דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.6°תל אביב
  • 24.4°ירושלים
  • 27.6°תל אביב
  • 26.9°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 37.5°אילת
  • 31.3°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תוך פחות משבוע: הביטקוין איבד כ-12% מערכו

רוב המסחר בקריפטו נעשה בזירת המסחר ביננס, המואשמת בתביעות אזרחיות בארצות הברית בהונאה וגם נמצאת תחת חקירה פלילית | כ-37 מיליארד דולר מכספי משקיעי הקריפטו פשוט התמוססו

ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מטבע הביטקוין השלים נפילה של כמעט 12% בשבוע, לצד גל שמועות על צרות מעמיקות בחברות למסחר בקריפטו. רוב המסחר בקריפטו נעשה בזירת המסחר ביננס, המואשמת בתביעות אזרחיות בארצות הברית בהונאה וגם נמצאת תחת חקירה פלילית. ביננס מנותקת למעשה מהדולר וגם ממטבע היורו, כך שהדרך היחידה לחלץ מתוכה נכסים היא באמצעות ארנק קריפטו, וממנו לנסות לממש את הנכס בזירה אחרת, שמצבה יציב יותר.  

נסיונות למשוך יתרות במטבע היורו בזירת ביננס נכשלו, כשהחברה מציעה שימוש בנתיב עוקף, שנקרא P2P. בשיטה זו, הכסף עובר ישירות בין הלקוחות, כשביננס אמורה לבצע את הזיכוי והחיוב ביתרות הקריפטו במקביל, מבלי שהיא נוגעת כלל בכסף של המשתמשים.  

כך, הזירה הגדולה בעולם למסחר בקריפטו מנותקת למעשה מחלק ניכר מהמטבעות החשובים בעולם, ללא שותפים בנקאיים. מטבעות קריפטו נועדו כדי לעקוף רגולציה, מה שמאפשר לפצל את המסחר בקריפטו ל-2 חלקים רכישת קריפטו בזירת מסחר מפוקפקת פחות , שיש לה גישה למערכת הבנקאית העברת הקריפטו לארנק פרטי וממנו למסחר בביננס. נתיב זה יכול עקרונית לשמש גם בדרך ההפוכה, אך היא עשויה להיות מפותלת יותר. 

עיקר ההוצאות לתחזוקת מטבעות קריפטו הן רכישת ציוד ותשלום חשבונות חשמל ענקיים בשל "כריית" המטבע ביטקוין. לפי חברת המידע GLASSNODE, עד היום הכריה המצטברת הסבה לכורים ביטקוין בשווי 51.5 מיליארד דולר, כשעלויות הכריה מוערכות בכ-37.6 מיליארד דולר.  

פירושו של דבר שכ-37 מיליארד דולר מכספי משקיעי הקריפטו פשוט התמוססו, כי הם נוקזו לטובת בזבוז משווע של חשמל, ואף משקיע לא יראה אותם בחזרה. לבזבוז חשמל זה השפעה סביבתית שלילית בהיקף אדיר, אך הירידה הנוכחית בשער הביטקוין לא מספיקה כדי לשנות את המגמה. לפי הכלכלן ההולנדי אלכס דה-וריס, העוקב אחר השפעה זו, רק נפילה לשווי של 8,000 דולר לביטקוין צפויה להביא להטבה משמעותית לסביבה בשל ניתוק רחב היקף של מכונות כריה מהחשמל. 

שער הביטקוין נקוב בדולרים, אך כמעט ולא נסחר מול דולרים אמיתיים 

בדרך כלל מטבעות קריפטו לא נסחרים מול דולרים, אלא מול מטבעות קריפטו אחרים שנקראים "צמודי דולר" (STABLECOINS) שערכם אמור להיות יציב. החברות המנפיקות אותם לא מספקות דו"חות מבוקרים ע"י פירמות ראיית חשבון חיצונית שמעידות על גיבוי מלא של צמודי הדולר בקריפטו בדולרים של ממש בבנקים, או נכסים רגילים נזילים ושווי ערך. לכן, סוברים מבקרים רבים כי שווקי הקריפטו בעצם כוללים גם צמודי דולר "מזוייפים" שהגיבוי הדולרי שלהם נמוך בהרבה מ-100%. דינמיקה זו מאפשרת עליות משמעותיות בשווי הלכאורי של מטבעות קריפטו בדולרים, כשאת הדולרים האמיתיים מנקזים כורי קריפטו ועוד מיעוט של סוחרים אחרים.  

סימן חשוד נוסף הוא פשיטת רגל של חברת PRIME TRUST, שמשרתת חברות רבות בתחום הקריפטו, כולל זיקה ישירה לצמודי דולר כמו TUSD, שמהווים 2.7 מיליארדי דולרים לכאוריים, ללא כל דרך ידועה להבין מי מוכן לפדות אותם.  

לפי GLASSNODE, הירידה השבוע מוסברת על ידי לחצי המכירה החזקים ביותר של ביטקוין השנה, תוך אזהרה מפני לחצי מכירה נוספים בטווח הקצר. לפי החברה, לחצים אלו מגיעים בעיקר משווקי הנגזרים על מחיר הביטקוין, בזמן שמעל 88% ממחזיקי הביטקוין לטווח קצר רכשו אותו בשווי גבוה יורת מהשווי הנוכחי, מה שיכול להגביר לחצי מכירה עתידיים.  

ברשתות החברתיות מוצגת טענה חלופית, לפיה חברת ביננס היא המקור ללחצי המכירה העכשוויים, בנסיון למכור ביטקוין של לקוחותיה, כדי לרכוש בתמורה את המטבע הקריפטו שהיא עצמה יצרה בשם BNB. לפי טיעון זה, החברה מבקשת למנוע מהמטבע לרדת משער מסויים, בו היא עלולה לחוות "חיסול פוזיציה" קרי חילוט עירבון של החברה ב-BNB, בעבור הלוואה עומדת של החברה.  

לא ניתן לאושש את הטענות, אך בעל השליטה בחברה צ'אנג פאנג זהו (CZ) אישר זאת במשתמע, תוך נסיון להנמיך את היקף המכירה שמיוחסת לחברה.  

המשמעות היא שעולם הקריפטו, שטוען לשימוש בטכנולוגיה מבוזרת, פועל בפועל בריכוזיות גבוהה מאוד עם נקודת כשל מרכזית בולטת זירת המסחר ביננס 

זירות אחרות שהחזיקו אסימון קריפטו משלהן כמו צלסיוס (עם הטוקן CEL) וזירת FTX (עם הטוקן FTT) הסתברו בהונאה רחבת היקף, תוך שהחברות הסתירו מלקוחותיהן את עומק הפער בין הנכסים שלהן להתחייבויות וכיום נמצאות בהליכי פשיטת רגל ממושכת, ותביעות פליליות כנגד המייסדים. 

למרות שרגולטורים אמריקאיים תבעו את ביננס, אין לרשויות החוק האמריקאיות פיקוח של ממש על החברה, למעט חברת הבת הרשומה בארצות הברית.  

אם חברת האם ביננס תקרוס, לא ברור היכן יהיה ניתן לנהל הליך פשיטת רגל, שכן החברה למעשה לא נמצאת תחת פיקוח של אף רגולטור משמעותי ברמה העולמית. במקרה כזה, הלקוחות פשוט עשויים לאבד הכל מבלי שיהיה להם כיצד לדרוש כסף או קריפטו בחזרה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!