דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
31.4°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 36.1°באר שבע
  • 43.4°אילת
  • 37.1°טבריה
  • 32.3°צפת
  • 33.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עתירה לבית הדין לעבודה: לפתוח את מדרגות החירום והמעליות לעובדי קריית הממשלה בטבריה

הסתדרות עובדי המדינה דורשת לחייב את המדינה לגרום לפתיחת המעליות והמדרגות בקניון ביג, בו שוכנים המשרדים | הסירוב של הנהלת ביג מאלץ את העובדים לעבור בקומות הקניון כשבידיהם חומרים מסוכנים, דגימות מעבדה ותיקים מסווגים

מתחם ביג טבריה (צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש90)
מתחם ביג טבריה (צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות עובדי המדינה עתרה אתמול (שלישי) לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת כנגד נציבות שירות המדינה ומנהל הדיור הממשלתי, בדרישה לפתוח את מדרגות החירום בקריית הממשלה החדשה במתחם ביג בטבריה, ולאפשר לעובדים לעשות שימוש במעליות המובילות מהחניה למשרדיהם.

עובדי משרדי הממשלה נאלצים לעבור מדי יום בכל קומות הקניון בדרכם לעבודה וממנה, שכן הנהלת הקניון נועלת בפניהם את המעליות ומדרגות החירום המובילות למשרדים. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אופיר אלקלעי פנה בנושא כבר לפני כחודש למנהל חטיבת נכסים ולוגיסטיקה באוצר, והוכרז כבר סכסוך עבודה בנושא.

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עורכי דין אבני, הרצוג את גורביץ בע"מ, מבקשת הסתדרות עובדי המדינה להורות למדינה לגרום לפתיחת מדרגות החירום והמעליות לשימוש העובדים במשך כל ימי העבודה, לרבות בשעות העבודה החריגות, וכן לקבוע כי הסכמת המדינה לסגירת מדרגות החירום והמעליות מהווה פגיעה בפועל בבטיחותם של העובדים, ופגיעה פסולה בזמנם הפרטי, בסדרי עבודתם וביעילותה. לצד זאת מבקשת ההסתדרות מבית הדין להורות למדינה שלא להעביר עובדים ויחידות נוספות לקריית הממשלה החדשה, עד שתקיים עם ההסתדרות משא ומתן על השלכות המעברים שחלקם בוצעו כבר חד צדדית.

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי (צילום: קובי קואנקס)
יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי (צילום: קובי קואנקס)

בכתב העתירה צוין כי ההתקשרות בין מתחם ביג והמדינה לצורך הקמת קריית הממשלה החדשה והשכרת המשרדים עד שנת 2040 בעבור 75 מיליון שקלים, תוך פטור ממכרז פומבי הייתה על בסיס הבטחת המשכיר להתאים את המתחם לצורכי משרדי הממשלה.

עם זאת, ועל אף שהמעליות נבנו בצמוד לחניה המקורה שנועדה לעובדי המשרדים – הנהלת הקניון סוגרת את מדרגות החירום והמעליות המובילות מהחניון לקומת הכניסה למשרדי הממשלה, וכופה על עובדי המדינה ועל באי המשרדים לצעוד למעליות אחרות המצויות בקצה השני של החניון, לעלות באמצעותן אל קומת הקניון ולחצות אותו טרם יוכלו להגיע למעליות המובילות אל משרדי הממשלה. כלומר, "המשכיר יוצר עיקוף מאולץ המיועד באופן מוצהר להגדיל את תעבורת הקונים הפוטנציאליים בקניון, וזאת על חשבון זמנם הפרטי של העובדים. זמנם הפרטי של העובדים נתרם על ידי המדינה על מנת לשפר תוצאות עסקיות של בית עסק מסחרי".

בין היתר, מצוין כי חלק מעובדי הממשלה במתחם נדרשים להעביר במסגרת עבודתם חומרים מסוכנים, חיסונים, חומרי ניקוי, דגימות חיידקים, תיקי חקירות מס הכנסה ויחידות המע"מ הצפויה לעבור למתחם יאלצו להעביר דרך הקניון גם נחקרים או חשודים אזוקים. "טרטור העובדים והדרישה מהם לעבור דרך הקניון מכבידה על העובדים ופוגעת ביעילות עבודתם".

לדברי ההסתדרות, סגירת המעליות הישירות למשרדי הממשלה מהווה פגיעה חמורה בזכות הנגישות של עובדי המדינה והאזרחים בעלי המוגבלות הנזקקים לשירותי משרדי הממשלה השונים. לצד זאת, מציינת העתירה כי רשות הכבאות ביצעה מספר ביקורות פתע בבניין בהן נמסרו אזהרות למשכיר בגין נעילת מדרגות החירום. רשות הכבאות אף הורתה להנהלת המתחם לפתוח את מדרגות החירום אך ללא הועיל. מיד עם סיום הביקורת ננעלו מדרגות החירום וכך הן נעולות גם היום. "מנהל הדיור הממשלתי, הגוף האמון על פתרונות דיור למשרדי ממשלה ויחידות סמך, עומד מנגד ולא עושה מאום על מנת לקיים את המינימום הנדרש ממנו כמעסיק, לדאוג לעובדי המדינה לסביבת עבודה בטוחה אשר עונה על הדרישות הקבועות בדין".

בנציבות שירות המדינה מסרו כי טרם קיבלו את העתירה והפנו למשרד האוצר. באגף החשב הכללי טרם הגיבו לעתירה אך הגיבו לטענות העובדים ומסרו: "ההחלטה לגבי השימוש במעליות התקבלה על ידי בעל הנכס. מאז, אגף החשב הכללי נמצא בשיח רציף מול נציגי ההסתדרות ובעל הנכס במטרה למצוא פתרון מתאים. למען הסר ספק, יודגש כי לצורך אכלוס המבנה התקבלו כלל האישורים הנדרשים ע"פ חוק".

בהנהלת ביג בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!