דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
26.0°תל אביב
  • 22.5°ירושלים
  • 26.0°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.8°באר שבע
  • 31.8°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בניגוד להסכם עם מועצת החלב: משרד הכלכלה יאפשר יבוא של 5,000 טון גבינות לישראל

בין הגבינות שיכללו במהלך: מוצרלה, קשקבל, ברי, שמנת, פרמזן, גאודה ועוד | מנכ"ל מועצת החלב: ״המדינה הפרה הסכם בפעם השנייה, ההוזלה לא תגיע לצרכן ללא מחיר מקסימום״

אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
מאיה רונן

אחרי ייבוא חלב מפולין: מכרז חדש שפרסם משרד הכללה יאפשר ייבוא של 5,000 טון גבינות. שלושה שבועות מאז חתם שר האוצר על צו שאיפשר יבוא חלב ללא מכס, פרסם אתמול (שלישי) משרד הכלכלה מכרז לחלוקת מכסה לייבוא גבינות ללא מכס בהיקף של 5,051 טון, בנוסף ל-600 טון גבינות שכבר מיובאים לארץ.

המכרז פתוח ליבואנים ולרשתות שיווק וקורא להם לייבא מגוון גדול של סוגי גבינות ללא מכס: מוצרלה, קשקבל, ברי, שמנת, פרמזן, גאודה ועוד. גבינה צהובה נשארה מחוץ לרשימה. 

מדובר במכסה וולונטרית, כלומר – כמות שנקבעה באופן וולונטרי על-ידי הממשלה כדי לקדם מדיניות, ולא מכסה המתחייבת בהתאם להסכמי-סחר בין לאומיים. במשרד הכלכלה והתעשייה מקווים שהיבוא ישפיע על מחירי הגבינות ויקל על יוקר המחייה. 

במועצת החלב ובארגון יצרני החלב פנו בדחיפות למשרדי החקלאות, הכלכלה והאוצר בדרישה לעצור את ההליך, שמפר את ההסכם שנחתם רק בחודש מאי האחרון עם הענף.  

במכתב ששלח אתמול מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, לפורום המנהלים של מועצת החלב, שבו חברים גם נציגים ממשרדי הממשלה, הוא מצביע על פגמים מהותיים במכרז שפורסם, שסותרים את ההסכמות עם ענף החלב. בין היתר: הפחתת מכס מדורגת על גבינות שונות, שאינה מתקיימת במכרז החדש ואישור לייבא גבינות שלא נכללו בהסכם כמו קשקבל וגבינות שמנת. בנוסף, מציין שניידר במכתב שהמכרז לא קובע תעריף מקסימום למכירה לצרכן, לכן אין כל הבטחה שהיבוא יביא לירידה במחיר.  

בשיחה עם 'דבר' אמר שניידר: "לצערי, בחרו במשרד הכלכלה לרוץ ולדווח לתקשורת על "הצלחה" לפני שבדקו את העובדות. ממשלת ישראל הפכה את הפרת ההסכמים לנורמת עבודה. יש פה פגיעה קשה באמון. לפני חודשיים חתמנו על הסכם עם המדינה, וגם הוא נחתם בעקבות הפרה של הסכם קודם. מאז גם ההסכם החדש הופר פעמיים. הייתי מצפה משר הכלכלה, שמגיע מהמגזר העסקי, לעבוד לפי הקודים של המגזר העסקי, ובכלל זה כיבוד הסכמים. כשממשלה מאבדת את האמון של התעשייה זה כבר דבר מסוכן שיפגע גם בביטחון המזון של הציבור. פנינו היום באופן מיידי לשר החקלאות ושר האוצר והבהרנו שלא נוכל להשלים עם צורת ההתנהלות הנוכחית ובהתאם להתייחסויות נשקול את המשך צעדנו". 

ממשרד הכלכלה נמסר: "ועדת המכסות מחלקת את המכסה בהתאם לצו חתום של שר האוצר למכסת גבינות, שאינה מגבילה את אופן חלוקתה. לוועדת מכסות יש עצמאות באופן חלוקת המכסה ובמקרה זה, בחרה הוועדה לפעול להפחתת יוקר המחיה באמצעות הגדלת היצע גבינות מיוחדות מיבוא והשתמשה במכסה לשם כך. מאחר ומדובר בחלוקת מכסה בין מגוון מוצרי גבינה שונים, מגוון יבואנים ממגוון מקורות יבוא, שלא כמו במוצר אחד, דוגמת גבינה צהובה, יש קושי משמעותי במקצה תחרותי. לפיכך, במטרה לאפשר ליבואנים להוזיל מחירים על מוצרים אלו, הוחלט לבצע חלוקה בהתאם לכללים עליהם תחליט ועדת המכסות, באמצעות הוראת מנכ"ל. מדובר בצעד משמעותי נוסף שמוביל משרד הכלכלה, ליבוא בהיקף גדול של מוצר נצרך, שיביא להוזלת המחירים לצרכן״.

היבואנים, מצידם, מרוצים מהחלטת שר הכלכלה. רמי לוי, בעל השליטה ברשת "רמי לוי שיווק השקמה" אמר ל'דבר': "אנחנו בהחלט מתכוונים לנצל את המכסות שנפתחו ולהרחיב את מגוון הגבינות שאנחנו מייבאים. כרגע אנחנו בודקים יעדים רלוונטיים. אני מקווה שתוך שבועיים כבר נוכל למכור את הגבינות המיובאות במחירים טובים. נמכור בעיקר תחת המותג שלנו״.

רשתות שיווק ויבואנים נוספים מסרו ל'דבר' שהם בוחנים את המכרז ובוחנים את צעדיהם הבאים ביחס ליבוא הגבינות. 

תגובת משרד החקלאות: ״המשרד מקדם ומעודד ייצור גבינות מקומי, וקורא לכל המשרדים לפעול בהתאם להסכמות ביחד עם הענף״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!