דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
27.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 28.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.5°טבריה
  • 27.3°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הפודקאסט "דינוזאוריות רשת" חוזר לעונה שנייה ויורד אל שורשי האינטרנט העברי

מנהלת הקהילות הראשונה, הפודקאסט העברי הראשון והסלב הראשון באינטרנט: הפודקאסט "דינוזאוריות רשת" מספר על השנים האבודות של ראשית האינטרנט הישראלי | ד"ר כרמל וייסמן, אחת משתי היוצרות: "יש דברים כל כך הזויים ומופרכים שאנחנו לוקחים היום כמובן מאליו, וזה מדהים לחשוב איך הם עבדו פעם"

ד"ר כרמל וייסמן (מימין) ומעיין אלכסנדר (צילום: אלכס מייזל)
ד"ר כרמל וייסמן (מימין) ומעיין אלכסנדר. וייסמן: "המון דברים היסטוריים נעלמו מהרשת. אם יש מזל, הם נמצאים במחשבים של אנשים, וצריך לחזור אליהם לפני שהם מתים" (צילום: אלכס מייזל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפרק הראשון בעונה השנייה של הפודקאסט "דינוזאוריות רשת", שמביא את סיפור ראשית האינטרנט בישראל, עלה לרשת היום (ראשון).

רוב החומרים שהופקו בתקופה של סוף שנות ה-90 וראשית שנות ה-2000 הם חומרים אבודים, שנעלמו מהאינטרנט וכנראה גם מכל מקור אחר. ד"ר כרמל וייסמן (51), חוקרת תרבות דיגיטלית באוניברסיטת תל אביב, ומעיין אלכסנדר (44), מנהלת שירותי דיגיטל, חברו כדי לאסוף את מה שנותר מהחומרים האלה, ובעיקר את האנשים שייסדו את האינטרנט בישראל, לסדרת ראיונות וסיפורים אישיים שלא סופרו עד כה מעולם.

"אני מלמדת כל מיני נושאים שקשורים לתרבות רשת", מספרת וייסמן ל'דבר'. "כתבתי דוקטורט בתחום הזה על בלוגים, בקורונה התחלתי פודקאסט שנקרא 'המצב הפוסט-אנושי' שעוסק בגדול בטכנולוגיה, תרבות, רוח, המצב האנושי, ככה בגדול. 'דינוזאוריות' היה רעיון של מעיין והבנו שצריך לעשות את זה, אז נהיה לי פודקאסט שני".

איך החלטתן להפיק את הפודקאסט?
אלכסנדר:
"התפעלתי מזה שכרמל התמסרה לעולם הפודקאסטים וגם השקיעה בעיצוב שלו ובפרסום שלו ברשתות חברתיות, ואז ביקשתי שניפגש כדי ללמוד על מאחורי הקלעים של הפודקאסט שלה. זה גלש לשיחות קצת נוסטלגיות על מה שהיה פעם באינטרנט. השיח על קהילות רשת יחסית חדש, אבל מההתחלה היו קהילות באינטרנט. כרמל אמרה שזה רעיון לפודקאסט שנעשה ביחד, ולא יכולתי לסרב להצעה הזו. ככה יצאנו לדרך, עם המון רעיונות והמון נוסטלגיה".

וייסמן: "מהפגישה הראשונה הייתה לנו תוכנית חומש ל-5 עונות. ראינו את זה קדימה".

עד תחילת עידן האינטרנט, רוב החומרים התרבותיים כמו העיתונות, המגזינים והטלוויזיה היו מתועדים בנייר ובתקליטים או קלטות, שיכולים לשרוד עשרות ואפילו מאות שנים אם הם נשמרים היטב. מדיה דיגיטלית נוטה להימחק הרבה יותר מהר. הבעיה חמורה במיוחד כשמדובר בחומרים הכי חדשניים וטריים לתקופתם – שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, לפני הפופולריות של שירותי הענן בני זמננו (הבעיה עדיין לא נפתרה: אורך החיים הממוצע של אתרי אינטרנט קצר, וחלק עצום מהתוכן שעולה לאינטרנט נמחק או הופך לבלתי אפשרי לאיתור).

וייסמן: "המון דברים היסטוריים נעלמו מהרשת. אם יש מזל, הם נמצאים במחשבים של אנשים, וצריך לחזור אליהם לפני שהם מתים. כבר מתו לנו כמה אנשים לפני שהספקנו להשלים חור בהיסטוריה".

"האינטרנט המסחרי בישראל התחיל חצי במקרה"

בעונה הראשונה של הפודקאסט אפשר לשמוע את חנן כהן, מייסד אתר הפרכת השמועות והודעות התפוצה "לא רלוונטי" שפעיל גם כיום. עוד מתראיין עידו אמין, מחלוצי המוזיקה האלקטרונית בישראל, הבלוגר העברי הראשון וכותב הטור על האינטרנט "דו"ח אמין" באתר הארץ, שכמה טורים כמו-נבואיים שלו שמורים היטב בארכיון האינטרנט ולא צפויים להיעלם מהרשת בקרוב. גדי שמשון, "ארספואטי", מספר על הראיון שהשיג לוואלה עם ה"אנלייזר" – צעיר ישראלי שפרץ לאתרים אמריקאים ונהפך למבוקש על ידי ה-FBI.

