דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

"הצעה פרסונלית ומושחתת": אושר החוק שיאפשר התמודדות של חבר ועדה קרואה בבחירות המקומיות לאותה עיר

החוק יחול גם על מועצות מקומיות ואזוריות | מדובר בתיקון לאיסור שהוחל ב-2008 מחשש שממונים מטעם השר יתמודדו בבחירות | 3 עתירות הוגשו נגד החקיקה, שזכתה לכינוי "חוק טבריה"

ח"כ עמית הלוי (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
מגיש הצעת החוק, ח"כ עמית הלוי (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אושרה אמש (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק המאפשרת התמודדות של מי שעמד בראש ועדה קרואה, בבחירות לרשות המקומית בראשה עמד מתוקף תפקידו בוועדה. ההצעה של ח"כ עמית הלוי (הליכוד) עברה ברוב של 43 תומכים מול 32 מתנגדים וללא נמנעים.

התיקון שאושר לחוק למעשה מבטל את ההוראה שנחקקה ב-2008 ואוסרת על התמודדות של ממונה בבחירות, מחשש שחברי ועדות הממונות על ידי שר הפנים, יוכלו להתמודד מעמדת כוח אליה הגיעו מטעם השר.

החוק מבקש לקבוע כי יושב ראש ועדה ממונה ("ועדה קרואה") יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים.

התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות והמועמדת לראשות העיר טבריה שני אילוז עתרו לבג"ץ נגד החוק, שזכה לכינוי "חוק טבריה" בשל הקרבה בין יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הוועדה הקרואה בעיר, בועז יוסף.

"בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר, וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים".

"עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב" , ביקר הלוי בדברי ההסבר להצעה את התיקון הקודם. "גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה".

"הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון", סיכם הלוי בדברי ההסבר והוסיף "מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר."

״קרה פה משהו מדהים עם החוק הזה, ח״כ הלוי העביר אותו בוועדה בלי לשנות אפילו פסיק, אני לא מכיר תקדים לדבר כזה", ביקר ח״כ נאור שירי (יש עתיד) את הצעת החוק. "מגיש הצעת החוק אפילו לא רצה להיות נוכח בהצבעה לשנייה ושלישית בוועדת הפנים על החוק שהוא הגיש. זאת הצעת חוק פרסונלית ומושחתת״.

ח״כ ארז מלול (הליכוד): ״החקיקה הזאת היא לכבודה של הדמוקרטיה ולזכותו של כל אדם להיבחר בבחירות לרשויות המקומיות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!