דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר יולי 2023

השחר האיר על קרנות ההשתלמות וקופות הגמל

לחוסכים שהמתינו בסבלנות לשנת 2023 האפיקים הניבו תשואות. | קיראו את הניתוח על שינויי המגמה באפיקי ההשקעות והמלצות להמשך

חיסכון מותאם לכיס  (תמונה: shutterstock)
חיסכון מותאם לכיס (תמונה: shutterstock)

חצי השנה הראשונה של 2023 הייתה טובה לחסכונות ולחוסכים. השווקים בעולם עלו בחדות ואיתם גם התשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. אני נזכר  בטור שכתבתי בחודש מרץ השנה, כשרק ארבעה חודשים אחורה הכל נראה אבוד והשוק היה חבוט משנת 2022 והזכרתי את השורה מתוך השיר של שלום חנוך  "הכי חשוך לפנות עלות השחר"

אז השחר עלה והביא איתו תיקון יפה. מתחילת השנה בקרנות ההשתלמות ובקופות הגמל במסלולים כלליים התשואה הממוצעת היא 5.24% ומסלול המניות השיג תשואה של 8.77%. לדוגמא רק בחודש יוני עצמו מדובר על עליה של 1.7% במסלול הכללי ו-3.5% במסלול המניות.

אולם כאשר חוסכים לטווח ארוך, הרבה פחות משנה מה קורה בחודש אחד או במהלך השנה, כי ממילא לא ניתן לגעת בכסף במהלך 20-40 השנים הקרובות, (למרות שקרן השתלמות לאחר 6 שנים הופכת לנזילה, לא מומלץ למשוך את הכסף!). אז אם בדרך שוק המניות חוטף מכות ונופל, כמו בשנת 2022  זה באמת פחות חשוב. תבחנו את התשואות לאורך זמן בטווחים הארוכים יותר, למשל שלוש עד חמש שנים, ותזכרו שגם אי אפשר לדעת מראש מה ישיגו מנהלי ההשקעות. לכן מה שבעיקר חשוב זה להוזיל את דמי הניהול, וזה המקום להזכיר את קרן ההשתלמות וקופות הגמל של הסתדרות עובדי המדינה, אשר החוסכים בהם נהנים מדמי ניהול נמוכים של 38%.

נקודה מעניינת נוספת היא מנהלי השקעות של חברות הביטוח – בשנת 2022 הן היו די למעלה והשנה הן למטה. הסיבה היא שחברות הביטוח מחזיקות נתח גדול יותר -בנכסים לא סחירים, מדובר על 30-35% מהתיק, ואילו אצל בתי ההשקעות מדובר על כ 12%. מה שבינתיים פגע בתשואות של חברות הביטוח זה בעיקר שערוכי הנדל"ן כלפי מטה.

לאחר שהשווקים תיקנו יפה בחצי השנה הראשונה של 2023 ניתן להירגע ולבחון: האם המסלול שבו אני נמצא באמת מתאים לי?

במוצרי החיסכון ארוכי טווח ישנם מספר מסלולים שניתן לבחור. בקופות הגמל לפי גיל החוסך, בקרנות ההשתלמות לפי שיעור המניות במסלול (לדוגמא מסלול מניות, מסלול כללי, מסלול ללא מניות, מסלול הלכה יהודית – קיים מגוון רחב, רק צריך לבחור).

הכלל שיכול לעזור הוא שככל גיל חוסך צעיר יותר, הוא יכול לספוג יותר תנודתיות של האפיק ולכן טבעי שהוא יבחר להיות ברכיב מניות גבוה ותנודתי אבל גם מניב יותר מאפיק האג"ח. ישנם גופים אשר השיקו מסלול עוקב 500S&P לטובת הצעירים ואנשי ההייטק שעבורם השוק בארה"ב לא זר.

2022 היתה שנה גרועה למשקיעים ולכן עבור מי שלא עשה פעולות פזיזות הסבלנות השתלמה. מחזוריות בשוק ההון תמיד תהיה ואין אף מנהל השקעות שיודע לתזמן את השוק (למשל מתי היו ירידות ומתי השוק יעלה). הפתרון היחיד הוא הפקדה חודשית קבועה על פני שנים שמנטרלת את התנודתיות וממצעת את התשואה.

מאחל לכולנו המשך מגמה חיובית גם בחצי השני של השנה הזו .

 

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!