וייסמן: "בעונה הראשונה, מכיוון שבשבילי זה פודקאסט שני והייתי גם אחרי התקף לב, רצינו מאוד לעבוד לאט ולא להיכנס ללחץ של להוציא פרק בשבוע. לקחת זמן, להקליט מה שצריך מראש, וקצת להוציא. אמרנו שנוציא עונה קצרה לבינג', רק כדי לשים את המותג בשטח, ונגדיל את זה אחר כך".

אלכסנדר: "סיפרנו את הסיפור של איך נהיה אינטרנט מסחרי בישראל – זה התחיל באוניברסיטאות. הן התחברו לאוניברסיטאות אחרות, וכל המעבר ליצירת שירות מסחרי שהתמסד קרה חצי במקרה, חצי היה לנו מזל שהיו אנשים שהיו מסורים לזה וטיפלו בזה. זה סיפור מאוד מעניין שדיברנו עליו עם דורון שקמוני".

ד"ר כרמל וייסמן (משמאל) ומעיין אלכסנדר. וייסמן: יש לנו מאזינים צעירים יותר ממה שציפיתי, אנשים שלא היו שם אז" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר כרמל וייסמן (משמאל) ומעיין אלכסנדר. וייסמן: יש לנו מאזינים צעירים יותר ממה שציפיתי, אנשים שלא היו שם אז" (צילום: אלבום פרטי)

וייסמן: "הוא לא אדם שמתראיין, ופתאום היה לו מצב רוח לדבר. הוא סיפר המון דברים וקלטנו איזה קומבינות היו בראשית האינטרנט בישראל. זה היה שיגעון מקרי של אנשים מאוד ספציפיים. אנשים כל כך אהבו את המדיה הזו ועשו מאמצים לחנך את השוק. היו לו סיפורים ממש מדהימים. זה הפרק שהפתיע גם אותנו".

החומרים שלכן יעניינו רק את הקבוצה הקטנה שהכירה את האינטרנט של אז או גם את הגולשים היום?
וייסמן: "חצי-חצי. יש דברים שהם כל כך הזויים ומופרכים שאנחנו לוקחים היום כמובן מאליו, וזה מדהים לחשוב איך הם עבדו פעם".

אלכסנדר: "איך עבדה עיתונות אינטרנט, איך אתרים מסחריים השקיעו בכותבי תוכן, איך יצרו סטנדרטים".

וייסמן: "בסטטיסטיקה שלנו בספוטיפיי יש לנו מאזינים צעירים יותר ממה שציפיתי, אנשים שלא היו שם אז".

הקבוצה שהקמתן בפייסבוק הציפה עוד חומרים אבודים?
וייסמן: "הגיעו לשם אנשים שאיבדנו איתם קשר. יש שם אנשים שנרצה לראיין בעתיד. נמצאת שם שרית פרקול, שהייתה עיתונאית במעריב וכתבה על התינוקת שנולדה לזוג הראשון שהכיר באינטרנט. פתאום בקבוצה מישהי כתבה: 'אני התינוקת'".

עונת אגדות בראשית

מה יהיה בעונה השנייה?
וייסמן:
"התמה של העונה זה אגדות בראשית, סיפורי ראשית – עם מספר פרקים כפול מהעונה הקודמת. בין המרואיינים בעונה שמתחילה לעלות היום – ריקי כהן, מנהלת הקהילות הראשונה באינטרנט העברי; יוסי ורדי, ממייסדי תוכנת המסרים המיידיים ICQ; הפודקאסטרית הראשונה בעברית 'ברכה גולשת'; ויזהר אשדות, הסלב העברי הראשון שפתח אתר אינטרנט".

בכורה באינטרנט, מתוך ידיעות אחרונות, השבוע לפני 26 שנה

Posted by ‎השבוע לפני בשנות ה-90‎ on Monday, February 6, 2023

יש חומרים שניסיתן להשיג ונשארו חידה בלתי פתורה?
אלכסנדר:
"יש תעלומה שלא פיצחנו, מי הקימו את ויקיפדיה העברית – ראיינו את דוד שי, שהוא אחד העורכים הראשונים והוא עדיין פעיל גם בניהול של ויקיפדיה, ולא הוא המקים. היו 4 סטודנטים בטכניון, מצאנו את שמות המשתמש שלהם אבל לא איתרנו אותם".

וייסמן: "לאחד מהם קראו רותם דן, אבל הם לא לוקחים קרדיט, אי אפשר למצוא אותם, אין לנו קצה חוט, הם נעלמו, היינו ממש רוצות למצוא אותם".

הפודקאסט הזה הוא בשביל הנשמה? אין לו פן מסחרי?
אלכסנדר: "אני יודעת לפי ההתרחשות בקבוצה בפייסבוק שיש ציפייה לפרקים חדשים. אין לי למה להשוות את זה כל כך, באתי בשביל הכיף, עשינו את זה בשביל עצמנו, הזדמנות להיפגש עם אנשים מאוד מעניינים, חלק חברים מפעם, חלק חדשים. עשינו את זה בשביל לעצמנו, ובנדיבותנו אנחנו משתפות את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!