דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה באירופה

דיווח: נשיא בלארוס שכנע את פוטין לחוס על חייו של יבגני פריגוז'ין, מפקד ״וגנר״ המורד

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הנשיא לוקשנקו שבמדינתו קיבלו מקלט פריגוז'ין וכמה מלוחמיו הצליח לפשר בין הצדדים, ושאריות כוח ואגנר ייטמעו בצבא הרוסי | כלי תקשורת אמריקאים טוענים כי גנרל "ארמגדון", סרגיי סורוביקין ידע על המרד ואף סייע לפריגוז'ין

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לצד נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, בביקורו של פוטין בבלארוס (Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לצד נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו (Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר הבוקר כי שכנע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלא "לחסל" את יבגני פריגוז'ין, בתגובה למרד שלפי הקרמלין גרר את רוסיה למלחמת אזרחים. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. 

פוטין נשבע בשבת לרסק את המרד, והשווה אותו לסערה בזמן המלחמה שהובילה את המהפכה של 1917 ולאחר מכן למלחמת אזרחים, אך שעות לאחר מכן הגיע הקרמלין להסכם עם פריגוז'ין העומד בראש המיליציה הפרטית המכונה 'כוח וגנר' שיאפשר לו ולכמה מלוחמיו לעבור לבלארוס. פריגוז'ין הגיע אתמול עם חלק משכירי החרב שלו לבלארוס, מה שהעלה את רמת הכוננות של ברית נאט"ו במזרח אירופה. 

זמן קצר לאחר שפריגוז'ין נחת במינסק, בירת בלארוס, הודיע הנשיא לוקשנקו כי הוא שהציע לארח את פריגוז'ין במדינתו. לוקשנקו שנחשב לבעל ברית של פוטין חשף כי הוא היה המתווך של ההסכם לפיו 'כוח וגנר' יוטמע בצבא הרוסי ופריגוז'ין יזכה למקלט בארצו. לוקשנקו מסר כי לא יוקמו בסיסים עבור יחידות 'כוח וגנר' על אדמת בלארוס. 

אתר החדשות נקסטה דיווח כי שר הפנים הרוסי הגנרל אלכסנדר טרניקוב היה מעורב בתאונת דרכים קשה והוא מאושפז בבית חולים במצב אנוש. פרשנים טוענים כי זהו החיסול הפוליטי הראשון מאז ניסיון ההפיכה בשבת.

בתוך כך, בכירים בארה"ב טוענים כי פריגוז'ין השתמש ב"דגל כוזב" במהלך ניסיון המרד הצבאי שערך בשבת, כך דווח ברשת ABC האמריקניתעל פי הדיווח, פריגוז'ין הגה תוכנית בה יטען שכוחותיו הופצצו ובאמצעותה יצדיק פעולות נגד שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ובכירים במשרד ההגנה הרוסי. התוכנית יצאה לפועל ביום שישי כאשר פריגוז'ין אמר בסרטון כי לוחמי וגנר נהרגו מפגיעות טילים רוסיים ונשבע להעניש את שויגו ואת ראש המטה הכללי של רוסיה. לפי גורם אמריקאי בכיר, "הטענה הייתה בעצם מתיחה". 

פריגוז'ין תכנן לקחת בשבי את בכירי המערכת הביטחונית ברוסיה, והחליט להאיץ את היציאה למרד לאחר שהבין שהמודיעין הרוסי עלה על התוכנית שלו, כך לפי גורמים מערביים רשמיים. עוד נטען כי ייתכן שההחלטה להאיץ את תוכנית ההפיכה היא שהביאה לכישלונה המהיר.

כמו כן, גורמי מודיעין אמריקאים חשפו הבוקר (רביעי) כי גנרל "ארמגדון", סרגיי סורוביקין, אחד הקצינים הבכירים בצבא הרוסי, ומי שמונה בעבר לפקד על המלחמה באוקראינה, ידע מראש על התוכנית של פריגוז'ין לבצע מרד צבאי. 

לפי דיווח עיתון "הניו יורק טיימס" מפי אותם גורמים נבדקת האפשרות כי סורוביקין אף סייע לפריגוז'ין לבצע את המרד בהנהגה הרוסית הבכירה, ובכך לאתגר את שלטונו של הנשיא פוטין. הגורמים הדגישו כי ישנם סימנים לכך שגם גנרלים אחרים בצבא הרוסי תמכו בפריגוז'ין על מנת לבצע שינויים בהנהגה הרוסית. עם זאת, פקידים לשעבר העריכו כי פוטין עדיין מתכוון לייחס את ניסיון המרד לפריגוז'ין בלבד, ואינו תומך עד כה בחילופים בקרב הבכירים במשרד ההגנה. 

פוטין הודה לכוחות המגן הרוסיים בטקס בקרמלין, למרות שאלו כלל לא נאלצו להילחם

אתמול פוטין שיבח את כוחות המגן הרוסים על כך שסיכלו לכאורה את המרד, אף שבפועל הצבא הרוסי לא עצר את 'כוח ואגנר', שהגיע למרחק של מאות ק"מ מהבירה מוסקבה 

בנאום שנשא פוטין באירוע אתמול מול כ-2,500 לובשי מדים בקרמלין הוא שיבח את העם ואת כוחות הביטחון ש"עמדו ביחד" נגד שכירי החרב של פריגוז'ין. בכיר אמריקאי אמר לרשת ABC שהשיירה הגיעה רחוק יותר ממה שדווח כ-160 ק"מ בלבד ממוסקבה. ככל ששכירי החרב התקרבו, טען הבכיר, פוטין היה מודאג מיכולתו לעצור את פריגוז'ין, אבל משרד הפנים ושירות הביטחון הפדרלי הביעו תמיכה בנשיא הרוסי, והבהירו לפריגוז'ין שהקרב על מוסקבה יהיה אכזרי. זה הוביל אותו לקבל את רעיון הגלות בבלארוס. 

מי שעצר את התקדמות הכוח היה פריגוז'ין עצמו שהודיע על חזרה לחזית באוקראינה "כדי למנוע שפיכות דמים", וזאת לאחר שהגיע להסכם עם הקרמלין בתיווך לוקשנקו שהבטיח את המעבר שלו לבלארוס. פרשנים מהמערב טוענים כי פרוגוז'ין צפה להתקבל בברכה על ידי אזרחי רוסיה, וסביר כי מה שגרם לו לעצור את הצעדה למוסקבה היו המוני אזרחים רוסים שקראו ללוחמיו לחדול. 

ראש המשמר הלאומי ברוסיה אמר אתמול שטנקים ונשק כבד של 'כוח ואגנר', שיעבור במסגרת ההסכם לפעול תחת חסות המדינה, עשויים לעבור לסמכותו. המשמעות היא שברוסיה יוקם צבא מקביל המחזיק בנשק כבד, כמו משמרות המהפכה באיראן, וזה במסגרת משמר לאומי. בארבעת הימים שחלפו מאז ניסיון ההפיכה של פרוגוז'ין שוחח פוטין שלוש פעמים עם נשיא איראן אבראהים ראיסי, וכן עם יורש העצר הסעודי, עמיר קטאר ונשיא איחוד האמירויות ראשי מדינות בהן פועל כוח צבאי נפרד שכל מטרתו להגן על השליט. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!