דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

פרשנות / טורונטו, שטוקהולם וגם תל אביב: מה גורם לאלימות בין מהגרים אריתריאים?

אירועי האלימות בדרום תל אביב מצטרפים לשורה ארוכה של תקריות בארץ ובעולם | מה עומד מאחורי המתח, ומה המצב באריתראה

מאבקים בין תומכי ומתנגדי המשטרה באריתריאה בדרום תל אביב (צילום: עומר פישמן  פלאש 90)
מאבקים בין תומכי ומתנגדי המשטרה באריתריאה בדרום תל אביב (צילום: עומר פישמן פלאש 90)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מאלף בני אדם שהשתתפו בהפגנה עם רישיון משטרתי פרצו את מחסומי המשטרה, סקלו את זירת הפסטיבל שמולו הפגינו, הציתו עשרות מכוניות, ניפצו שמשות והביאו לפציעות חמורות של יותר מחמישים בני אדם. האירוע הזה לא התרחש היום בדרום תל-אביב אלא לפני חודש בשטוקהולם.

הפגנה של מתנגדי משטר אריתריאים בשבדיה, שנערכה מול פסטיבל שארגנה שגרירות אריתריאה בשטוקהולם לרגל חגיגות ה-30 לעצמאותה של המדינה המזרח-אפריקאית יצאה מכלל שליטה. מחזות דומים לזה, כמעט זהים, נראו בטורונטו יומיים לאחר מכן (ב-5 באוגוסט) שם פונו לבית החולים תשעה פצועים. בגרמניה נפצעו 26 שוטרים באירוע אלימות דומה שנערך ב-11 ביולי בעיירה צפונית לפרנקפורט.

אתמול (שבת) בתל-אביב המשטרה הודיע כי הושגה שליטה על ההפגנה רק לאחר שמעל ל-100 מפגינים ו-27 שוטרים נפצעו. המתפרעים אחזו באלות, יידו אבנים ודקרו זה את זה באמצעות סכינים. גם בישראל זו אינה הפעם הראשונה בה קטטות בין אריתראיים מסתיימות בנפגעים.

מדוע נלחמים מהגרים אריתראיים אלה באלה?
רבים מהמהגרים הם מתנגדי שלטון ועל כן הם נוהגים לפגוע באירועים שהשגרירויות האריתראיות עורכות בערים שונות ברחבי העולם. התופעה של אלימות בין מתגדי שלטון אריתריאים לבין כאלה המזוהים עם השלטון איננה חדשה – לא בישראל ובטח שלא במקומות אחרים בעולם.

כמה אריתריאים חיים בישראל ואיך הם הגיעו לפה?
בין השנים 2006 ל-2013 הסתננו לישראל דרך גבול מצרים כ-50,000 אריתראים. רובם עזבו את הארץ, אך כ-17 אלף מהם נותרו בה. אליהם הצטרפו כמות לא ידועה של אריתראים שהגיעו בטיסה לנתב"ג. ביטוי לחוסר הטיפול בסוגיה, הוא בכך שלאף גורם אין אומדן רשמי לגבי מספרם בישראל. על פי הערכות המומחים, האוכלוסיה האריתראית בישראל מונה רבבות בני אדם.

מה היחס של המהגרים האריתריאים לשגרירות אריתריאה בישראל?
לטענת ראשי הקהילה האריתריאית בישראל מרבית האריתריאים שחיים בארץ הם מתנגדי שלטון ונרדפים פוליטית. לדבריהם שגרירות אריתריאה בישראל עוקבת אחריהם, וצוברת עליהם מידע בו משתמשים השלטונות באריתריאה בכדי לפגוע בבני משפחותיהם שנותרו במולדת.  אזרחי אריתריאה החיים בישראל נדרשים לשלם לשגרירות האריתריאית מס הכנסה קבוע על מנת לזכות בשירותים מנהליים – דבר המוביל למאבקים רבים בין המהגרים האריתריאים לבין השגרירות.

מה מתרחש באריתריאה?
אריתריאה היא אחת המדינות העניות בעולם, והיא זכתה לתואר המפוקפק 'צפון-קוריאה של אפריקה' בשל אופיו הרצחני של המשטר ששולט בה. בראש המדינה עומד איסאייס אפוורקי המכהן כנשיא, ראש הממשלה והמפקד העליון של הצבא מהיום בו זכתה המדינה לעצמאות. באריתריאה חיים כ-3.5 מיליון בני אדם והיא מורכבת מתשע קבוצות אתניות, שחלקן מיוצגות בשלטון. במדינה חל איסור על כל סוג של התאגדות או התארגנות – אין בה מפלגות מלבד מפלגת השלטון, אין בה איגודים מקצועיים, אין בה תקשורת שאיננה בשליטת הממשלה, ולאזרחיה אין זכות לתנועה חפשית במדינה.

מרבית אזרחי המדינה מגוייסים לצבא, לעיתים בגיל 16, ונאלצים לשרת בו שנים רבות. הצבא עוסק לא רק בהגנה על המולדת אלא גם בעבודות שונות במגזר הציבורי, בחקלאות, בכרייה ועוד. בשל הלחץ הרב שמופעל על גברים צעירים במדינה, רבים מהם נמלטו ממנה החל מראשית המאה ה-21. על פי הערכות שונות בין שליש לשני-שלישים מהגברים האריתראים חיים בגלות.

הנסיבות מעלות שאלות על היערכות המשטרה
העובדה שאירועי שגרירות אריתריאה בישראל מועדים לפורענות ידועה, ומעלה שאלות על התנהלות המשטרה ביחס לאירוע. לכך מצטרפים גם תקדימים מהעולם, והתראות שנשמעו בימים האחרונים מצד גורמים הקשורים לקהילה האריתראית, שהזהירו שקיום האירוע במתכונתו הנוכחת יביא להתלקחות. מלבד האירוע בטורנטו, שתוגבר מלכתחילה בכוח משטרתי גדול, ביתר אירועי האלימות הואשמה המשטרה המקומית בכך שכשלה מלמנוע את האלימות. נראה שגם בישראל, ניתן היה למנוע את אירוע אלימות הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!