דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
31.4°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 36.1°באר שבע
  • 43.4°אילת
  • 37.1°טבריה
  • 32.3°צפת
  • 33.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחקר של משרד האוצר בארה"ב: עובדים מאוגדים מגדילים את הכנסתם בכ-15% מעל הממוצע

לפי המחקר, 90% מהעובדים המאוגדים בארה"ב זכאים לימי מחלה בתשלום, לעומת 77% בלבד מהעובדים הלא מאורגנים | הסיכוי של עובדים מאוגדים לקבל תנאי פרישה מיטיבים גדול פי 4, לצד שיפור בהטבות הנלוות לשכר ובתנאי העבודה הנוספים

עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
עובדים מאוגדים מפגינים בארצות הברית (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר של ארצות הברית פרסם היום (שלישי) דו"ח ראשון מסוגו, הסוקר לראשונה את התפקיד שממלאים איגודי עובדים בכלכלה האמריקאית. הדו"ח שהוכן על ידי המחלקה למדיניות כלכלית במשרד מציין כי האיגודים מעלים את שכר חבריהם ממעמד הביניים בכ-10 עד 15 אחוזים בממוצע.

במחקר נמצא גם שארגוני העובדים משפרים גם את ההטבות הנלוות לשכר ואת תנאי העבודה הנוספים לרבות יצירת תוכניות פרישה, מדיניות טיפול בתלונות עובדים והעסקה יציבה בלוחות זמנים ידועים מראש.

לפי המחקר, שיפורים אלה במקום העבודה תורמים באופן משמעותי ליציבות פיננסית של מעמד הביניים ולרווחת העובדים.

המחקר מציין כי 90% מהעובדים המאוגדים בארה"ב זכאים לימי מחלה בתשלום, לעומת 77% בלבד מהעובדים הלא מאורגנים. עובדים מאורגנים היו בעלי סיכוי של פי 4 מעובדים לא מאורגנים לקבל הצעה לפרישה בתנאים מיטיבים. 14% מהמעסיקים המאורגנים מציעים פתרונות של גנים או פעוטונים לילדי עובדים לעומת 11% בקרב העובדים הלא מאורגנים. עובדים מאורגנים קיבלו בשיעורים גבוהים יותר גם ביטוחי בריאות וחיים ועוד.

נמצא גם כי במקרים של פיטורים, עובדים מאוגדים בשנת 2018 היו בסבירות גבוהה פי שלושה לקבל קצבת דמי אבטלה מעובדים שאינם מאוגדים, וזאת ככל הנראה לאור הליווי והסיוע שהם מקבלים מהאיגוד בהגשת הבקשה ובגישה למיצוי זכויותיהם.

עוד מציין הדו"ח כי איגודי עובדים מסייעים ליצור כלכלה הוגנת כלפי כלל הקבוצות הדמוגרפיות. כך למשל, באמצעות נהלי שכר שוויוניים והסדרה קיבוצית של יחסי העבודה, איגודי עובדים מסייעים לצמצום פערי שכר בין גזעיים ומגדריים. הדו"ח מציין כי בשנת 2021 לגברים שחורים היה ייצוג גבוהה משיעורם באוכלוסיה באיגודי העובדים – 13% לעומת 10%. הגיוון של חברי איגודי העובדים מביא לכך שהמדיניות אותה הם מקדמים מורגשת בכלל קבוצות האוכלוסיה.

מהמחקר עולה גם שהשפעתן של התאגדויות העובדים מקיפה לא רק את העובדים המאוגדים תחתיהם, שכן גם עובדים בחברות לא מאוגדות רואים את צמיחת השכר, נורמות הבטיחות המוגברות במקומות העבודה – והדבר מגביר את כוח המיקוח של עובדים בכלל ומושך מעלה תעשיות שלמות. הדו"ח מציין כי נמצא שחברי האיגודים משפרים את הקהילות שלהם באמצעות מעורבות אזרחית מוגברת, נוטים יותר לצאת ולהצביע, לתרום לצדקה ולקחת חלק בפרוייקטים ברמה השכונתית. העלייה בשכר העובדים במעמד הביניים, מאוגדים ולא מאוגדים, בשל התחזקותם של האיגודים המקצועיים עשויה להשפיע גם על משפחותיהם וקהילותיהם באמצעות דיור יציב יותר, השקעה רבה יותר בחינוך ובאפיקים אחרים.

