דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.4°תל אביב
  • 25.9°ירושלים
  • 29.4°תל אביב
  • 27.5°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.0°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.9°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 29.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

טור אורח / איך לצאת לחופשה אמיתית בלי הודעות מהעבודה: 10 טיפים לעובד ולמעסיק

תאמו ציפיות עם הקולגות, כבו התראות ואפילו הסירו אפליקציות מהפלאפון | ניתוק אמיתי אפילו לכמה ימים של רגיעה ללא הפרעה יכולה לשפר את ביצועי העבודה, להגביר את היצירתיות ולהפחית את הלחץ

עבודה בחופשה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עבודה בחופשה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
רינת הרמן
רינת הרמן
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

סוף אוגוסט מגיע והמשרדים מתרוקנים. העובדים שלא לקחו חופשה עד כה, מנצלים את התקופה של סיום הקייטנות והימים האחרונים לחופש הגדול על מנת לצאת לחופשה משפחתית עם הילדים והמשפחה.

עם זאת, עובדים רבים לא מסוגלים להתנתק וגם על חוף הים ביוון, או בתצפית באייפל הם עונים למיילים ולוואטסאפים. וזו טעות. של העובד ושל המעסיק. מחקרים מראים כי אחד מגורמי השחיקה הגבוהים הינם עבודה בחופשה.

"עובדים שלקחו 10 ימי חופשה או פחות נוטים פחות לקבל העלאה או בונוס" איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)
"עובדים שלקחו 10 ימי חופשה או פחות נוטים פחות לקבל העלאה או בונוס" איש עסקים עובד במהלך חופשה (צילום: shutterstock)

הזכות להתנתק היא הזכות להפסיק את העבודה לאחר שעות העבודה ללא חשש מהשלכות ובמדינות רבות באירופה אפילו מתחילה חקיקה התומכת בזכותו של עובד לא להיות זמין מחוץ לשעון. באיטליה חוקק לאחרונה חוק שאוסר על מעסיקים ליצור קשר עם עובדים (גם במייל, ווצאפ) מחוץ לשעות העבודה.

עובד שנאלץ לעבוד בחופשה, גם אם הוא "רק" עונה למיילים ולוואטסאפים שמגיעים אליו, בלי ליזום פניות, מגביר את השחיקה, וההשפעה העסקית של שחיקה היא משמעותית. מחקרים מראים כי אחד מגורמי השחיקה הגבוהים הינם עבודה בחופשה.

5 טיפים לעובדים

סקר איגוד הפסיכולוגים האמריקאי מצא כי 44% מהעובדים מדווחים על בדיקת הודעות העבודה שלהם לפחות פעם ביום בזמן חופשה. סקר נוסף מצא כי עובד אמריקאי ממוצע לקח רק כמחצית מזמן החופשה הזכאית שלו בתשלום ב-12 החודשים האחרונים. כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה, אמצו את הכללים הבאים.

