דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

המחאה בירושלים: "הממשלה מערערת את ערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית"

אלפים הפגינו בכיכר אגרנט בירושלים נגד צמצום עילת הסבירות. נשיאת התנועה לאיכות השלטון: "פגיעה בעילת הסבירות טומנת בחובה פגיעה בדמוקרטיה השברירית בלאו הכי של המדינה הזו"

מפגינים בירושלים נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: הדס יום טוב)
מפגינים בירושלים נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

אלפים הפגינו היום (ראשון) בכיכר אגרנט בירושלים נגד צמצום עילת הסבירות. שופט בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק אמר למפגינים: "בימים האחרונים ראש הממשלה נתניהו נוהג לסמוך עליי כאילו אני מסכים או משלים עם ביטול או צמצומה של עילת הסבירות. אני רוצה לומר בקול צלול וברור שההסתמכות הזו עליי אינה נכונה כלל".

ברק אמר שהוא מתנגד להצעה לביטול עילת הסבירות בכל תוקף. "אני בטוח שהצעת החוק הזאת תערער את שלטון החוק, תפגע במנהל התקין ובזכויות היסוד של כל אדם במדינה. מצב זה יוסיף ויחמיר הרבה יותר, עד אסון לאומי כבד על ישראל".

נשיאת התנועה לאיכות השלטון, שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פורקצ'יה אמרה: "בזמן שאנחנו כאן, הממשלה הזו מבקשת לערער את ערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית שנבנתה כאן 75 שנים. היא מבקשת לערער את האמנה החברתית שכובדה בידי כל הממשלות. כל פרוסה בסלמי הזה תיצור שבר אחר במרקם הדמוקרטי של ישראל, ותפגע בדמותנו הלאומית ובזהותנו האישית כאזרחי מדינה ערכית".

פורקצ'יה הוסיפה, "עילת הסבירות שימשה לאורך שנים כביקורת חשובה לפעולות הממשלה. היא נועדה להגן על הציבור מפני פגיעה. אסור לנו להתבלבל, פגיעה בעילת הסבירות היא לא מינורית, היא טומנת בחובה פגיעה בדמוקרטיה השברירית בלאו הכי של המדינה הזו".

ג'ורג'יו פודיני (59), שעלה מאיטליה בשנת 90 ומלמד איטלקית באוניברסיטה העברית חושב שישראל על סף תהום:  "הכל בגלל טירוף של בן אדם אחד, ראש הממשלה שלנו, שבגלל האינטרסים האישיים שלנו מוכן להקריב כך חלקה טובה. הוא הקים ממשלה קיצונית ביותר, עם אנשים שמושכים אותו לטירוף".

מפגינים בירושלים: מימין מיכל, לאה, ג'ורג'ינו (צילום: הדס יום טוב)
מפגינים בירושלים: מימין מיכל, לאה, ג'ורג'ינו (צילום: הדס יום טוב)

לאה, מהוד השרון, עוד חודשיים בת 89. שורדת שואה. באה במיוחד להשתתף במחאה בירושלים: "המטרה שלי היא להילחם על המדינה שלי, להביע את ההתנגדות שלי לחוקים הגזעניים. השואה התחילה בחוקים גזעניים, ומהר מאוד לא היה מי שיגן על החלשים. אנחנו באנו בטענות לעמים אחרים על השתיקה שלהם, לנו אסור לשתוק".

מיכל שוורצברג (52), עורכת דין ומורה לאנגלית, מהוד השרון, הכירה את לאה באוטובוס ובאה איתה למחאה: "אני כאן כי הממשלה הזו, מאז שהתחילה לכהן, מפקירה כל מגזר, ציבור ובעייה, ומתעסקת בנושא אחד שיאפשר לה שליטה יתרה על האזרחים. האבסורד הוא שהחקיקה הזן בכלל לא תתקן את מערכת המשפט, שכל כך זקוקה לתיקון.
זה לא טריוויאלי שאנשים שונים עוזבים הכל ובאים לפה. הסולידריות בין המפגינים מאוד גדולה, רצון הטוב והעזרה ההדדית מאוד מרגשים".

משה (בוגי) יעלון הרמטכ"ל והח"כ לשעבר, לוקח חלק במחאה נגד הרפורמה, אמר ל'דבר': "עם ישראל מבין מה עומד לפניו, למרות שעושים עליו ספינים. אנשים הבינו שמה שעומד על הכף זה עתידה של מדינת ישראל: האם היא תהיה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, או שהיא תהיה חס וחלילה דיקטטורה פשיסטית".

"נתניהו הסתבך באופן אישי והוא עושה הכל כדי לרסק את בג"ץ ולמנות את שופטיו. יש לו בני ברית חרדים שלא רוצים את בג"ץ כדי שלא יתערב להם בנושאי גיוס ובנושאי דת ומדינה. וסמוטריץ' ובן גביר שיש להם כיוון ואידואלוגיה ברורים – הם לא רוצים מדינה יהודית דמוקרטית אלא דיקטטוריה פשיסטית, גזענית, הומופובית ומוזיגונית, והם מושכים את נתניהו שעושה את זה מטעמם".

ראש השב"כ ומפקד חיל הים, לשעבר אלוף במיל' עמי איילון: "בלי עילת הסבירות, אין סיבה ששקרנים, גנבים, אנסים או רוצחים יוכלו להיבחר לכנסת. אין סיבה שיגאל אמיר לא יקבל חנינה ויתמודד לכנסת. אין סיבה שלא יהיה אפשר לשרוף כפרים על יושביהם".

"בעידן החדש הזה מגילת העצמאות היא מסמך ארכיוני ישן. וערכיה הם ערכים של אנרכיסטים כופרים. בעידן הזה המלך הוא הממלכה, האמת היא השקר, הכנות היא צביעות, החמלה היא גזענות, החירות היא עריצות. אם הממשלה הרעה הזו תחוקק את חוקיה, זה העידן אליו נלך החל ממחר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!