דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט"ז בתמוז תשפ"ד 22.07.24
29.5°תל אביב
  • 26.5°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חודשו הדיונים בחוק שיחייב אישור הורים לקטינים שישתתפו בפרסומות, קליפים ומופעים עד גיל 18

עד היום התייחס החוק לבני 15 בלבד ודרש חתימה של שר העבודה וחוות דעת חינוכית של בית הספר | עוד נקבע כי מעסיקים לא יוכלו למנוע נוכחות הורים באתר הצילומים | יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אלי דלל (הליכוד): ״נעשה מאמץ להביא את ההצעה למליאה עוד השבוע״

שלט פרסומת בדיזנגוף סנטר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)
שלט פרסומת בדיזנגוף סנטר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לזכויות הילד הכינה את החוק שיחייב אישור הורים עבור הופעת בני נוער בהצגות, מופעים, הופעות, קליפים, עבודת דוגמנות ופרסומות עד גיל 18. 

עד היום, קבע חוק עבודת הנוער כי עבודה בתחומים אלו של נערים עד גיל 15 חייבת באישור של שר העבודה, הורי הנער, וחוות דעת של המוסד החינוכי בו מתחנך הנער (בתחום הפרסום, מחייב החוק עד גיל 15 גם נוכחות הורה בעת ההעסקה).  

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי גם לאחר גיל 15, צעירים חשופים לפגיעות בתחומי תעסוקה אלו, בין היתר על רקע פערי הכוחות בינם לבין המעסיקים והרצון הרב של צעירים הפועלים בתחומים אלו להצליח ולהתפרסם, אופי ההעסקה שכולל עיסוק רב בדימויי גוף והכולל לאיטים אף מצבים אינטימיים, וחדירתם של סוכנים ומתווכים בשנים האחרונות הפונים באמצעות הרשתות החברתיות באופן יזום לנערות ונערים תוך הבטחת שכר גבוה פרסום והצלחה.  

לפיכך, הציעה החקיקה להרחיב את החובה לאישור הורים חתום ובכתב להעסקה בתחומים אלו עד גיל 17. במהלך הדיון, הוחלט בהמלצת משרד המשפטים להרחיב את החובה עד גיל 18.  

נוסח כתב ההסכמה הנדרש של ההורים יקבע בחוק ויפורסם באתר משרד העבודה והרווחה. ויפורטו בו פרטי המעסיק או המתווך, מועדי ההעסקה או התיווך ומקומם, וצילום תעודה מזהה של ההורה. גם בני הנוער ידרשו לחתום על כתב ההסכמה. 

עוד נקבע כי מעסיק לא יוכל למנוע ליווי או נוכחות של הורה או בן משפחה בגיר אחר בעת העסקת בני הנוער או בעת המפגש עם המתווך או הסוכן, והם יוכלו ללוות את הנער או הנערה למקום ההעסקה או התיווך ולהיות נוכחים בו לכל אורך העבודה או התיווך לרבות במקרים של אודישנים, חזרות או פעולות אחרות שמבוצעות עם הסוכן. 

העסקת נער בניגוד להוראות אלו תהווה עבירה פלילית, ותגרור קנס של 29.2 אלף שקלים (אם העבירה בוצעה על ידי תאגיד יוכפל הקנס). על נושאי משרה בתאגידים תוטל האחריות לפקח ולעשות ככל האפשר כדי למנוע ביצוע עבירות מסוג זה, כשהפרת חובה זו תהווה אף היא עבירה פלילית, והעונש עליה יעמוד על פי 1.5 מהקנס על העבירה עצמה. 

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, על ידי חברי הכנסת רון כץ (יש עתיד), לימור מגן תלם (ישראל ביתנו), יבגני סובה (ישראל ביתנו), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו), שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו) והוחל עליו רציפות כך שיוכל לעלות לקריאה שניה ושלישית בכנסת הנוכחית.  

יו"ר הועדה אלי דלל (ליכוד) הביע תקווה שהחוק יעבור כבר מחר במליאת הכנסת ואף קיצר את התקופה לכניסת החוק לתוקף ל-45 יום מפרסומה ברשומות. "זו הצעת חוק חשובה מאוד, וחשוב היה לי שלא לעכב אותה כי מדבר באמת בטובת הילדים. אנחנו מבקשים שיעשה הכל על מנת שנוכל להעלות את הצעת החוק על שולחן הכנסת כבר השבוע". 

ח"כ רון כץ הודה לדלל על דחיפת וקידום החוק לקראת קריאה שניה ושלישית. "זה חוק שלצערי לא הספיק לעבור בכנסת הקודמת והיה צריך לעבור כי הוא מגן על מי שצריך הגנה בתקופה הכי קריטית בחייהם. כשהם מגיעים לסוכנויות, זה בתקופה של סינוור. מבטיחים להם הבטחות מפה ועד השמיים, והרבה מהדברים הללו לצערי פשוט לא קורים. או שעובדים עליהם בכוונה, או שטועים והם משלמים את המחיר ולצערי עד כה לא היו די הגנות על בני הנוער".

ח"כ דבי ביטון (יש עתיד) אמרה: "בעידן שלנו, דור הטיקטוק והפייסבוק שיש בו יותר ויותר שחקנים בתחום הפרסום הכל יותר חשוף ובהחלט קיימת גם סכנה לבני נוער, ולכן זו הצעת חוק מצויינת". גם נועם וילדר מהמועצה לשלום הילד ברכה על הצעת החוק.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!