דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.9°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 37.0°טבריה
  • 32.5°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בהיקף 25 מיליון ש״ח: מפעלי תעשייה גדולים ובינוניים יקבלו תקציב סיוע לשימוש בגז טבעי

משרדי האנרגיה והכלכלה פרסמו פתיחת מקצה נוסף במסלול לסיוע לעסקים בענפי התעשייה והשירותים המעוניינים להתחבר למערכת חלוקת גז טבעי, בסבסוד של 80% מעלות ההתקנה | ב-2022 בלבד אושרו 27 תוכניות בהיקף של 16.2 מיליון ש״ח | יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: ״המפעלים הקטנים נשארים מאחור״

אזור התעשיה באילת (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש90)
אזור התעשיה באילת (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש90)
מאיה רונן

בשורה טובה למפעלי תעשייה: נפתח מקצה חדש לסיוע לתעשייה בחיבור והסבה למערכות גז טבעי. לטובת התמרוץ, שמיועד למפעלים בינוניים וגדולים יוקצה תקציב של 25 מיליון שקלים. 

הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה ורשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות הודיעו היום (רביעי) על פתיחת מקצה נוסף במסלול לסיוע לעסקים המעוניינים להתחבר למערכת חלוקת גז טבעי. המסלול כולל תמיכה בהסבת מערכות פנימיות של מתקני הלקוח לשימוש בגז טבעי, והרחבת הפריסה הגיאוגרפית של הרשת. הסיוע במימון עלויות החיבור והסבת המערכות יוענק לעסקים בענפי התעשייה והשירותים. סכום הסיוע לכל עסק יהיה עד 80% מעלויות ההתחברות וההסבה ובהתאם להיקף הצריכה הצפוי. 

לפי משרד הכלכלה והתעשייה, עד כה אושרו במסלול זה 203 תוכניות להסבה מפעלים של מפעלים בכל רחבי הארץ, בתקציב כולל של כ-124 מיליון שקלים מאז 2014. ב-2022 בלבד אושרו 27 תוכניות בהיקף של 16.2 מיליון שקלים. המסלול פתוח להגשות עד ל-28.9.2023. 

המעבר לשימוש בגז בתעשייה ובחקלאות יחליף שימוש בדלקים מזהמים כמו מזוט, סולר וגפ"מ (גז בישול). לפי משרד הכלכלה הצעד יאפשר את המשך פחתה משמעותית בזיהום האוויר ויסייע לתושבי הסביבה לנשום אוויר נקי ובריא יותר. במשרד צופים שהמענקים יתרמו להוזלת מחירי האנרגיה, הגברת התחרותיות של התעשייה הישראלית, הפחתת פליטת גזי חממה, וכתוצאה מכך, יאפשרו שיפור סביבתי ובריאותי.   

הסיוע מוענק לעסקים כחלק משיתוף פעולה בין משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האנרגיה. התקצוב יגיע מרשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות מעמידה את התקציב, בעוד שהרשות להשקעות הון במשרד הכלכלה אחראית על ניהול מסלולי התמיכה בתעשייה.  

שלמה אטיאס, מנהל הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה: "הרשות להשקעות שמה לה ליעד לקדם את הצמיחה בכלכלת ישראל באמצעות חלוקת תמריצים מושכלת להאצת הצמיחה במשק. אנחנו מבינים היום את התועלת הכלכלית והסביבתית הצפויה למשק מהחלפת דלקים בגז טבעי וכן בצורך בקידום סביבה ירוקה יותר גם בתעשייה – על כן אנחנו שמחים לשתף פעולה עם רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה ולהעניק סך של 25 מיליון שקלים לתעשיינים שירימו את הכפפה ויתחברו למערכות הגז הטבעי".  

משה גראזי מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות: "מדובר במהלך נוסף שמקדמת רשות הגז הטבעי לעידוד השימוש בגז טבעי במפעלי תעשייה והסקטורים השונים, זאת לצד פישוט הרגולציה. צעד זה יתרום לגידול הפריון והתחרותיות של המשק הישראלי, יאפשר את המשך הפחתת זיהום האוויר בצורה משמעותית ויגרום לתושבי הסביבה לנשום אוויר נקי ובריא יותר". 

מסלול הסיוע מיועד לעודד חיבור לרשת חלוקת הגז הטבעי של עסקים שהצריכה שלהם צפויה להיות בין 100,000 ל-4 מיליון מ"ק גז טבעי, לרבות צרכנים מרוחקים. עסקים שמפעילים או מקימים מתקן קוגנרציה יכולים לגשת למסלול בתנאי שיסבו לפחות 70% מצריכת הדלקים הנוכחית שלו לצריכת חשמל, לאנרגיה טרמית או לגז טבעי.  

תגובת התאחדות המלאכה והתעשייה: "אנו מברכים על פתיחת המקצה החדש. מדובר בבשורה חשובה, שכן קצב פריסת תשתית הגז הטבעי בכלל המשק ובפרט למפעלים, הוא נמוך מהיעד הממשלתי״.

לדברי יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, מרבית הכספים במקצה התחרותי מוקצים למפעלים גדולים, שלהם יש את יתרון הגודל: "נוכח מציאות זו אין למפעלים קטנים רבים יכולת לעבור למערכת שימוש בגז טבעי, שיכולה להקטין את עלויות היצור שלהם ולצמצם את הזיהום הסביבתי. בשל כך, מפעלים אלה עומדים תדיר בפני אפשרות שלילת רישיון העסק". 

אלקובי הוסיף: "יש ליצור מסלול צבוע נפרד למימון עליות חיבור גז טבעי לעסק יצרני קטן. בנוסף, יש לוודא שהמענקים הניתנים לחיבור והסבה אכן יביאו לחיבור של המפעלים לקווי חלוקת הגז בפועל, כפי שציין מבקר המדינה רק לאחרונה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!