דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

רגע לפני פתיחת הדיונים במליאה: שרשרת אנושית מהכותל לכנסת "למנוע את הקרע בעם"

ביוזמה ישתתפו תומכי ומתנגדי הרפורמה, שיקראו להידברות ולפשרה על קידום החקיקה | יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר: ״הקרבה לט׳ באב רק מסמלת כמה אנו זקוקים להסכמה רחבה״

הכותל המערבי וכיפת הסלע בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
הכותל המערבי וכיפת הסלע בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במקביל לעליית החוק לביטול עילת הסבירות להצבעה בכנסת, צפויה להתכנס מחר (ראשון) בשעות הבוקר עצרת תפילה המונית בכותל ולאחריה שרשרת אנושית שתמתח עד משכן הכנסת בקריאה: "חובה להגיע להסכמה רחבה, יחד נמנע את הקרע בעם".

"אנו מתמודדים עם ימים לא פשוטים. נראה שהמדינה נמצאת במשבר עמוק ועלולה להגיע לקרע בלתי ניתן לאיחוי. ״לא משנה מי צודק, ברור שהעם ישלם מחיר כבד מנשוא", כתבו מארגני האירוע בהזמנה, והבהירו כי מדובר ביוזמה אזרחית, עממית ולא מפלגתית. "ארבעה ימים לפני ט' באב, נעמוד יחד כדי להביע את החיבור הבל יינתק בין יהדות לדמוקרטיה, ברוח מגילת העצמאות. נצעד אלו לצד אלו, גם שדעותינו ועמדותנו שונות, כי  אחים ואחיות אנו, עם עבר מפואר ויעוד משותף". היוזמים קראו למשתתפים להגיע ללא שלטים, אך עם דגלי ישראל.

על היוזמה חתומים שורה ארוכה של גורמים, בהם יוצאי מערכת הביטחון כמו תא"ל (במיל') אביגדור קהלני, האלוף גיורא איילנד ראשי המוסד לשעבר תמיר פרדו ודני יתום וראשי השב"כ לשעבר יובל דיסקין ויורם כהן, לצד דמויות רבניות דוגמת הרב דוד סתיו, הרב יעקב מדן, חכם דוד מנחם, הרבנית מלכה פיוטורובסקי, הרבה תמר אלעד אפלבאום, דמויות אקדמיות דוגמת נשיא אוניבסיטת בר-אילן פרופ' אריה צבן, פרופ' מאיר בוזגלו, נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט פרופ' אביעד הכהן, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אליקים רובינשטיין ועוד. גם פרופ' שקמה ברסלר, מהדמויות הבולטות במאבק כנגד הרפורמה צפויה לקחת חלק ביוזמה.

"השרשרת מסמלת את האחדות שאנחנו רוצים לבנות בעם, ואת הגשר הכל כך חשוב שבין יהדות ודמוקרטיה ברוח מגילת העצמאות", אמר יובל דיסקין ראש השב"כ לשעבר בסרטון הזמנה שצילם לאירוע. "אהיה שם עם אלו המתנגדים לדעותי ועם אלו השותפים להן אנו קוראים להסכמה רחבה. הקרבה לט' באב רק מסמלת עד כמה אנחנו זקוקים להם".

"נתכנס ברחבת הכותל לתפילת שחרית לפני בורא עולם, נהיה שם חילוניים ודתיים, נתפלל לפניו שיעזור לנו לצנן במשהו את אש התבערה שאוכלת בנו" אמר הרב יעקב מדן אף הוא בהזמנה מוקלטת שפרסם לקראת האירוע. "המטרה שלנו תהיה לומר אנחנו רבים, וזה טוב שאנחנו רבים. יש פה שתי דעות. אבל המשותף בינינו גדול מהמחלוקות הללו. המשך קיומו של העם היהודי, המשך קיומו של צה"ל שמגן על העם היהודי בשם כולנו, כל הדברים האלה חזקים יותר מכל המחלוקות בינינו יחד. אחרי שנאמר את זה ואחרי שנחזק את זה, נמשיך לחלוק, נמשיך לריב. זה בסדר. נחתור להסכמה אבל נדע קודם כל המשותף בינינו גדול יותר".

"רוב חיי הבוגרים עברו עלי במלחמות, מבצעים וקרבות, אחרי רצח ראש הממשלה יצחק רבין נקראתי לעמוד בראש השב"כ ונשבעתי שאעשה הכל על מנת למנוע מלחמת אחים", הוסיף ראש השב"כ לשעבר עמי איילון. "עלינו למנוע קרע בעם, עלינו למנוע את חורבן הבית. הדרך לעשות זאת היא בהידברות אזרחית. אנחנו קוראים לשיח אזרחי שמתחיל בהסכמה על מדינת ישראל יהודית דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות. אני מגיע על מנת להקשיב לכאב של אלה החולקים על עמדותי. אהיה שם עם חולצה לבנה, ג'ינס כחול, ודגל ישראל".

יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח שנרצח בפיגוע הירי ליד חוות גלעד, פרסמה אף היא הזמנה ובה אמרה: "אני קוראת לכולם, גם למודאגים, גם לאלה שמחפשים כניעה, גם לאלה שמחפשים להכריע, לעצור שניה אחת ולהסתכל ולשאול את עצמם באמת האם לשם אנחנו רוצים להגיע? חוסר האמון הזה והמקום שאליו אנחנו מדרדרים את עצמנו לאט לאט, כל צד מהכיוון שלו, הוא לא טוב, הוא לא חיובי, אנחנו צריכים לעשות את הכל כדי להמנע מזה. נצעד. נבקש כמה שיותר ריכוך, כמה שיותר הסכמה רחבה, כמה שיותר מקומות בהם אפשר למצוא את המשותף ולהפסיק לדבר על המפריד".

"אם אתם בעד הרפורמה או נגדה וחושבים שאנחנו בתוך אסון. לא על סף. לא דקה לפני. כבר עמוק בתוך. או שכואב לכם בנשמה הכאב של חברים שלכם. אז בואו ביום ראשון" כתבה הפעילה החברתית, חברת הכנסת לשעבר תהלה פרידמן. לדבריה, פוליטיקאים זקוקים היום לאומץ רב כדי ללכת ברצינות למהלך של הסכמות, לאור חוסר האמון במערכת הפולטית, אבל השלכות הקרע משפיעות על הצבא, הכלכלה, הביטחון ואף על היחסים הבינאישיים בתוך החברה הישראלית. "אני אעמוד בשיא הנאיביות, ביום ראשון בשרשרת האנושית מהכותל ועד לכנסת. עם מתנגדים ותומכים של הרפורמה. והלוואי שעם רבים רבים מכם. שלא מוכנים להחיש את החורבן המתהווה וגם לא מסוגליים להחליט שאין טעם לנסות עד הרגע האחרון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!