דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

החוק לביטול עילת הסבירות עבר בקריאה שנייה ושלישית

החוק עבר ברוב של 64 מול 0, לאחר שחברי האופוזיציה נטשו את המליאה | למרות הצעות הפשרה והאפשרות לריכוך, החוק עבר בנוסח בו הובא למליאה מלכתחילה

הקואליציה לאחר אישור החוק להגבלת השימוש בעילת הסבירות באופן סופי (קרדיט : נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
הקואליציה לאחר אישור החוק להגבלת השימוש בעילת הסבירות באופן סופי (קרדיט : נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

החוק לביטול עילת הסבירות בביקורת שיפוטית על שרי הממשלה עבר אתמול (שני) בקריאה שנייה ושלישית אושר היום, ברוב של 64 מול 0, לאחר שחברי האופוזיציה נטשו את המליאה. כשעה לפני ההצבעה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע שתמו ניסיונות הפשרה. מפגינים נגד הרפורמה חסמו את הכניסה לכנסת, עימותים עם המשטרה.

הדיון על בחוק החל ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר, בהצגתו על ידי יוזם החוק יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. לאחר מכן החלו דיון מרתוני של כ-26 שעות, בהם עלו לנאום חברי האופוזיציה לנמק את ההסתייגויות. אתמול בצהריים החלו ההצבעות על ההסתייגויות, ולבסוף אושר החוק סופית לקראת השעה ארבע אחר הצהריים.

הניסיונות להגיע לפשרה מאחורי הקלעים נמשכו לאורך כל שעות הדיון, בתיווכם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא המדינה בוז'י הרצוג. הפשרה המסתמנת הייתה ריכוך ההגבלה על השימוש בעילה להחלטות ממשלה בלבד או לחילופין אפשרות להשתמש בעילה נגד פיטורי שומרי הסף. הנושא המרכזי שעל פי דיווחים היה במחלוקת הוא משך ההקפאה של החקיקה.

לאחר סבבים רבים של שיחות, הודיע יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כשעה לפני ההצבעה שהמגעים נכשלו. גם לאחר כשלון המשא ומתן הייתה על השולחן עד לרגע האחרון אפשרות לריכוך חד צדדי של החוק, והדיונים נמשכו במהלך ההצבעה. המצלמות במליאת הכנסת תיעדו ריב קולני בין שר הביטחון יואב גלנט, שתמך בריכוך החקיקה, לבין שר המשפטים יריב לוין, שסירב לכך.

מליאת הכנסת לקראת אישור סופי של הגבלת עילת הסבירות. (קרדיט : נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת לקראת אישור סופי של הגבלת עילת הסבירות. (קרדיט : נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

מיד לאחר אישור החוק הוגש בג"ץ של תנועת דרכנו, אליו צפויות להצטרף עתירות נוספות.

החוק שאושר קובע שבית המשפט לא ידון בענייני סבירות של החלטות הממשלה, ראש הממשלה או שרי הממשלה, ולא יתן צו בנושאים אלה. בחוק מפורט כי מדובר על כל החלטה, כולל מינויים או הימנעות מהפעלת סמכות.

בפועל, משמעותה המרכזית שהיא שבית המשפט העליון לא יכול לפסול החלטות של הממשלה, רה"מ והשרים בטענה שהן אינן סבירות, ולא ניתן יהיה להגיש עתירה לבג"צ הדורשת לבטלן או לשנותן בהסתמך על עילה זו. לבית המשפט תישמר היכולת לבקר החלטות ממשלה בעילות אחרות, וכך גם היכולת לבקר החלטות של נבחרי ציבור ועובדי ציבור בדרגים נמוכים יותר – על סמך עילת הסבירות.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

עוצמה יהודית: "אין לנו מנדט לריכוכים בחקיקה, יש להעביר אותה כפי שהיא"

בתגובה לדיווחים על פשרה בעוצמה יהודית אומרים: "אין לנו מנדט לבצע 'ריכוכים' בחקיקה שתכליתם למעשה אחת: לעקר אותה מתוכנה ולהפוך אותה לנטולת כל השפעה ממשית – ובוודאי שאין לנו מנדט לכל התחייבות לדחות את המשך הרפורמה אותה העניק לנו הציבור מנדט עצום להעביר. מי שמנהל את מדינת ישראל היא ממשלת ישראל – לא שקמה ברסלר ולא אהוד ברק. יש להעביר את החקיקה כמות שהיא ולאחריה להמשיך הלאה".