כך, מציין הדו"ח כי איגודי עובדים תורמים גם לצמיחה הכלכלית של ארה"ב ולחוסנה הכלכלי, פשוט באמצעות צמצום האי שוויון הכולל. הדו"ח מציג את המתאם הגבוה שיש לאורך השנים בין שיעור חברות גבוה בארגוני עובדים לשיעורי אי שוויון נמוכים, ולהיפך. אי-שוויון גבוה בהכנסה, מוסבר בדו"ח מביא לעיתים קרובות גם לאי שיוויון בהזדמנויות אשר מעכב את הצמחיה הכוללת, כיוון שלאנשים מקבוצות מוחלשות אין גישה לרכישת מיומנויות נדרשות בשוק העבודה או לפתיחת עסקים. לצד זאת, צויין כי איגודי העובדים לפיכך יכולים להגביר את הפרודוקטיביות של עסקים על ידי שיפור סביבת העבודה, ועל ידי הבאת קולם ונסיונם של העובדים המנוסים מהשטח לתהליכי קבלת ההחלטות – דבר המביא לקבלת נהלים טובים וחסכוניים יותר במקומות העבודה.

הדו"ח מציין כי לאורך השנים השתנתה עמדתו של הממשל האמריקני כלפי התאגדויות עובדים, החל משנות ה-30 ותקופת הניו-דיל שהביאו לפריחה של האיגודים דרך שינויים והגבלות על זכות ההתאגדות, לרבות חקיקת חוקי 'הזכות לעבוד' בחלק ממדינות ארה"ב שמטרתן הייתה למנוע מהאיגודים את האפשרות לכלול בהסכמים קיבוציים את האפשרות לגבות דמי חבר באופן שפגע בהם כלכלית והקשה עליהם להתרחב.

לצד זאת, לאורך השנים הצטמצמו תעשיות וענפים בהם הייתה עבודה מאורגנת מסורתית כגון ענפי התעשייה, והתחזקו ענפים ללא מסורת של עבודה מאורגנת כמו ענפי השירותים. כיום נע שיעור ההתאגדות בארה"ב בין הענפים השונים, החל מ-34.6% בשירותי הביטחון והשיטור (Protective service), 33.7% בתחום החינוך וההוראה, 16.4% בענף הבניין, ו-15.9% בתחום השירותים הסוציאליים והקהילתיים – ועד ל-3-4% בענפי המסחר, המחשבים ותעשיית המזון.

הדו"ח מתפרסם כחלק מ-70 הפעולות שיושמו על ידי כוח המשימה של הבית הלבן בנושא ארגון והעצמת עובדים, בראשות סגנית הנשיא קמלה האריס. מינהלת ביידן-האריס פועלת לחיזוקם של איגודי העובדים מתוך הכרה בייתרונותיהם וחשיבותם. הדו"ח מציין שלאחר סיום מגיפת הקורונה, בשנת 2022, עלה שיעור הפניות של עובדים לקידום בחירות להקמת איגוד לרמה הגבוהה ביותר שהיה בה מאז שנת 2015, ודעת הקהל האמריקני על איגודי העובדים היא החיובית ביותר שנרשמה מזה למעלה מ-50 שנה.

פעולות שננקטו וצפויות להנקט בהמשך כוללות: קידום חוק להגנה על הזכות להתארגן, לרבות חקיקה להרחבת זכות המיקוח הקיבוצי של עובדי המגזר הציבורי; מינויי חברים למועצת המנהלים של המועצה הלאומית ליחסי עבודה, הגוף הדן בהקמת התאגדויות חדשות, המחוייבים להגן על זכותם של עובדים להתארגן במקום העבודה – והגדלת המימון של המועצה באופן שיאפשר להם להרחיב את פעילויות האכיפה שלהם כנגד פגיעה בהתארגנויות עובדים.

פעולות צפויות נוספות הן קביעת הוראה שתחייב חתימה על הסכמי עבודה בפרוייקטים פדרליים לבניה של 35 מיליון דולר או יותר וקידום חקיקות נוספות לשיפור השכר של למעלה ממיליון פועלי בניין; חתימה על צו לקידום זכויותיהם של עובדים פדרליים למשא ומתן קיבוצי; קידום יוזמות להגברת המודעות לזכויות עובדים לרבות הזכות להתאגד ולנהל מו"מ קיבוצי, והשקת מיזם לפרסום 'משרות טובות' הכולל אספקת מידע קריטי לעובדים, למעסיקים ולממשלה, לרבות פרסום הייתרונות של מקומות עבודה מאורגנים ויצירת גישה למשרות ללא אפליה; דרישה מהמעסיקים לשלם שכר סביר והכשרה מקצועית על מנת לתבוע את מלא הערך של הקלות מיסוי עבור אנרגיה נקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!