דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון א' בתמוז תשפ"ד 07.07.24
26.5°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 28.6°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

סקר: 66.3% מהערבים העידו כי הם חווים חרדה בעקבות הזינוק במקרי הרצח

הסקר חושף את מידת ההשפעה של ההסלמה באלימות בחברה הערבית על בריאות הנפש | עוד עולה מהסקר כי 71% מהערבים מגבילים את זמן שהייתם במקומות ציבוריים | יו"ר עמותת רופאים לזכויות אדם: "אנשים חיים במתח ובחרדה שזה יגיע אליהם או אל קרוביהם וכל אחד יכול ליפול קורבן"

זירת ירי בשפרעם (צילום: תיעוד מבצעי מד״א)
זירת ירי בשפרעם (צילום: תיעוד מבצעי מד״א)
יניב שרון

האלימות הגואה בחברה בכלל ובחברה הערבית בפרט גובה מחיר כבד גם בבריאות הנפשית, כך עולה מסקר על עמותת רופאים לזכויות אדם, ופורסם השבוע. הסקר, בוצע על ידי חברת "פאנל פרויקט המדגם", בדק את עמדות הציבור הערבי והיהודי ביחס לאלימות הגואה בחברה ואת האופן בו משפיעה התופעה על תחושותיהם, על מצבם הרגשי והנפשי ועל שגרת יומם.

לפי הממצאים, 44% מהערבים חוששים לביטחונם במידה רבה עד רבה מאד לעומת 30% מהיהודים. האלימות בחברה מעוררת פחד וחרדה אצל 66% מהערבים אל מול 63% מהיהודים. 34% מהערבים חווים דיכאון בעקבות התופעה בהשוואה ל- 28% מהיהודים.

מבין אלו שחוו אלימות בשנה האחרונה עולה כי 90% מהם חוו אלימות מילולית. ערבים דיווחו יותר מיהודים על אלימות פיזית (32% לעומת 21%). פער זה נרשם גם לגבי אלימות כלכלית (16% בקרב ערבים אל מול 12% בקרב יהודים) ולגבי דיווח על אלימות מינית (7% בהשוואה ל- 5%).

העמותה מוסרת כי על-פי הספרות המקצועית, אלימות היא אחד מהגורמים החברתיים בעלי ההשפעה הדרמטית ביותר על הבריאות. אדם אינו חייב להיות הקורבן הישיר לאלימות כדי לחוות פגיעה בבריאותו הפיזית או הנפשית ודי אם היה עד לה. מעבר לפגיעות אלו, אלימות פוגעת בתחושת הרווחה ובאיכות החיים של האדם והקהילה כולה.

66.3% מהנשאלים הערבים העידו כי הם חווים חרדה בעקבות הזינוק במקרי הרצח במחצית השנה האחרונה (63.1% בקרב היהודים). 33.8% מהערבים העידו על דיכאון ו-52.5% על ייאוש (27.7% ו-53.1% בהתאמה בקרב היהודים). תחושות אלו מקבלות ביטוי גם בשגרת החיים ובהתנהגות היומיומית.

תוצאות הסקר מעלות כי לאלימות הגואה ישנן השלכות על דפוסי התנהגות ושינוי שגרת חיים. 71% מהערבים מגבילים את זמן שהייתם במקומות ציבוריים, בעוד שרק 53% מהיהודים עושים זאת. 71% מהמשיבים מהאוכלוסייה הערבית נמנעים לבקר ביישובים בהם התרחשו מקרי רצח בשנה האחרונה לעומת 63% מהמשיבים היהודים.

בחיפוש אחר מענה למצוקה שגל האלימות מעורר, 21% מהערבים שוקלים לפנות לקבלת עזרה נפשית בהשוואה ל- 13% מהיהודים. נתון זה מעצים את הקושי של אנשי בריאות הנפש בכלל ובחברה הערבית בפרט, הסובלת ממחסור חמור של אנשי טיפול.

בנוסף הסקר מצביע על תמימות דעים בקרב יהודים וערבים לגבי יכולת הממשלה ורשויות האכיפה לפתור את בעיית האלימות בחברה. 47% חושבים שהרשויות לא מסוגלות או מסוגלות לכך במידה מועטה, 23% מסוגלות במידה בינונית ורק 24% במידה רבה עד רבה מאוד.

מרופאים לזכויות אדם נמסר: "השפעות החשיפה של החברה בישראל לאלימות ולקונפליקט מזויין גובה מחירים בגוף ובנפש, ברמת הפרט וברמת בריאות הציבור".

יו"ר עמותת רופאים לזכויות אדם, ד"ר לינה קאסם חסאן: "המצב היום הוא תוצאה של התעלמות מכוונת של הממשלה מכל מה שקורה בחברה הערבית, כולל הפשע המאורגן שהלך וגדל לאורך השנים ומטיל אימה על כולם. אנשים חיים במתח ובחרדה שזה יגיע אליהם או אל קרוביהם, שהמעגל הולך ומצטמצם וכל אחד יכול ליפול קורבן. לכך יש השפעה ישירה על בריאות הנפש ועל מצב הבריאות בכלל בחברה הערבית, שאת התוצאות שלה אפשר לראות גם בסקר הזה. אם הממשלה תרצה היא יכולה למגר את התופעה, בדיוק כמו שהיא עשתה בפשע המאורגן בחברה היהודית. אבל כל עוד זה לא בסדר העדיפויות שלה זה לא ישתנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!