צה"ל יתדרך שרים בקבינט בנוגע למוכנות צה"ל בצל החקיה

בהמשך לתדרוך גורמי הביטחון אתמול את יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד ואת יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ובהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון, הודיע משרד הביטחון שצה״ל יתדרך הבוקר שרים בקבינט באשר לתמונת המצב הביטחונית ומוכנות צה״ל.

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות"

הרצוג: "אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות.

"אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות."

השר זוהר: "פשרה שתוביל לדחיית הרפורמה היא הפגיעה האמיתית בדמוקרטיה"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "מצביעי הימין נתנו בנו את אמונם ושלחו אותנו לתקן את הליקויים במערכת ולהחזיר את האמון הציבורי במערכת המשפט. פשרה שתעקר את חוק צמצום עילת הסבירות ותוביל לדחיית הרפורמה היא הפגיעה האמיתית בדמוקרטיה".

נתניהו הגיע ללשכתו בכנסת, ונפגש עם שר המשפטים יריב לוין

ח"כ אביגדור ליברמן במליאת הכנסת: "כשנחזור לשלטון נבטל את כל השינויים והחוקים שהקואליציה הזו העבירה"

גנץ במליאה: "אפשר לעצור ולהגיע להסכמות, מי שיצביע בעד החוק בוחר בפוליטיקה מעל החברה הישראלית"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף בדיון במליאת הכנסת את הקואליציה: "הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו יוכלו להבטיח את שלטונם. אין דרך להסביר את הסרבנות של נתניהו והקואליציה להגיע להסכמות".

הוא הוסיף: "הצבעה בעד (ביטול עילת הסבירות) היא פגיעה בצה"ל, בביטחון המדינה, בכלכלה. מי שיצביע בעדה ירשם בדברי הימים של הכנסת לא רק כמי שנתן את ידו לפגיעה בדמוקרטיה, אלא כמי שבחר בפוליטיקה מעל החברה הישראלית".

על הפשרה אמר: "אפשר לעצור, ולהגיע במושב הזה להסכמה על עילת סבירות שלא תפגע בעדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך חקיקה בהסכמות רחבות".

לפיד: "מה שקורה פה זה אסון שאפשר למנוע, אתם יכולים לעצור את זה"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בדיון במליאת הכנסת, לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות: "ישבתי ביממה האחרונה עם ראשי מערכת הביטחון. אם תצביעו היום על ההצעה הזאת, אתם מקרבים את קיצו של צבא העם, מחזקים את אויבי ישראל ופוגעים בביטחון מדינת ישראל".

לפיד הוסיף: "החוסן הלאומי שלנו בנוי על ארבעה מרכיבים – כלכלה מתקדמת, צבא העם, יחסינו הבינלאומיים ומעל הכול – מאוחדים מול אויבינו". לקואליציה אמר: "אתם יודעים שקורה פה משהו נורא. אתם יודעים שזו השתלטות עוינת. מה שקורה פה זה אסון שאפשר למנוע, אתם יכולים לעצור את זה".

השר לוין במליאה: "מי אמר שמה שסביר בעיניי השופטים זה הדבר ההגיוני לעשות?"

שר המשפטים יריב לוין עלה לסכם את חוק הצעת ביטול עילת הסבירות לפני עלייתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. לוין אמר: "הצעת החוק המונחת לפניכם היום איננה הצעה מקורית שהצגתי, אחרי חודשים ארוכים של דיון ציבורי שלא היה דומה לו בהיקפו ולאחר דיונים רבים בכנסת".

הוא הוסיף: "סבירות זו השקפת עולם, זה לא עניין משפטי. יותר מזה, מי אמר שמה שסביר בעיניי השופטים זה הדבר ההגיוני לעשות? מי קבע שהעמדות האישיות שלהם יותר טובות משל השרים?".

ארגוני המחאה בהודעה משותפת: "פשרה בלי עצירה מוחלטת אינה מקובלת, ניאבק עד חורמה"

ארגוני המחאה יצאו בהודעה משותפת נגד פשרה אפשרית מול הקואליציה על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית, ומסרו: "פשרה שאינה כוללת עצירה מוחלטת של חוקי ההפיכה ועיגון החובה לקדם שינויים יסודיים בהסכמה רחבה – אינם מקובלים, וניאבק בהם עד חורמה".

