דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ראש עיריית טירה בהפגנה בקפלן: "ברחובות שלנו זורם דם, וממשלת ישראל הגזענית מפרקת את המשטרה ועוצרת תקציבים לחינוך"

מאמון עבד אלחי, שמנכ"ל העירייה שאיתו עבד נרצח השבוע, אמר בהפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט: "15 שנים אני ראש עיר, זו הממשלה הגרועה ביותר. זו לא טעות, זו מדיניות" | הפגנות נערכו גם בירושלים, חיפה, באר שבע ועשרות ערים וצמתים ברחבי הארץ

Cardboard coffins representing the violence in Arab society during a demonstration against the judicial reforms. (Photo: Avshalom Shashoni / Flash 90)
Cardboard coffins representing the violence in Arab society during a demonstration against the judicial reforms. (Photo: Avshalom Shashoni / Flash 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עשרות הפגנות התקיימו היום (שבת) ברחבי הארץ במחאה על הרפורמה במערכת המשפט, זה השבוע ה-34. ההפגנה המרכזית בשדרות קפלן בתל אביב והפגנות נוספות התמקדו בהזדהות עם החברה הערבית מול הפשע והאלימות, לאחר שני מקרי רצח פוליטיים ביישובים הערביים שאירעו השבוע: רצח מנכ"ל עיריית טירה ד"ר עבד אלחמן קשוע, והרצח המרובע באבו סנאן שבו אחד הנרצחים היה מועמד לראשות המועצה. במקביל נערכו הפגנות בירושלים, חיפה, באר שבע, ובצמתים ויישובים נוספים.

בהפגנה בתל אביב ערכו מפגינים מיצג עם ארונות קבורה והניפו שלטים עליהם נכתב "אזרח סוג מת".

עו״ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה שבה נרצח השבוע מנכ"ל העירייה ד"ר עבד אלרחמן קשוע, נאם בהפגנה שנערכה בשדרות קפלן בתל אביב. "הוא היה בן 55. דוקטור. בעלה של סלווה. אב לחמישה. עבד איתי עשר שנים. ביום היה איתי בעיריה, ובלילה עזר למשפחות קשות יום. איש של אנשים ושל שלום. ביום שני, ליד תחנת המשטרה בטירה הוא נסע עם שני חברים כשרכב עצר לידם והתחיל לירות. הנהג שנפגע ניסה לברוח לתחנת המשטרה, אבל לא היה שם מי שיוכל לעזור לו.

שלט מחאה על האלימות בחברה הערבית בהפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: האם ראית את האופק לאחרונה)
שלט מחאה על האלימות בחברה הערבית בהפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: האם ראית את האופק לאחרונה)

"עבד לא שרד. והרוצחים שלו עדיין מסתובבים חופשי. הוא ניסה לשמור על תושבי העיר ועל שלטון החוק, ומשפחות הפשע רצחו אותו. מול תחנת המשטרה שאמורה הייתה להגן עלינו. על ילדינו, על רכושנו, על חיינו. ברחובות שלנו זורם דם – וממשלת ישראל הגזענית מפרקת את המשטרה, עוצרת תקציבים לחינוך, רודפת עסקים מתוקף חוק קמיניץ, ומגבירה את האבטלה שמשמעותה – חיזוק ארגוני הפשיעה במגזר הערבי.

"15 שנים אני ראש עיר. החברה הערבית סובלת מהפקרה ואפליה לא מהשנה. אבל זו הממשלה הגרועה ביותר. במקום לחזק את המשטרה, את בתי הספר והמתנ"סים, את התעסוקה – היא מחלישה. זו לא טעות, זו מדיניות.

"כשהחליטו ממשלות ישראל לטפל במשפחות הפשע בנתניה, הם הצליחו. היא הייתה עיר הפשע של ישראל, והיום היא בטוחה. למה? כי ממשלת ישראל החליטה. אתם רוצים להגיד לי שהמשטרה והשב"כ לא יכולים לעשות כלום? כשהמדינה רוצה לתפוס מישהו היא יודעת להגיע גם לדרום אמריקה ולרוסיה. אבל הם לא יודעים לתפוס ילד שירה ליד תחנת משטרה כאן במדינת ישראל. איך נשמע דבר כזה?

"המסקנה היחידה שאני מגיע אליה היא שזו החלטה מכוונת. במשך 15 שנות כהונתי כראש עיריית טירה תמיד הייתי ממלכתי. אבל בצער רב אני מבין היום שזו החלטה, מדיניות, להשאיר אותנו עסוקים בדם. מי שנתן לבן גביר לשמור עלינו לא רוצה לשמור על בטחוננו. גזען שלא רוצה אותנו במדינה, שונא ערבים, הוא יגן עלינו? הממשלה הזו רוצה שנישאר שקועים בדם. הם רוצים שנעזוב את הארץ. אבל יש לי חדשות בשבילם. זו גם הארץ שלנו. נולדנו בה וניקבר בה. זו גם ארץ האבות שלנו.

