דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

מדריך / עילת הסבירות מגיעה למליאה: איך יתנהל הדיון, והאם אפשר לשנות את החוק ברגע האחרון

הדיון לקראת הקריאה השנייה והשלישית של החוק לביטול עילת הסבירות בהחלטות הממשלה והשרים יכלול הצבעות על אלפי הסתייגויות, ואחריהן הצבעה סופית | הקואליציה יכולה בכל רגע נתון לקבל חלק מהסתייגויות האופוזיציה, או להחזיר את החוק לוועדה

דיון במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
דיון במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת תתחיל היום (ראשון) בשעה 10:00 את הדיון לאישור סופי של החוק להגבלת השימוש בעילת הסבירות, שצפוי להימשך עד לאישור הסופי ביום שני בשעות הערב. בנקודה זו נראה שלמרות המחאה החריפה, הרוב של הקואליציה לאישור החוק מובטח.

נכון לעכשיו לא מתקיימים דיונים פומביים על דחייה, פשרה או ריכוך החקיקה. ניתן לשנות את נוסח החוק עד לרגע ההצבעה במליאה, אבל אם תרצה הקואליציה לעשות זאת ללא הסכמת האופוזיציה, הדבר יעכב את החקיקה, מה שצפוי להביא לכך שהחקיקה לא תסתיים במושב הנוכחי שנגמר בסוף יולי.

הצעת החוק קובעת שבית המשפט לא ידון בענייני סבירות של החלטות הממשלה, ראש הממשלה או שרי הממשלה, ולא ייתן צו בנושאים אלה. בחוק מפורט כי מדובר על כל החלטה, כולל מינויים או הימנעות מהפעלת סמכות.

בפועל, משמעותה המרכזית שהיא שבית המשפט העליון לא יכול לפסול החלטות של הממשלה, רה"מ והשרים בטענה שהן אינן סבירות, ולא ניתן יהיה להגיש עתירה לבג"צ הדורשת לבטלן או לשנותן בהסתמך על עילה זו. לבית המשפט תישמר היכולת לבקר החלטות ממשלה בעילות אחרות, וכך גם היכולת לבקר החלטות של נבחרי ציבור ועובדי ציבור שאינם רה"מ, הממשלה והשרים – כמו הרשויות המקומיות, רשויות מנהליות, הדרג הפקידותי ועוד – על סמך עילת הסבירות.

מהלך הדיון במליאה

מליאת הכנסת תיפתח בשעה 10:00, בהצגת הצעת החוק על ידי יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ולאחר מכן תחל הנמקת ההסתייגויות ובקשות רשות הדיבור של חברי האופוזיציה, שתמשך עד ליום שני בשעה 12:00, ובסך הכל עד 26 שעות.

בתום 26 השעות, יסוכם הדיון על ידי ח"כ רוטמן, כששר המשפטים יהיה רשאי לדבר בשם הממשלה. בתום דברי הסיכום, תחל ההצבעה.

מספר ההצבעות על ההסתייגויות לא יעלה על 140, וכן יתקיימו 5 הצבעות על הסתייגויות הן לקואליציה והן לאופוזיציה. על פי הערכות ההצבעה תסתיים ביום שני בשעות הערב.

לאחר הקריאה השנייה, הצבעה על ההסתייגויות, תצביע מליאת הכנסת על כל החוק בכללותו לקריאה שלישית.

שינוי החוק אפשרי עד הרגע האחרון, אבל יהיה מסובך

נכון לעכשיו, לא מתקיימים דיונים על פשרה בין האופוזיציה לקואליציה, וגם האפשרות לריכוך חד צדדי לא נראית על הפרק. ברמה החוקית, שינוי הוא אפשרי עד לרגע האחרון, אבל יהיה מסובך וידרוש ככל הנראה שיתוף פעולה.

כדי לשנות את נוסח החוק קיימות שתי אפשרויות מרכזיות: אחת היא לקבל את אחת מיותר מ-60 אלף הסתייגויות שהציעה האופוזיציה, שכל אחת מהן היא הצעה לשינוי החוק. גם במקרה של פשרה הסיכוי לכך נמוך, מאחר ואז נוסח החוק ייקבע בפועל על ידי ההסתייגות ולא ניתן לבצע שינויים.

אפשרות שנייה היא החזרת החוק לוועדת חוקה, חוק ומשפט להכנה מחדש. אפשרות זו פתוחה ממש עד לרגע האחרון, אפילו במהלך אישור החוק בקריאה שנייה. אלא שללא הסכמת האופוזיציה, החזרת החוק לוועדה צפויה לגרום לעיכוב, מה שימנע את אישור החוק עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת ב-30 ביולי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!