דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חקלאי הנגב סובלים משיבושים באספקת המים: "דווקא כשחם וצריך יותר מים - מגבילים אותנו"

בשבועות האחרונים חקלאי הנגב המערבי זוכים לאספקת מים רק 16 שעות ביממה | הסיבה: תשתית המים לחקלאות לא יודעת לספק את הכמויות הנדרשות בחום קיצוני | אילן עמר, חקלאי מהאזור: "מרגישים את שינויי האקלים בצורה ברורה. בשנים האחרונות המצב מחמיר"

השקיה בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש 90)
השקיה בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש 90)
מאיה רונן

השיבושים באספקת המים לחקלאות בנגב המערבי נמשכים. בשבועות האחרונים מסופקים מים לחקלאות בנגב המערבי במשך 16 שעות ביום בלבד, בפריסת שעות לפי חלוקה אזורית. החקלאים נדרשים לתאם את ההשקיה סביב לוחות הזמנים של אספקת המים, אבל לא כולם מצליחים לעשות זאת.

"מרגישים את שינויי האקלים בצורה ברורה. בשנים האחרונות המצב מחמיר", אמר ל'דבר' אילן עמר, בן 55 מגדל ירקות ממושב מבטחים. "אני מגדל ירקות על 500 דונם, בעיקר עגבניות. דווקא בימים שבהם צריך יותר מים להשקיה כי יותר חם, מגבילים אותנו".

הטמפרטורות הגבוהות ועומסי החום הכבדים שנמדדו בקיץ האחרון הורגשו היטב ברחבי הארץ. גלי החום בחודשים יולי ואוגוסט היו ארוכים מהרגיל. מי שחשו את השפעות ההתחממות ושינויי האקלים במיוחד, היו החקלאים בנגב המערבי שהופתעו משיבושים באספקת המים להשקיית הגידולים. דווקא בימים החמים שבהם נדרשה תוספת השקיה שחורגת מהצריכה הרגילה, נותרו רבים בלי מענה למצב החריג, לאחר שהגיעו למכסה היומית המוגדרת. ברשות המים מסבירים: התשתית להובלת מים לחקלאות עדיין אינה תואמת את הצורך בשטח.

במועצות האזוריות "רמת נגב" ו"אשכול" שבנגב המערבי מגדלים מטעים, בוטנים, פלפל, וכ-70% מגידולי העגבניות של ישראל. לדברי עמר, ההשלכות על גידולי העגבניות ברורות: "שתילים צעירים שנשתלו בימים החמים לא מצליחים להיקלט. בית השורשים לא מתפתח. שתילים בוגרים לא מייצרים עגבניות, כי בחום הזה ובלי מים נהרסת הרבה מהתפרחת בגידולי עגבניות ואין חנטה. שתיל שקשה לו הוא יותר חלש וחולה. כשקשה לו והוא לא מקבל את מה שהוא צריך אז הוא לא מייצר פרי".

עדכוני וואטסאפ שמקבלים החקלאים ממקורות על מתי יהיו מים לכל אזור ולכל ישוב
עדכוני וואטסאפ שמקבלים החקלאים ממקורות על מתי יהיו מים לכל אזור ולכל ישוב

"בכל גל חום מדובר בכמה ימים שבהם צריך להכפיל את המים"

"בחודשים האחרונים היה מצב יוצא דופן", מסביר עמר, "רצף ארוך של ימים חמים ובמקביל רצף ארוך של ימים שבהם היו קשיים בהשקיה. זה לא כמו בשנים קודמות שבהן היה יום פה ויום שם והיינו מסתדרים איכשהו. השנה זה ממש נמשך הרבה זמן".

גלי החום הקיצוניים שחוו בחודשיים האחרונים העמידו את החקלאים בפני קשיים משמעותיים. "צריך להבין, אלה תנאים קיצוניים ולא רגילים. בכל גל חום, מדובר בימים שבהם צריך להכפיל את כמויות המים ולא להפחית. אם אין אספקת מים בצורה סדירה בשעות שיש עקת חום, זה לא עוזר לנו שאחר כך פותחים מחדש אחר הצהריים או בלילה. אומרים חרגתם – וסוגרים את המים. שהמדינה תבוא ותגיד מה מצפים מאיתנו לעשות".

עגבניות בחממה. במשרד החקלאות מתכננים לענות על המחסור הצפוי לקראת החג באמצעות יבוא (צילום: Shutterstock)
עגבניות בחממה. במשרד החקלאות מתכננים לענות על המחסור הצפוי לקראת החג באמצעות יבוא (צילום: Shutterstock)

לדברי עמר, עוד מוקדם להעריך את ההיקף הכולל של הנזק. "אנחנו עוד בעיצומו של הקיץ. שמאים היו כאן ותיעדו, אבל עוד אי אפשר לכמת את הנזק ולעשות הערכות של פיצויים. אני מקווה לשמוע מהם בהמשך".