לדבריהם, "מחטפים דורסניים וחד-צדדיים של ממשלת החורבן או ניסיונות לגבש עסקאות המנוגדות לערכי מגילת העצמאות – יובילו אל פתחו של חורבן בית שלישי. ראשי האופוזיציה מחויבים לזכור כי אין להם מנדט להשלים עם 'חצי דמוקרטיה'. עליהם להתייצב לצד הרוב בעם ולהיאבק, ברחוב ובחדרי המשא ומתן, נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה.
"יידע כל נבחר ציבור שמשתף פעולה עם ההפיכה המשטרית כי ההיסטוריה לא תשכח את חלקו בהרס החזון הציוני, ריסוק צבא העם והחרבת הכלכלה".

לפיד הודיע שניסיונות הפשרה נכשלו: "עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות"

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: ״120 חברי כנסת במשכן הכנסת. כעת, חברי הכנסת ורק הם, יחליטו״

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי: "זו העת לגלות אחריות לאומית, החברה הישראלית קורסת ומפולגת"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי: "חברי הכנסת מכל סיעות הבית מפקירים ברגעים אלו את כלל אזרחי ישראל. זו העת לגלות אחריות לאומית. החברה הישראלית קורסת ומפולגת. אנו קוראים לכל הצדדים – תתעשתו למען עתיד החברה הישראלית".

השניים קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו: "גלה מנהיגות ותציל את המדינה מפילוג שממנו לא נוכל לשוב". כך מסרו בר-דוד ואמיתי, שגם ברגעים אלו ממשיכים לפעול מבית הנשיא.

החלה ההצבעה על ההסתייגויות שהוגשו על חוק ביטול עילת הסבירות

אחרי פיצוץ המו"מ: ירידות בבורסה, השקל נחלש

השקל מחק עליות של למעלה מ-1%: הדולר נסחר סביב 3.627 שקלים והאירו סביב 4.02 שקלים.

מובילי המחאה: "הממשלה התניעה תהליך שבסופו ישראל תהיה דיקטטורה. נמשיך להיאבק על דמוקרטיה"

מובילי 'כוח קפלן' לקראת ההצבעה:

"החקיקה החד צדדית תביא להרס וחורבן מדינת ישראל, לפירוק צבא העם, לריסוק הכלכלה ולקרע עמוק בעם. הממשלה התניעה היום את המהלך לחקיקה בשיטת הסלמי, אשר בסיומו ישראל תהיה דיקטטורה דה פקטו, בדיוק כמו פולין והונגריה.

"אנו מאמינים שבג״צ יפסול את החקיקה וראשי המערכות ינהגו בדיוק כפי שרמז ראש המוסד. מדינת ישראל תוכל לשרוד אך ורק בזכות המיליונים שיצאו בחודשים האחרונים להגן עליה בגופם. נמשיך להיאבק כדי לשמור על ישראל דמוקרטיה ליברלית ולא נעצור עד אשר יוסר האיום."

לקראת סיום ההצבעה: החלה ההצבעה על סעיפי החוק

הסתיימה ההצבעה על ההסתייגויות לחוק להגבלת עילת הסבירות, והחלה ההצבעה על סעיפי החוק.

גלנט ולוין התווכחו במליאה, כשנתניהו ביניהם: "תן להם משהו"

ההחלה ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות, חברי האופוזיציה עזבו את המליאה

השר יואב גלנט הצביע בעד ביטול עילת הסבירות

ברוב של 64: החוק לביטול עילת הסבירות עבר בקריאה שנייה ושלישית

יו"ר ההסתדרות: "מרגע זה, לכל התקדמות חד צדדית בחקיקה יהיו השלכות קשות״

מיד בתום ההצבעה הדרמטית בכנסת ולאחר מאמצי תיווך שנמשכו עד הרגע האחרון בבית הנשיא, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מסר: "בימים האחרונים עשיתי כל שביכולתי כדי להביא לפשרה שבה חפץ רוב העם במדינת ישראל. הפערים שנותרו היו קטנים וראויים לגישור אבל כל מאמצי התיווך כשלו בגלל גחמות פוליטיות משני הצדדים. תודתי והערכתי לנשיא המדינה יצחק הרצוג, על ההירתמות והמחויבות העמוקה שהפגין כדי להשיג הסכמה רחבה. זו הייתה שעת מבחן למנהיגות אחראית וצריך לומר ביושר כי היו מקבלי החלטות שהעדיפו שיקולים צרים של אגו על פני טובת החברה הישראלית".

