דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

באישור בג"ץ, הבדואים בנגב יישארו שוב בלי לשכת תעסוקה

תושבי היישובים הבדואים, בהם שיעורי האבטלה הגבוהים ביותר, נאלצים כיום לנסוע ללשכות שאינן מונגשות להם ביישובים יהודיים | מגישי העתירה: "בג"ץ העניק לשר הכלכלה היתר להימנע מחובתו על פי חוק, למרות המלצה מקצועית מחייבת"

ישוב בדואי לא מוכר בפאתי שגב שלום שבנגב (צילום: shutterstock).
ישוב בדואי לא מוכר בפאתי שגב שלום שבנגב (צילום: shutterstock).
יניב שרון

בג"ץ אישר לשר הכלכלה לעכב את פתיחת לשכות תעסוקה ביישובים הבדואים בנגב עד שישלים בחינה של השקת אפליקציה חדשה.

בג"ץ דחה ביום חמישי האחרון את העתירה הדורשת להקים לשכות תעסוקה נגישות לתושבי היישובים הבדואים בנגב. את העתירה הגיש מרכז עדאלה בשם המועצות תל שבע, חורה, לקיה וערערה בנגב, ובשם פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי ועמותת סידרה. בית המשפט קבע שהעתירה מיצתה את עצמה בשלב זה, לנוכח בחינה שמקיים משרד הכלכלה של מתן שירותים מקוונים שעשוי להשליך על פיזורם הגיאוגרפי של לשכות התעסוקה בעתיד.

על פי נתונים רשמיים, שיעורי האבטלה ביישובים הבדואים הם הגבוהים במדינה ותושביהם ותושבי היישובים הבלתי מוכרים שסביבם נדרשים לנסוע ליישובים יהודיים מרוחקים, כדי לקבל שירות שאינו מותאם לצרכיהם הספציפיים ולעיתים אף אינו מונגש בשפה הערבית. כיום, לשכת התעסוקה בעיר רהט היא היחידה שקיימת ביישוב בדואי.

משרד הכלכלה נמנע מפתיחת לשכות ביישובים בדואים נוספים, למרות המלצה מחייבת של שירות התעסוקה שהועברה אליו בספטמבר 2021 לפתוח חמש לשכות תעסוקה, שעל פי חוק אינה מותירה שיקול דעת לשר.

העתירה הוגשה במרץ 2022, ובתגובתו ביקש משרד הכלכלה ארכה עד יוני 2022, כדי לבחון את הקמת הלשכות מחלק מעבודת מטה רחבה בנושא. בשל פיזור הכנסת, התקבלה ארכה נוספת ובאפריל 2023 מסר משרד הכלכלה כי השר ניר ברקת, מבקש לגבש "תפיסה כוללת בנוגע לתחום התעסוקה וההכשרה, ודרכי מתן המענה על-ידי שירות התעסוקה לדורשי ומחפשי עבודה".

עו"ד סלאם ארשייד ממרכז עדאלה מסרה: "בג"ץ העניק לשר הכלכלה היתר להמשיך ולהימנע מלבצע את חובתו על פי חוק, למרות שכבר שנתיים מונחת המלצה מקצועית מחייבת של הגורם המוסמך לפתוח לשכות תעסוקה ביישובים הבדואים. עולה מפסק הדין, שכל שעל השר לעשות כדי להמשיך ולהפלות את הציבור שהכי נזקק לשירותים אלה, הוא להודיע לבית המשפט שהוא הורה על קיום עבודת מטה שתבחן מחדש את המדיניות כולה. עד שמדיניות כזו תגובש אם בכלל, ימשיכו לקבל שירות ביישובים היהודיים והערבים יצטרכו לחכות".

חיה נח, מנכ"לית פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי מסרה: "מוזר שלמרות המלצת מנכ"ל שירות התעסוקה לפתוח חמש לשכות, נתפס בית המשפט לתכנית המקוונת של ברקת. כידוע, בישובים הבדואים רשת האינטרנט אינה מן המשובחות, חלקים גדולים באוכלוסיה חסרים אוריינות דיגיטלית כך שהתכנית אינה רלוונטית עבור רבים. כנראה שנמשיך לראות אחוזי אבטלה גבוהים ואחוזי תעסוקה נמוכים של נשים עוד שנים רבות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!