במשרד החקלאות צופים שהירידה בייבול והעלייה בביקוש לקראת החג תגרום למחסור קל בלבד, שיושלם בעזרת יבוא. במשרד מדגישים שירדן וטורקיה, שמהן מיובאות מרבית העגבניות לישראל, סבלו גם הן מגלי חום ופגיעה ביבול המקומי. מגדלי העגבניות בישראל שותלים זנים שונים לאורך השנה כדי לספק רצף שיווקי, לכן אספקת העגבניות צפויה לחזור ולהתאזן תוך זמן קצר.

הצפי להשלמת התשתיות לאספקת מים מוגברת: שנת 2050

מצד חקלאים באזור עולה תחושה שהמדינה עוד לא הפנימה את המשמעות של ההתחממות הגלובלית המואצת, שמשמעותה עלייה בביקוש למים לחקלאות. לאחר מאבק ארוך שהובילו המועצות האזוריות, אישרה רשות המים תוכניות להרחבת התשתית לאספקת מים באזור. חברת מקורות התחילה בהרחבת תשתיות להזרמת מי השפד"ן לחקלאות באזור. ב'מקורות' צופים הקלה באספקת המים תוך שנה, אבל הצפי להשלמת התשתיות במלואן הוא שנת 2050.

מ'מקורות' נמסר: "חברת המים הלאומית 'מקורות' מספקת את רוב המים לחקלאות בישראל. עיקר המים לחקלאות באזור הנגב המערבי מתבססים על שפכים מושבים מאזור גוש דן. אספקת מי שפד"ן במפעל הקו השלישי לצרכנים באזור, מתבצעת על פי כללים ומכסות שקבע הרגולטור – רשות המים, ותוך תיאום עם צרכני השפד"ן, במטרה להתחשב בצרכיהם".

"לפי נתוני האספקה לאזור, סופקו כמויות מים הגבוהות בהשוואה לתקופה מקבילה בשנים קודמות (חודשים ינואר – יולי). הפסקות המים היזומות נובעות מצריכת מוגברת של מים לחקלאות במטרה להבטיח אספקת מים תקינה ללקוחות החברה. למרות הצריכה הגבוהה ביחס ליכולת האספקה, כמות המים היומית שסופקה ללקוחות לאורך כל התקופה הייתה גבוהה מההקצבה היומית המאושרת לפי הנחיות רשות המים. חברת מקורות עושה מאמצים ניכרים לענות על הביקוש ולהבטיח חקלאות צומחת בכל אזור במדינת ישראל".

תגובת רשות המים: "מערכת השפד"ן מובילה קולחין מאזור המרכז לדרום הארץ לשימוש חקלאי. המערכת מתוכננת לתת מענה לצריכה הנדרשת בימי שיא, באמצעות תשתיות הולכה ומאגרים שמשמשים לאיגום המים בתקופות של צריכה נמוכה ושאיבתם בעת צריכה גבוהה. לאור רצף מתמשך של ימים חמים ביותר, הגיעה המערכת לקצה יכולת האספקה. בהתאם לכך, ועל מנת לאפשר אספקה לכל הצרכנים החקלאיים, מבצעת חברת מקורות 'חלוקת מחסור' היכן שיש צורך בכך."

"רשות המים מקדמת את הגדלת מפעל השפד"ן ע"י חברת מקורות, באמצעות הנחת תשתיות הולכה חדשות בקטרים גדולים מהמרכז ועד לקצה המערכת בדרום, לצד הוספת מאגרים גדולים לאיגום המים, בהיקף של כ 3.25 מליארד ש"ח. חלק מהתשתיות כבר בוצעו וחלקן נמצאות בתכנון או במהלך ביצוע. ההערכה היא שכבר בשנה הבאה יחול שיפור ביכולת אספקת המים בזמני שיא."

משרד החקלאות:" הפסקות המים בעומסי החום נובעות מחוסר בתשתיות. משרד החקלאות נמצא בקשר רציף עם החקלאים ומלווה אותם בשטח, בפרט במהלך עומסי החום הכבדים בתקופה האחרונה. המשרד רואה חשיבות רבה בהמשך אספקה סדירה של מזון למען שמירה על ביטחון המזון הלאומי. המשרד נמצא בקשר עם רשות המים וחברת מקורות במטרה לבחון דרכים נוספות לסייע לחקלאים ולמזער מצבים כאלו בעתיד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!