דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

אושר בכנסת: רשתות שיווק יחויבו לסמן את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית

חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי, למעט בשר טרי כאמור המשווק באופן מקוון | ח״כ אלון שוסטר: ״מאז כניסתי לכנסת, נלחמתי על קידום החוק, זה הוא יום גדול לצרכנים ולחקלאים הישראלים" | ההצעה עברה בפה אחד ללא מתנגדים או נמנעים

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
מאיה רונן

אושר בכנסת: רשתות השייוק יחויבו לסמן את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה. התיקון להצעת חוק הגנת הצרכן עברו בקריאה שנייה ושלישית הבוקר (חמישי), בהצעה תמכו 9 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. את ההצעה יזמו ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) וינון אזולאי (ש"ס).

לפיה התיקון לחוק, עוסק יהיה חייב לסמן באופן בולט את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה בעת הצגתה למכירה או תוצרת חקלאית הנארזת במקום בו היא נמכרת או משווקת לצרכן, בצמוד לתוצרת החקלאית כאמור. חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (עופות, בשר ודגים) למעט בשר טרי כאמור המשווק באופן מקוון. שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיה רשאי לקבוע בתקנות כי חובת סימון כאמור לא תחול על שיווק באופן מקוון על סוגי תוצרת חקלאית כפי שיקבע.

"לצרכן קיימת זכות בסיסית לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים ולבצע תהליך קבלת החלטות מבוסס מידע, לגבי תוצרת ממקורות שונים, זאת לפי ראות עיניו וסדר העדיפויות שלו", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "חופש הבחירה והאוטונומיה של הצרכנים מחייבים לחשוף בפניהם את המידע הרלוונטי אודות התוצרת החקלאית שהם צורכים, ובכלל זה תוצרת הנמכרת בתפזורת, ולאפשר להם לבצע בחירה מושכלת".

ח״כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) שר החקלאות לשעבר: ״מאז כניסתי לכנסת, נלחמתי על קידום החוק, זה הוא יום גדול לצרכנים ולחקלאים הישראלים. החוק יאפשר שקיפות צרכנית כפי שקיים בכל יתר המוצרים הארוזים היום ותמיכה בחקלאות ישראלית. סימון תוצרת חקלאית הוא כלי יעיל להנגשת מידע, שיסייע לצרכן להחליט איזו תוצרת לרכוש. אני מודה לח״כ דוד ביטן, יו״ר ועדת כלכלה, ח״כ רם בן ברק (יש עתיד) וח״כ ינון אזולאי (ש״ס) על השותפות לאורך הדרך״.

ח״כ רם בן ברק (יש עתיד): "היום אושר החוק לסימון ארץ המקור. חוק חשוב שיחזק את החקלאות המקומית ויאפשר לצרכנים לדעת מה מקור הירקות הפירות ושאר התוצרת החקלאית שהם רוכשים ואוכלים. אני גאה מאוד להיות ממובילי החוק ומודה לשותפים הרבים ולראש ועדת הכלכלה״.

שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד): "אני מברך על אישור חוק סימון ארץ ייצור לתוצרת החקלאית הלילה בכנסת.רשתות השיווק יחוייבו לסמן את ארץ הייצור של התוצרת החקלאית, והציבור הישראלי יקבל את אפשרות הבחירה בין התוצרת הישראלית שהוא מכיר את איכותה ומשמעותה, לבין התוצרת מחו"ל. אני מזמין את כולם לגלות אמון בתוצרת החקלאית הישראלית, לתמוך בה ולחזק אותה".

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים: ״זהו יום היסטורי עבור החקלאות הישראלית ועבור הצרכנים הישראלים. מעתה ניתן יהיה לדעת מהיכן מגיעה התוצרת החקלאית אשר מונחת על המדפים ומוצעת לציבור למכירה. למעשה, זה יאפשר לצרכן הישראלי לממש את זכותו הבסיסית והיא החופש לבחור את מה שהוא רוכש על בסיס כל המידע הרלוונטי לו. המקום שבו נוצר המזון שאנו רוכשים מלמד אותנו על רמת הקידמה שבו המוצר הופק, על רמת הפיקוח והבקרה עליו ובסופו של דבר על איכות המוצר. שינוי זה יאפשר גם לחקלאים הישראלים לשווק את מוצריהם טוב יותר. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות ליו״ר ועדת הכלכלה, חה״כ דויד ביטן ולחברי הכנסת רם בן ברק, ינון אזולאי ואלון שוסטר על הירתמותם המלאה לשינוי זה אשר מהווה אבן דרך חשובה לחקלאות הישראלית״.