"ולכם, המפגינים זה חודשים, אני אומר: כל הכבוד לכם על המאבק העיקש נגד הניסיון לפרק את בית המשפט העליון, נגד ההפיכה המשטרית. שלא יהיה לכם ספק – האפשור של האלימות בחברה הערבית והמהפכה המשטרית נולדו מאותו המקום, ויש להם אותה מטרה: פאשיזם. אני צריכים לשלב ידיים, יהודים וערבים, ולהיאבק יחד למען הדמוקרטיה ולמען החיים ולמען עתיד בו ילדים חיים בשלום ובביטחון".

הפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בשדרות קפלן בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
הפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בשדרות קפלן בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)

בהפגנה בתל אביב נאמו גם משה רדמן, ממובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית, הדס מאירי, דתיה לאומית מצביעת ליכוד לשעבר; וסלמאן ראניה, נציגת מטה המחאה של החברה הדרוזית. את ההפגנה הנחתה פרופ׳ שקמה ברסלר. הזמרת עדן אלנה, שייצגה את ישראל באירוויזיון, שרה את ההמנון הלאומי.

אלנה התייחסה בדבריה למאבק למיצוי חקירת מותו של הילד רפאל אדנה בן ה-4, בן העדה האתיופית, שנהרג בתאונת פגע וברח בנתניה. "לכל האחים האתיופים שלי ולמשפחה של רפאל", אמרה אלנה, "בתור אחת שזכתה יותר מפעם אחת, אנחנו פאקינג ננצח".

מפגינות ומפגינים דרוזים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מפגינות ומפגינים דרוזים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
דוכן מחאה נגד פטור מגיוס לחרדים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אלון דוד)
דוכן מחאה נגד פטור מגיוס לחרדים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט בתל אביב (צילום: אלון דוד)

תא״ל (מיל') אסף אגמון ממובילי מחאת בלפור נאם בהפגנה בחיפה וביקר בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אתה שולח את 63 שותפיך לפשע עם צבא שופרות ומסלפי עובדות ואתם קוראים לנו שמאלנים בוגדים. אתה, שכל כך השתמשת בנפילת אחיך הגיבור, שותק כאשר שלוחיך, לכאורה, קוראים לנו פריווילגים תומכי טרור". לדברי אגמון, "אני מאשים את אלו ממפקדיי שעדיין שותקים, את חלק מבכירי חיל האוויר לשעבר שלא חתמו על מכתב התמיכה במחאת המילואימניקים, את בכירי צה"ל לשעבר ובהווה שעדיין לא אוזרים עוז להגיד, 'עד כאן'. כולנו נשבעים היום כאן – לא ניתן לדיקטטורה להמריא". בהפגנה נאמו גם אשת התקשורת מיקה אלמוג, הפעיל החברתי עו״ד מחולי שחאדה מכפר יאסיף, וניסים לוי, מחנך, סופר וממובילי מחאת השב״כ.

בהפגנה מול בית הנשיא בירושלים נאמו ד״ר וורדה סעדה, רחל עזריה, אבנר סטפק, נעמי צור, עו״ד רינה איילין גורליק. בהפגנה בצומת אלוף שדה נאמו ד״ר תאבט אבו ראס, מנכ״ל שותף ביוזמות אברהם. בהפגנה בצומת קרית טבעון נאמו עידו גרינבלום ראש מועצת קרית טבעון, נידאל בסול נציג מועצת בוסמת טבעון, וסוקינה טאעון, פעילה לשותפות ערבית יהודית.

במהלך ההפגנות נחסמו צירי תנועה מרכזיים. בתל אביב נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים, החל מהשעה 17.30: רחוב קפלן, מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים; צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (כולל השיקועים); רמפות גשר השלום לצפון ולדרום (אין אפשרות לרדת לנתיבי איילון); צומת יגאל אלון-השלום למערב; צומת יגאל אלון-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ); צומת השלום-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה); צומת השלום-עליית הנוער למזרח; צומת יגאל אלון-השלום לדרום; צומת יגאל אלון-תובל לצפון; צומת יצחק שדה-המסגר לצפון; היציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר; רחוב יגאל אלון לכיוון הרחובות עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים).

עקב החסימות ייתכנו עומסי תנועה גדולים, ובמשטרה מבקשים להישמע להוראות השוטרים המוצבים בחסימות ולהשתמש בדרכים חלופיות. במשטרה ציינו ש"בשל המצב הביטחוני הרגיש משטרת ישראל מבקשת להגביר ערנות מכל באי המחאה בכל מקרה בו יתעורר חשד לסיכון לשלום הציבור יש לפנות ללא דיחוי לשוטרים המאבטחים את המקום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!