דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

שב לארצו והפך לאסיר: ראש ממשלת תאילנד לשעבר חזר מגלות של 15 שנה - ונכנס לכלא בשל שחיתות

חזרתו של תאקסין צ'ינוואט מדובאי נעשתה לפי הערכות במסגרת עסקה בין הממסד הצבאי לבין 'פואה תאי', מפלגתו שנמצאת בקואליציה, והוא עשוי לזכות לשחרור מוקדם | רבים מתומכיו חיכו לו בשדה התעופה, כשמקביל הושבע לראש ממשלה בפרלמנט מקורבו - איל הנדל"ן סרטה תוויסין

תאקסין צ'ינוואט, ראש ממשלת תאילנד לשעבר חוזר לארצו לאחר 15 שנים בדובאי (צילום: AP Photo/Sakchai Lalit)
תאקסין צ'ינוואט, ראש ממשלת תאילנד לשעבר חוזר לארצו לאחר 15 שנים בדובאי (צילום: AP Photo/Sakchai Lalit)
אוריאל לוי

ראש ממשלת תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט שב הבוקר (שלישי) לארצו 15 שנים לאחר שנמלט ממנה בעת הדחתו מהשלטון על ידי הצבא. תאקסין (74) שהורשע בעבירות פליליות בהיעדרו, שב למולדתו מהגלות בדובאי לאחר שהתברר כי עלה בידה של מפלגתו – השניה בגודלה בפרלמנט שבבנגקוק – להקים ממשלה. מאות תומכים הגיעו לשדה התעופה להפגין הזדהות עם אייל ההון שנחשב לדמות דומיננטית ואהובה על ידי מילוני תאילנדים מזה כחצי יובל.

לאחר נחיתתו ירד ראש הממשלה לשעבר ממטוסו, צולם על ידי התקשורת כשהוא מהצדיע לתמונתו של המלך ראמה העשירי, ואז נעצר על ידי המשטרה. הוא הובא לבית המשפט העליון שם הורו השופטים לשלוח אותו לבית הכלא על מנת שירצה את עונש המאסר של שמונה שנים שהיה תלוי נגדו. שעות ספורות לאחר שנעצר בחר הפרלמנט ראש ממשלה חדש – איל הנדל"ן סרטה תוויסין – הנחשב למקורב של ראש הממשלה לשעבר.

בתאילנד מעריכים כי חזרתו נעשתה במסגרת עסקה כלשהי בין הממסד הצבאי לבין 'פואה תאי', מפלגתו של צ'ינוואט. מפלגת 'פואה תאי' נחשבת לעוינת של הממסד הצבאי ואף הבטיחה לפני הבחירות כי לא תקים קואליציה עם המפלגות הקשורות לצבא.

פרשנים פוליטיים בתאילנד מעריכים כי חלק מההסכם בין 'פואה תאי' לצבא כולל את שחרורו המוקדם של צ'ינוואט מהכלא. הרשויות בבנגקוק כבר הודיעו שהוא יהיה רשאי לבקש באופן מיידי חנינה מהמלך ראמה העשירי.

צ'ינוואט בן ה-74, הוא קצין משטרה לשעבר שהפך לטייקון תקשורת ולאחד האנשים העשירים ביותר בתאילנד – עם הון שלפי ההערכות עומד כיום על שני מיליארד דולר. הונו הרב אפשר לו להקים לעצמו מפלגה ולזכות בראשות הממשלה ב-2001, והמדיניות הפופוליסטית שקידם, שכללה חלוקת מענקים של כסף מזומן וביטוח בריאות אוניברסלי, הפכה אותו לנערץ על ידי המוני תאילנדים.

תומכי מפלגת ״פואה תאי״ התאילנדית ממתינים לראש הממשלה לשעבר תאקסין צ'ינוואט בשדה התעופה (צילום: AP Photo/Wason Wanichakorn)
תומכי מפלגת ״פואה תאי״ התאילנדית ממתינים לראש הממשלה לשעבר תאקסין צ'ינוואט בשדה התעופה (צילום: AP Photo/Wason Wanichakorn)

הפופולריות שלו ורפורמות כלכליות שקידם הציבו אותו על מסלול התנגשות אל מול הממסד הצבאי והמלוכני בתאילנד, וב-2006, שנה לאחר בחירות נוספות שבהן זכה בניצחון סוחף, הוא הודח על ידי הצבא כששהה בניו יורק לרגל כינוס עצרת האו"ם. שנתיים לאחר מכן שב לארצו אבל ברח במהרה בעקבות כתבי האישום נגדו, כשבהמשך הורשע בהיעדרו בשחיתות ואי-נאמנות לבית המלוכה – האשמות שאותן הוא כאמור מכחיש.

ב-15 השנים בהן גלה בדובאי נותר דמות דומיננטית מאוד בתאילנד, והמשיך לנאום מרחוק לתומכיו בעצרות פוליטיות שונות. אחותו יינגלוק צ'ינוואט נבחרה מטעם מפלגתו 'פואה תאי' לראש הממשלה ב-2011, אבל הודחה גם היא בהפיכה הצבאית האחרונה שהתחוללה במדינה ב-2014, וכמוהו ברחה גם היא לגלות.

ההצבעה היום מביאה לסיומו את המשבר הפוליטי שהחל כאשר בבחירות בחודש מאי, בניגוד לכל ההערכות, מפלגת 'פואה תאי' לא הצליחה להעפיל למקום הראשון. מי שעשתה זאת במקומה הייתה המפלגה הרפורמיסטית והאנטי-ממסדית 'עים קדימה' – שזכתה לתמיכתם של המוני צעירים שחשים תסכול רב מהכוח הרב של הממסד הצבאי ושל בית המלוכה, תסכול שכבר הוביל להפגנות ענק ב-2020. תחילה ניסו "נעים קדימה" ומפלגת 'פואה תאי' להקים קואליציה לבדן, ולמרות הרוב המוחץ שלהן בבית התחתון הניסיון כשל בגלל הווטו של חברי הסנאט שמונו על ידי הצבא.

היום בחרו 'פואה תאי לשתף פעולה דווקא עם המפלגות שמזוהות עם הצבא, כדי להסיר את ההתנגדות בסנאט, ובקואליציה הזו לא חברה מפלגת 'נעים קדימה'. החבירה למפלגות המזוהות עם הצבא מעוררות זעם רב בקרב תומכי 'פואה תאי', ועשויות אף לחזק את מפלגת 'נעים קדימה'. בהנהגת המפלגה מסבירים כי המהלך היה חיוני על מנת לפתור את המשבר הפוליטי הממושך ולפתוח בתהליך של פיוס אחרי שנים ארוכות של טלטלות ומחלוקות פוליטיות. במפלגה מכחישים שיש לשיתוף הפעולה הזה קשר כלשהו לענייניו האישיים של טקסין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!