דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
28.5°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.0°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד החקלאות קבע: היצרנים יקבעו את אורך חיי המדף של בשר, עופות ודגים

ההחלטה אם מוצרי מזון מן החי בטוחים למכירה תעבור מהשירות הווטרינרי אל היצרנים, והשירות רק יפקח שדרישות החוק מתקיימות: "ישראל מיישרת קו עם הסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים"

קצבייה בסופרמרקט בירושלים (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
קצבייה בסופרמרקט בירושלים (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מאיה רונן

האחריות לקביעת חיי המדף של מוצרים מן החי כמו בשר בקר, בשר עוף ודגים עברה החל משישי שעבר ממשרדי החקלאות והבריאות לידי היצרנים. זאת כחלק מתיקון לפקודת מחלות בעלי חיים, שנכנס לתוקף לאחר עבודת מטה שנעשתה במשרד החקלאות.

במשרד מאמינים שהמהלך יעודד את היצרנים ליישר קו ולאמץ שיטות עבודה בינלאומיות, שכן מרבית המדינות המפותחת בעולם לא מגבילות כיום את אורך חיי המדף של מוצרי מזון מן החי.

כמו כן, המהלך צפוי יסייע בהפחתת ביורוקרטיה מיותרת ולהבטיח לצרכנים הישראלים גישה לתוצרת טרייה ואיכותית במחירים תחרותיים, ועשוי להוריד את יוקר המחיה בישראל. נוסף על כך, במשרד צופים שהמהלך יסייע בצמצום אובדן המזון ויסייע לבסס את ביטחון המזון בישראל, תוך שמירה על דרישות בריאות והיגיינה.

השינוי מתבצע בהלימה למגמה העולמית המקובלת, במיוחד במדינות אירופה וארצות הברית, שלפיה האחריות לבטיחות המוצרים היא של היצרנים, בעוד תפקידם של גורמי הפיקוח הווטרינרי הוא לאמת שדרישות החוק מתקיימות ובטיחות המוצרים נשמרת.

עד כה, היצרנים נדרשו לקבוע את חיי המדף בתהליך שגרר ביורוקרטיה עודפת בממשק שבין משרד החקלאות למשרד הבריאות. כתוצאה מכך, עלויות עודפות ליצרן גולגלו לצרכן ופגעו ביעילות שרשרת הייצור וההפצה. על פי התיקון החדש לחוק, ליצרנים תהיה האוטונומיה לקבוע את חיי המדף, ואחריות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות תהיה להבטיח שכל הדרישות החוקיות מתקיימות, ושבטיחות המוצרים ואיכותם יובטחו ללא פשרות.

חיי המדף של מוצר הם משך הזמן שהמוצר שומר על תכונותיו הייחודיות והוא בטוח לשימוש. צרכנים רבים מכירים אותו כ"תאריך תוקף". ככלל, חיי המדף מיועדים להבטיח את איכות המוצרים ואת הבטיחות המרבית בצריכתם. ההחלטה על אורך חיי המדף מושפעת ממגוון גורמים, בהם חומרי הגלם, תהליך הייצור, תהליך השימור, צורת האריזה, תנאי השימוש והרגלי הצרכן, ותנאי האחסון וההובלה.

הרופאה הווטרינרית הראשית לפיקוח על מוצרים מן החי, ד"ר ריבה בן-עזרא: "זהו צעד תקדימי שבו מדינת ישראל מיישרת קו עם הסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים במדינות הכי מתקדמות. אנחנו מאמינים שבאמצעות צמצום שכבות הביורוקרטיה, נוכל להבטיח לאזרחים במדינה מוצרים איכותיים, בריאים ומפוקחים, ובמקביל לצמצם את תופעת אובדן המזון, לצד חיסכון עלויות ליצרן, בתקווה שאלו ישורשרו לצרכנים".

בחברת מילועוף מקבוצת מילואות מברכים על המהלך: "אנחנו רואים בשינוי התקנים צעד חשוב בסלילת הדרך לעמידה של השוק הישראלי בסטנדרטים העולמיים. קביעת אורך חיי מדף באמצעות בעל היתר הפעלה/יצרן היא אבן דרך משמעותית בקידום והתפתחות כלכלת ישראל". למילועוף נתח שוק של כ-12% מסך המכירות בקטגורית מוצרי עוף והודו. החברה המייצרת מדי שנה בהיקף כולל של 50 אלף טון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!