דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
30.3°תל אביב
  • 30.6°ירושלים
  • 30.3°תל אביב
  • 29.0°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 30.1°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

תשתיות מוזנחות, תכנון לקוי והיעדר תוכניות חינוכיות: שליש מההרוגים בתאונות דרכים ב-2020-2014 היו ערבים

מרבית הליקויים שנמצאו בתשתיות לפני שלוש שנים לא תוקנו | באף אחד מארבעת היישובים שנבדקו אין תוכנית אב בתחום התחבורה

רחוב בג'סר א זרקא (צילום: הדס יום טוב)
רחוב בג'סר א זרקא (צילום: הדס יום טוב)
יניב שרון

100 אזרחים ערבים נהרגו בתאונות דרכים ב-2020. שליש מהרוגי תאונות הדרכים בישראל ב-2020-2014 היו ערבים. בשנים אלה נפצעו 3,840 ערבים בתאונות דרכים באורח קשה, שהם 24.4% מכלל הפצועים באורח קשה. שיעור הנהגים הערבים המעורבים בתאונות דרכים גבוה פי 1.9 משיעורם בקרב היהודים.

שיעור האוכלוסייה הערבית בקרב הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים, 2020-2013 (מקור: נתוני הרלב"ד, בעיבוד משרד מבקר המדינה)
שיעור האוכלוסייה הערבית בקרב הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים, 2020-2013 (מקור: נתוני הרלב"ד, בעיבוד משרד מבקר המדינה)

בדו"ח שפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה על מצב הפעילות למען בטיחות בדרכים ברשויות הערביות, נכתב שהקבוצות הנפגעות ביותר בחברה הערבית הן ילדים הולכי רגל, צעירים בני 24-15 (נהגי רכב פרטי ונוסעיו) ורוכבי אופנוע.

לפי הדו"ח, הרשות למאבק בתאונות הדרכים (הרלב"ד) העבירה 2 מיליון שקלים ב-2020 לרשויות הערביות, לעומת כ-8 מיליון שקלים ב-2018 (ירידה של 75%). לטענת הרלב"ד, הדבר נגרם בשל ירידה כוללת בתקציבה.

התקציבים שהעבירה הרלב"ד לרשויות המקומיות, 2020-2014 (מקור: נתוני הרלב"ד, בעיבוד משרד מבקר המדינה)
התקציבים שהעבירה הרלב"ד לרשויות המקומיות, 2020-2014 (מקור: נתוני הרלב"ד, בעיבוד משרד מבקר המדינה)

הדו"ח מציין לטובה את חברת נתיבי איילון שנבחרה לביצוע הפרויקט שדרוג תשתיות התחבורה ביישובים הערביים, וכתבה עם משרד התחבורה בשלוש שנים תוכנית תחבורה אסטרטגית ל-133 יישובים ערביים.

משרד החינוך מחייב מינוי רכזי זה"ב בבתי הספר וקיום תוכנית לימודים בנושא. ב-74% מבתי הספר הערביים יש רכז זה"ב, לעומת 2020, אז נמצאו רכזי זה"ב ב-61% מהם.

בבתי הספר היסודיים מציע משרד החינוך להטיל על תלמידי כיתות ו' לסייע לתלמידים הצעירים בחציית כבישים במסגרת משמרות זה"ב. המבקר מצא שבשנת הלימודים 2021-2020 הופעלה תוכנית משמרות זה"ב רק ב-10% מכיתות ו' בחינוך הערבי. אמנם יש שיפור מ-2020 (8% מכיתות ו'), אך עדיין קיים פער ניכר מבתי הספר היהודיים (56.7%).

מבקר המדינה בדק את פעילות הרשויות ביישובים כפר קאסם, ג'ת, ג'סר א-זרקא ותל שבע במאבק בתאונות הדרכים.

בתחום התשתית מעלה הדו"ח תמונת מצב עגומה. מרבית הלקויים שנמצאו לא תוקנו בשלוש השנים האחרונות. ביישובים שנבדקו נמצא שיש דרכים לא סלולות באורך של 18 ק"מ בסך הכול, וכבישים לא מוארים באורך כולל של 33 ק"מ. עוד נמצא בבדיקה שמעברי החציה דהויים וכמעט לא נראים, ופסי ההאטה, אם ישנם, לא מסומנים כראוי. גם התמרורים מהווים סכנה בטיחותית.

לצד הזנחת התשתיות, מתייחס הדו"ח גם לליקויים מנהליים ותכנוניים. ביישובים שנבדקו אין תוכנית אב בתחום התחבורה. מנהלי מטה הבטיחות שאמורים לרכז את פעילות הרשות המקומית בתחום ממלאים תפקידים נוספים, ורק חלק קטן מזמנם (10%) מוקדש לנושא, בניגוד לתקנות שמעמידות את מינימום חלקיות המשרה על 20%. בתל שבע אין ועדה לבטיחות בדרכים, אף שזו ועדה קבועה שמחויבת בחוק. בכפר קאסם, ג'ת וג'סר א-זרקא ועדת הבטיחות כונסה מתחת למינימום הנדרש (4 פעמים בשנה).

גם בתחום האכיפה נמצאו הרשויות שנבדקו לוקות בחסר. לפי המבקר, רק בכפר קאסם נגבה היטל סלילת רחובות ובוצעה אכיפה של חוקי התנועה, ואף זאת רק באזור התעשייה "לב הארץ". בג'סר א-זרקא, ג'ת ותל שבע לא נגבה ההיטל ולא בוצעה אכיפה בשל היעדר חוקי עזר מתאימים או בשל היעדר תוכנית תמרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!