מכרז חדשים ובמאי 2022 זכתה בו קבוצת 'עוגן', קבוצה פיננסית חברתית ללא כוונת רווח.

"מאגר נתוני האשראי הפך כמעט 2 מיליון ישראלים למודרי אשראי", טען ביטון כנגד משרד האוצר שהוביל מהלך קידום מערכת דירוג האשראי האישית, שהנפיקה לכל לקוח בנקים ציון על פי כושר החזרת החובות שלו. "הקמתה של הקרן הייתה אמורה לטפל באלו שנדחקו לשוליים בגלל מערכת הדירוג, וביניהם העניים ביותר. אשראי הוא לא מותרות לעשירים, הוא הדרך הכמעט בלעדית להקמת עסק קטן, רכישת השכלה או תשלום על דיור".

למרות שדרישתו המקדמית של ביטון שהיקף הכספים בקרן יעמדו על בין 100 ל-200 מיליון שקלים, והמדינה תעודד את הבנקים להקים הקמת קרנות נוספות, המדינה הקצתה לקרן כ-45 מיליון ש"ח, ו-45 מיליון נוספים יגיעו מקבוצת עוגן. על פי תקנון הקרן, הכספים אמורים להוות כ-70%-90% מסך שווי ההלוואות. על פי מחקר של פורום ארלוזרוב, בישראל ישנם כ-1.7 מיליון לקוחות בנקים המוגדרים כמודרי אשראי, ועל פי היקף הכספים הנוכחי שלה, היא תצליח לשרת בין 4,000 ל-5,000 מבקשי אשראי.

"עסקים קטנים מהווים כ99% מכל העסקים בישראל ומעסיקים כ 61% מהמגזר העסקי – אך זוכים רק ב-23% מהאשראי הבנקאי בישראל" נכתב במסמך עמדה של פורום העצמאים בהסתדרות, שהוגש ליו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן. בפורום דורשים הקמת קרן מיוחדת לעסקים לצד הקרן לאזרחים פרטיים, שתיתן עדיפות למלווים בריבית נמוכה וקריטריונים גמישים לבקשת הלוואה "העסקים הקטנים מהווים 54% מהתוצר אבל 40% מבעלי העסקים שמבקשים מתן הלוואה בערבות – מסורבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!