בר-דוד הוסיף: "מרגע זה ואילך, לכל התקדמות חד צדדית ברפורמה יהיו השלכות קשות. בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".

ירידות חדות בבורסה בתל אביב לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות

ירידות חדות בבורסה בתל אביב על רקע אישור הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. מדד ת"א 35 (-1.08% 1882.39) מאבד 1.3%, ת"א 125 (-1.25% 1895.76) יורד ב-1.6% ות"א 90 (-1.73% 1985.3) נופל ב-2.5%. הדולר (+0.08% 3.62) עולה ל-3.63 שקלים.

לפיד: ״נפנה לבג״ץ נגד ביטול אופיה הדמוקרטי של ישראל״

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת, ואמר כי ״בדמוקרטיה לפעמים אתה מפסיד ולפעמים אתה מנצח. כולנו מקבלים את זה. אלא שמה שקרה פה היום הוא לא במסגרת הדמוקרטיה. זה משהו אחר. זו שבירה מוחלטת של כללי המשחק.

הכללים ברורים – או שהם היו ברורים שבעים וחמש שנה – לממשלה ולקואליציה מותר להחליט לאיזה כיוון המדינה הולכת, אבל היא לא יכולה לבטל את אופי המדינה. היא לא יכולה להחליט שישראל היא כבר לא דמוקרטיה, לא ברוב של 64, ולא ברוב של 80, וגם לא ברוב של 119.

זו משמעות החוק שעבר היום. ביטול האיזונים והבלמים, ביטול הפרדת הרשויות, ביטול שומרי הסף, ביטול כל המנגנון החיסוני של הדמוקרטיה הישראלית. זה לא נצחון של הקואליציה – זו תבוסתה של הדמוקרטיה הישראלית.

כבר מחר בבוקר אנחנו נעתור לבג"ץ נגד החקיקה הנפסדת הזו, נגד הביטול החד צדדי של האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל, ונגד הדרך האנטי-דמוקרטית והדורסנית שבה נוהלו הדיונים בוועדת החוקה״.

עתירה הוגשה לבג״ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות

תנועת "דרכנו", בשיתוף עם התנועה הדמוקרטית האזרחית, הגישה היום (שני) בבית המשפט העליון עתירה לבג״ץ, בדרישה לביטול החוק המבטל את עילת הסבירות ואושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

נתניהו וגנץ יתנו הערב הצהרות לתקשורת

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הציג אתמול הצעת הפשרה, שעיקרה הגבלה מרוככת של עילת הסבירות והקפאת החקיקה. נשיא המדינה יצחק הרצוג קידם גם הוא מתווה פשרה דומה, ונפגש עם גנץ, לפיד ונתניהו.

מימין למעלה: רה"מ בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד; מימין למטה: שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילומים: פלאש90, דבר, דוברות ההסתדרות)
מימין למעלה: רה"מ בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד; מימין למטה: שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילומים: פלאש90, דבר, דוברות ההסתדרות)

לפי מסמך העקרונות של הרצוג, עילת הסבירות תחול על מינויי "שומרי הסף" כמו היועמ"שית, נגיד בנק ישראל, מבקר המדינה. כלומר תהיה ביקורת שיפוטית על המינויים הללו. לא תהיה ביקורת על מינויי שרים וסגני שרים.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הביע דאגה נוכח הכוונה של הכנסת להצביע היום בקריאה שנייה ושלישית על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, כך דווח ב"וואלה!". בהצהרה שהנשיא האמריקאי מסר לכתב המדיני ברק רביד, הוא קרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא להתקדם עם החקיקה בנוסח הנוכחי שלה.

במקביל, הכריז פורום העסקים, המונה כ-150 חברות, על שביתה הבוקר וקרא "להצטרף לצעד החירום שננקט, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד צדדית". בין השובתים: קניוני ביג ועזריאלי, עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון.

בירושלים התקיימה אתמול הפגנה של מתנגדי הרפורמה ליד הכנסת שקראה לעצירת החקיקה, בה נכחו רבבות מפגינים, ורבבות נוספים הגיעו לצומת קפלן בתל אביב, לתמוך ברפורמה. לקראת ההצבעה ניסו מפגינים לחסום את הכניסה לכנסת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!