דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בשל התנגדות האוצר לפטור כולל: אושר החזר מע״מ לתרופות מצילות חיים שעלותן מעל 90 אלף ש״ח בשנה

הוועדה להחזר מסים עקיפים אישרה את הקריטריון שיאפשר לחולים לקבל החזר מלא עבור תרופות שאינן בסל, לאחר לחץ במשרד האוצר לבטל הצעה קודמת בה הוצע להעניק פטור גורף | השר דודי אמסלם: ״פרוייקט שאני עובד עליו מיומי הראשון בכנסת, צוואה לאשתי המנוחה רוזי ז״ל״

סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

לבקשת השר דודי אמסלם ובהנחיית שר האוצר, הוועדה להחזר מסים עקיפים במשרד האוצר אישרה היום (ראשון) תוספת קריטריון חדש לסל הקריטריונים של הוועדה המאפשר החזר מע"מ על תרופות מצילות חיים שאינן בסל התרופות ועלותן מעל 90 אלף ש״ח בשנה.

הקריטריון החדש מאפשר לקבל החזר מלא על מע"מ ששולם ברכישת תרופות מצילות חיים שאינן בסל התרופות או תוכניות השב"ן. הוא יחול על כל תרופה שתוגדר מצילת חיים, הן תרופות אונקולוגיות והן תרופות מצילות חיים שניתנות לטיפול במחלות אחרות. עוד הוא מאפשר החזר תשלום המע"מ על יבוא ״תרופות חמלה״ שניתנות ללא עלות על ידי חברות תרופות לחולים במחלות קשות.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "החלטתה התקדימית והחשובה של הוועדה להחזר מסים עקיפים במשרד האוצר מהווה בשורה משמעותית שתקל על ציבור החולים ומשפחותיהם, והינה צעד ערכי ומוסרי ראשון במעלה המקדשת את ערך החיים. אני רוצה לומר תודה מיוחדת לשר דודי אמסלם שלא הרפה מקידום הנושא והתעקש על כך. החלטה זו מקבלת משנה חשיבות על רקע יוקר המחיה שפוגש את החולים ומשפחותיהם ומתווסף על הנטל הכלכלי של מימון תרופות יקרות מאוד. כולי תקווה שהצעד יקל כלכלית על הציבור ויסייע בהצלת חיי אדם לטובת רווחת כלל תושבי מדינת ישראל".

השר דודי אמסלם: "אני שמח מאוד שהוועדה אישרה מבחן חדש שיאפשר החזר מע"מ לתרופות מצילות חיים. מדובר בפרוייקט חיים שלי, אותו אני מקדם כבר מיומי הראשון בכנסת ישראל, ולמרות הקשיים הרבים בדרך אני שמח ומאושר שנפלה בחלקי הזכות לראות את המיזם קורם עור וגידים. אני מודה מקרב לב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שפעל ללא לאות לקידום הנושא. מדובר בסוג של צוואה שזכיתי להגשים לזכר אשתי המנוחה רוזי ז"ל, ולמען חולים רבים שיזכו לעוד כמה חודשים או שנים טובות בזכות העובדה שיוכלו להשיג תרופות מצילות חיים ללא מע"מ״.

התנגדות האוצר הפילה הצעת חוק מורחבת ונטולת קריטריונים

ההצעה שאושרה החליפה הצעת חוק פרטית לביטול גורף של המע"מ על תרופות מרשם שאינן בסל הבריאות, שהוגשה בתחילת כהונת הכנסת הנוכחית על ידי השר אמסלם. ההצעה אושרה בקריאה טרומית לאחר לחץ של אמסלם, ואף אושרה לקריאה ראשונה על ידי ועדת הכספים, למרות התנגדות משרד האוצר. עם מינויו של אמסלם לשר, הועברה הצעת החוק לאחריות יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ (הליכוד).

בדיון על אישור ההצעה לקריאה ראשונה בוועדה, נציגי האוצר הביעו את עמדתם המסורתית נגד החרגת מוצרים ממע"מ, וטענו שאין כל ודאות שהסרת המע"מ תתגלגל למטופלים. באוצר ביקשו מהוועדה שלא לאשר את ההצעה ולתת לאוצר זמן לגבש חלופות אחרות להוזלת המחירים, אך בסופו של דבר ההצעה אושרה לקריאה ראשונה.

כך, במקום ביטול מראש של המע"מ, הוא יוחזר בדיעבד לאחר שהמטופל כבר שילם את מלוא הסכום; במקום ביטול גורף, הסכום יוחזר רק למי ששילם מעל 90 אלף שקלים בשנה; במקום להעניק את ההחזר לכולם, המע"מ יוחזר רק למי שאין לו מקור ביטוחי שמסייע לו בתשלום על התרופה; ובמקום החזר לכל תרופה שאינה כלולה בסל הבריאות, ההחזר יינתן רק לתרופה שרופא יאשר שהיא מצילת חיים, ולא לתרופות שמשפרות איכות חיים של חולים במחלות נדירות וקשות או מונעות הידרדרות.

לכל אלו מתווסף מימד של בירוקרטיה, כלומר, החזר המע"מ יינתן רק למי שיגיש בקשה באופן אקטיבי, ימלא את כל הטפסים המתאימים, והוועדה תאשר את המקרה שלו – תהליך שמקשה מראש על אנשים באוכלוסיות מוחלשות ומאריך את הזמן לקבלת הכסף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!