  1. למדו להכיר בצורך האמיתי בחופש – מחקר מ-Project: Time Off, מצא שעובדים שלקחו 10 ימי חופשה או פחות נוטים פחות לקבל העלאה או בונוס בשלוש השנים האחרונות מאשר אלה שלקחו 11 ימים או יותר. חופשה מורידה את רמות הלחץ והמתח. גם תכנון הטיול מגביר את האושר. החופשה, על פי מחקר הולנדי, מגבירה יצירתיות. רמת הלחץ הנמוכה יותר שחופשה מעוררת יוצרת הסתכלות חיובית יותר.
  2. תאמו ציפיות – אם בעבר שילבתם בחופשות עבודה, יצרתם תקדים שאתם תמיד מגיבים. זה ייקח קצת מאמץ מודע כדי להרגיל את הקולגות והמנהל לרעיון שהניתוק הפעם יהיה אמיתי. עדכנו לגבי החופשה כמה שבועות מראש, הסבירו שתהיו מנותקים ותזכרו. יום לפני שלחו דוא"ל סיכום אחרון לצוות.
  3. הגדירו את המשיב האוטומטי מחוץ למשרד – שום דבר לא מסיר את תחושת הדחיפות המולדת שדוא"ל מעורר כמו הידיעה שאתם רחוקים מהמשרד ולא בוהים בתיבת הדואר הנכנס כל היום. ודאו שתכלול הודעה מתי תחזרו ולמי ניתן לפנות בזמן הזה. כללו בהודעה מסר שההודעות יענו באיחור רב, כיוון שתהיו מנותקים.
  4. כבו את ההתראות – אם אינכם יכולים לסמוך על כוח הרצון לא לענות למיילים, כבו את כל ההתראות בטלפון ובמחשב שלך לפני החופשה מחקר דלויט מצא כי אנשים מסתכלים בטלפונים שלהם בממוצע 47 פעמים ביום או 82 פעמים אצל צעירים. לכן כיבוי ההתראות שלך מסיר הרבה פיתויים. למתקדמים, ניתן אפילו למחוק כל אפליקציות מפתות מהטלפון שלך., להסיר את הדוא"ל מהטלפון לגמרי, ולהשתמש בכל הטריקים הטכניים כדי להתחייב לזמן מה.
  5. קשרו קצוות רופפים – תחושת האימה הזו של היומיים האחרונים לחופשה, לחזור לרשימת מטלות ארוכה ובלתי נגמרת, מחבלת לרבים בסוף החופשה. לכן קשרו קצוות רופפים, הכינו מראש רשימת מטלות ברורה לביצוע מיידי למניעת בלבול, קבעו יום חיץ בין החזרה מהטיול לחזרה לעבודה.

למרות כל ההכנות, חופשה שווה את המאמץ. ניתוק אמיתי אפילו לכמה ימים של רגיעה ללא הפרעה יכולה לשפר את ביצועי העבודה שלך, להגביר את היצירתיות שלך ולהפחית את הלחץ שלך.

5 טיפים למעסיק

  1. ימי חופשה בלתי מוגבלים אינם הפתרון – בטח, אפשר אמנם להציע זמן חופשה בלתי מוגבל, אבל אם העובדים לא מרגישים שהם יכולים לקחת את החופש הזה בלי השלכות שליליות (כמו השפעה על קידום), הם צפויים להימנע מכך. לכן יש להציג מדיניות חברה לאיזון בין עבודה לבית, המקדמת חופשות וזמן להירגע מחוץ לשעות העבודה. מדיניות חופשה נדיבה מועילה רק אם העובדים אכן משתמשים בחופשה ויודעים להתנתק.
  2. רשמו והאצילו משימות מראש – רוב הסיכויים שעמיתים לעבודה ו/או מנהלים יצטרכו להתערב ולעזור בזמן שעובד אינו בתפקיד. בקשו מהעובדים ליצור מסמכי כיסוי המגדירים בבירור מי יטפל בכל משימה בהיעדרם. משאב זה נותן לכולם מספיק זמן לאסוף פרטים רלוונטיים ולהבהיר שאלות כיסוי לפני תחילת החופשה ומעניק לעובד הנופש תחושת שליטה (תחושת חוסר שליטה קשה ביותר לכולנו)
  3. שתיקה דיגיטלית – הזכירו לצוות להשתיק דוא"ל או הודעות עבודה אחרות בזמן שהם בחופשה וצרו יומן ציבורי משותף בו מרוכזים תאריכים מחוץ למשרד עבור כל הצוות השקוף ופתוח לכולם
  4. רכזו עדכוני צוות במקום אחד– אין דבר יותר גרוע מלחזור מחופשה להר של הודעות ולנסות להבין מה קרה בזמן שנעדרו לכן, הגדירו עם העובדים מערכת ניהול עבודה ארגונית בה מרוכזים כל הפרויקט, הקבצים והעדכונים במקום אחד.
  5. צרו מאגרי ידע ארגוני – בסיס ידע לפעולות שגורות, הפתוח לכלל העובדים ולא מרוכז אצל עובד אחד, יכול לסייע לכל אחד מחברי הצוות לגבות עובד בחופשה. אותו עובד, שיודע שלעמיתיו יש אותו ידע כמו שלו, ולראשי הצוות גישה לידע הזה, יוכל לשחרר את החששות ולהתנתק באמת בחופשה.

***

הכותבת היא מנכ"לית mind פתרונות גיוס והשמת בכירים ב-HealthTech

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!