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "כל צרכן וצרכנית יוכלו לבחור את התוצרת אותה הם מבקשים לצרוך כמזון. התוצרת החקלאית הישראלית טרייה, איכותית, בריאה, מפוקחת, מסמנת גבולות ושומרת על הקרקע, ואין לי ספק כי הישראלים יבחרו באיכות הבלתי מתפשרת. מבקש להודות לחבריי במפלגת הליכוד: ח״כ דוד ביטן, יור ועדת כלכלה, לח״כ ששון גואטה, חבר בוועדת הכלכלה, לשר החקלאות אבי דיכטר, לחברי הכנסת: ינון אזולאי, רם בן ברק, אלון שוסטר״.

שיקו דומוביץ', מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים: "מדובר בחוק חיוני שהוא שילוב הדוק בין הגנה על הצרכן ועמידה על זכויותיו, לבין תמיכה וקידום החקלאות הישראלית. לצרכן הישראלי מגיע לבסס את החלטות הרכישה שלו על מידע מלא ונגיש לגבי המוצרים אותם הוא רוכש. החוק יאפשר לכל אחד מאיתנו לבטא את העקרונות, הערכים וסדרי העדיפויות שלנו במעמד הרכישה. הצרכנים והחקלאים בישראל חבים היום תודה גדולה לקודמי בתפקיד, אלי שריר, שלחם ללא לאות לקידום היוזמה הברוכה הזו".

עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים: ״אני מברך על העברת חוק סימון תוצרת חקלאית אשר תאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של התוצרת החקלאית. הצעת חוק זו משמעותית מאוד לחקלאים ולצרכנים וכאחד בהיותה מדגישה את התוצרת האיכותית והטרייה של החקלאים המקומיים אל מול התוצרת המיובאת ומטיבה עם הצרכנים אשר יוכלו לבחור איזו תוצרת חקלאית הם מעדיפים לרכוש בזמן הליך הקנייה בסופר. אני מברך את יוזמי החוק, ח״כ רם בן ברק, אלון שוסטר ויינון אזולאי, את יו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך״.

אורי דורמן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל, בירך על ההישג ואמר: “כל מדינה צריכה להתגאות בתוצרת החקלאית שלה, ורק אצלנו מצאנו את עצמנו נאבקים על הזכות לסייע לציבור להבדיל בין תוצרת חקלאית מקומית וטרייה לבין תוצרת מיובאת. לשמחתי אחרי שנים רבות של עבודה אימצה הכנסת את עמדת ההתאחדות והחוק עבר. לצרכן קיימת זכות לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים והתוצאה תיהיה חיזוק החקלאות והחקלאים המקומיים והכלכלה הישראלית. אני מודה למגישי החוק חברי הכנסת ינון אזולאי ורם בן ברק, לויו"ר וועדת הכלכלה, ח״כ דוד ביטן שהוביל את אישור החוק בוועדה”.

רני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים: "סימון ארץ ייצור הפירות והירקות הוא מהלך מתבקש שנהוג במרבית מדינות המערב כבר שנים רבות. זכותו של הצרכן לדעת מהיכן מגיע הפרי והירק שלו, הרבה יותר לדעתי מחולצה או מכשיר חשמל שם נוהל זה נהוג כבר שנים רבות. עכשיו יכול כל צרכן לדעת האם הוא קונה עגבנייה מהערבה או עגבנייה טורקית, ענבים טריים תוצרת הארץ או ענבים שנבצרו לפני חודשיים בדרום אפריקה. אין לי ספק שהישראלים מעדיפים חקלאות ישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!