דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי בתקציב למימון שירותי רפואה לפליטים מאוקראינה עד סוף 2023

העלות הכוללת של הסיוע תעמוד על 42 מיליון ש"ח עד סוף דצמבר, מהם 28 מיליון ש"ח יקוצצו מתקציבי משרדי הבריאות, הרווחה, הביטחון והחוץ | שר הבריאות משה ארבל הזהיר שקיצוץ בתקציב המשרד יפגע ב"פעולות ליבה" במערכת הבריאות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
דוד טברסקי

המימון לביטוח הפליטים מאוקראינה ימומן על ידי קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה והכספים הקואלציוניים בסך 35 מליון שקלים אושר היום (שלישי) בממשלה. 7 מיליון שקלים נוספים יועברו מרזרבות בתקציב משרד האוצר. זאת לאחר ששר הבריאות משה ארבל הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו שהכוונה לממן את המשך הטיפולים הרפואיים לפליטים מאוקראינה מתקציב המשרד עלולה לפגוע "בפעילות הליבה של משרד הבריאות".

היקף הקיצוץ יעמוד על שיעור של 0.06% משנת הכספים 2023. על משרד הרווחה והביטחון החברתי תוטל המשימה להמשיך להפעיל עד לסוף השנה את מנהלת ׳צו השעה׳ שנועדה להעניק מתן סיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה, שנמלטו מהמלחמה בארצם ואינם זכאי שבות, תוך הארכת הכיסוי הביטוחי הרפואי שכולל טיפולים מצילי חיים.

בכך יישמר רצף ביטוחי מיום 9 באוגוסט 2023 ובהתאם לנהלים שייקבעו לעניין. החלטה בדבר המשך פעילות המנהלת ואופן מימונה מעבר לשנת 2023, תובא במסגרת החלטת ממשלה נפרדת.

מקור המימון לחידוש ביטוח הפליטים האוקראינים, שהופסק בתחילת החודש, הובא בצהריים על ידי ידי עו"ד הדס ערן מפרקליטות המדינה, בדיון בבג"ץ שדן בנושא ביטוח הבריאות. לטענתה, הממשלה אמורה לאשר את הקיצוץ ואת ההעברות במשאל טלפוני במהלך היום, וזאת לאחר ששורה של ארגוני זכויות אדם ורופאים בכירים בישראל דרשו מהמדינה לחדש את הביטוחים.

חרף בקשת הארגונים לחייב את המדינה בחידוש הביטוחים באופן מיידי, בג"ץ קיבל את עמדת המדינה על כך שתהליך החידוש אכן קורה ונתן לה לבחון את הנושא במהלך השבוע הקרוב, גם במידה והתקציבים לא יאושרו היום.

נוסח דבר הקיצוצים שהגיע לידי 'דבר' הראה שהמדינה מתכוונת לקצץ 28 מיליון שקלים בחלוקה שווה בין משרדי החוץ, הביטחון, הבריאות והרווחה ובנוסף תגרע 7 מליון שקלים מכספים קואלציוניים שיועדו לטובת משרד ירושלים ומסורת ישראל. 7 מיליון שקלים נוספים יגיעו על ידי מימון משרד האוצר מרזרבות תקציביות במשרדו. עלות המימון, שעומדת על כ-42 מליון שקלים אמורה להספיק עד סוף 2023 ותועבר למשרד הרווחה כדי שיוכל להמשיך להפעיל את מנהלת 'צו השעה' האמונה על מצבם של הפליטים.

מתחילת הגעת הפליטים לישראל, הנמצאים בה בהוראת אי-הרחקה, הוחלט שהם יקבלו שירותי בריאות במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי, מתקציב תוספתי שנאמד בכ-100 מליון שקלים. ב-1 באוגוסט האחרון הופסקו הטיפולים באופן שרירותי, מכיוון שהתקציב נגמר. רק כעבור שבועיים וחצי הודיעה לשכת ראש הממשלה שהסיוע הבריאותי והסוציאלי יוחזר אך טרם נעשה בפועל. משרד הבריאות, הרווחה ובתי החולים הודיעו שמקרי חירום ממשיכים לקבל מענה.

עמותת רופאים לזכויות אדם שלחה אחר הצהריים מכתב למנהל בית חולים איכילוב, פרופ' רוני גזמו, בדרישה שבית החולים ימשיך להעניק טיפול לפליטים, חרף אי-החלטת הממשלה בעניין. לדבריהם, בשבועיים האחרונים מעל 100 פליטים חולים, בינהם חולים אנקולוגיים וחולי לב שנזקקו לטיפול, לא קיבלו מענה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!