דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
31.4°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 36.1°באר שבע
  • 43.4°אילת
  • 37.1°טבריה
  • 32.3°צפת
  • 33.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רשות האוכלוסין פתחה במבצע אכיפה למניעת תשלום משכורות במזומן לעובדים פלסטינים

מטרת המהלך היא בין היתר לצמצם את תופעת הסחר בהיתרי עבודה, ולאפשר לרשויות המדינה בקרה על מלוא הזכויות לעובדים | בתחילת השנה נכנסה לתוקף הוראה המחייבת את המעסיקים לשלם בהעברות בנקאיות לחשבונות העובדים ברשות

עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רשות האוכלוסין וההגירה פתחה בהליכי אכיפה כנגד עשרות מעסיקים ישראלים של עובדים פלסטינים, בגין חשדות להפרת תנאי ההיתרים בקשר לשכרם של העובדים. הרשות החלה לאכוף בין היתר את חובת התשלום לעובדים פלסטינים באמצעות העברה בנקאית ולא במזומן.

כזכור, החל מה-1 בינואר השנה נכנסה לתוקף ההוראה המחייבת את מעסיקי העובדים הפלסטינים לשלם באמצעות העברות בנקאיות לחשבונות הבנק שלהם ברשות – ולא בתשלום מזומן כפי שהיה מקובל לאורך שנים. מטרת המהלך היא בין היתר לצמצם את תופעת הסחר בהיתרי עבודה של עובדים פלסטינים, ולאפשר לרשויות המדינה בקרה ופיקוח הדוקים יותר על העברת התשלומים ומלוא הזכויות לעובדים.

לאחר שניתנה למעסיקים תקופת הסתגלות מספקת לקיום החובה החדשה, החלה היחידה לבקרה פיננסית במינהל עובדים זרים לערוך ביקורות יזומות למעסיקים, בענפים השונים, אשר נדרשו להוכיח כי שכרם של העובדים הפלסטינים אכן שולם בפועל באמצעות העברות בנקאיות. בביקורות אלו, נמצאו אמנם מעסיקים המקפידים על תשלום שכר העובדים בהעברות בנקאיות, אולם התגלו גם מעסיקים המפרים חובה זו וממשיכים לשלם את שכר העובדים במזומן, תוך הפרת תנאי ההיתרים.בנוסף, נמצאו בביקורות אלו מעסיקים המבצעים הפרות נוספות של תנאי ההיתרים בקשר לשכר העובדים, כגון הלנת שכר, תשלום שכר חלקי, דיווחים כוזבים ועוד, וכן מעסיקים שנמנעו מלשתף פעולה ולא המציאו מסמכים פיננסיים לביקורת כנדרש. בעקבות זאת, ערך מינהל עובדים זרים בימים האחרונים שימועים לעשרות מעסיקים, במסגרת הליכי אכיפה מינהלית שבסיומם צפויה להתקבל החלטת מנכ"ל הרשות בקשר להיתרים שלהם, כאשר הסנקציה החמורה ביותר עלולה להיות שלילת ההיתר למשך 3 שנים.

התשלומים אמורים להיות מועברים באמצעות מנגנון חדש וייחודי, שפותח על ידי רשות האוכלוסין וההגירה בשיתוף עם בנק ישראל, אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, המאפשר לראשונה ביצוע העברות בנקאיות דרך בנקים בישראל ישירות לחשבונות הבנק של העובדים ברשות הפלסטינית, לאחר בדיקה מקוונת שנועדה לוודא כי אכן מדובר בהעברת שכר לעובד פלסטיני שמועסק כדין בישראל. כנגד חובה זו הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, אולם זו נדחתה על ידיו ב-3 במאי.

ראש מינהל עובדים זרים, עו"ד עינבל משש: ״ ממצאי הביקורת מעידים על כך שהמנגנון שהקמנו  אכן עובד ביעילות, ומעסיקים רבים אכן מקפידים לשלם באמצעותו את שכר העובדים הפלסטינים. לצד זאת, אנו רואים בחומרה את ההפרות שהתגלו בביקורות הפיננסיות שערכנו, ולא נהסס לנקוט ביד קשה כלפי מעסיקים המקפחים את זכויות העובדים, כמו גם כלפי מעסיקים שאינם משתפים פעולה עם הביקורת הפיננסית".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!