דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
30.4°תל אביב
  • 31.4°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 30.3°אשדוד
  • 35.1°באר שבע
  • 43.7°אילת
  • 36.5°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תמיכה ישירה במגדלים: משרד החקלאות יקצה 3 מיליון ש״ח להצלת ענף השום בישראל

השר דיכטר החליט לקדם את העברת הכספים מתקציב המשרד ולפני הבנות עם האוצר, בניסיון למנוע את גדיעתו הסופית של הענף והשבתתו לשנים הבאות | דיכטר: ״לולא הצעד הזה השום הישראלי היה הופך להיסטוריה״

שום ישראלי (מימין) לצד שום מיובא (צילום: דבר)
שום ישראלי (מימין) לצד שום מיובא (צילום: דבר)
מאיה רונן

משרד החקלאות ישקיע מעל ל-3 מיליון שקלים לעידוד המגדלים לנעיצת שום באדמה בסתיו הנוכחי, במטרה להציל את ענף השום הישראלי. 

שר החקלאות ח"כ אבי דיכטר, החליט לקדם תמיכה בענף השום מתקציב המשרד, שכן טרם הגיע להסכמות עם משרד האוצר על מודל התמיכה הישירה במגדלי השום. זאת מתוך הבנה שנדרשת פעולה מיידית שתמנע את גדיעתו הסופית של הענף. 

שר החקלאות, אבי דיכטר:  "ביטול המכס לחלוטין במרץ 2022, בזמן הממשלה הקודמת, גרם לגדיעה כמעט מלאה של ענף השום. אין לי ספק שזו לא היתה כוונת הממשלה הקודמת, אך זו היתה התוצאה של הצעד שנקטו בו. משרד החקלאות בראשותי, ובניהולו של המנכ״ל אורן לביא, מתחילים לשקם את ענף השום, ומכאן שההקצאה התקציבית היא מתוך משאבי המשרד, עוד בטרם סוכמו התמיכות עם משרד האוצר. אם לא היינו נוקטים בצעד הזה, השום הישראלי היה הופך לפיסת היסטוריה. נמשיך לחזק את החקלאות המקומית בארץ, לעודד המשך ייצור מקומי איכותי וטרי, ובמקביל לייצר הזדמנות לצמיחה בהמשך לטובת ביטחון המזון של כולנו". 

נוהל תמיכה במגדלים שיחליטו לנעוץ שום באדמה בשבועות הקרובים, נכתב בימים אלה במשרד החקלאות וצפוי להתפרסם לאחר החגים. התמיכה תוקצבה בהיקף של מעל ל-3 מיליון שקלים. בנוסף לכך, תוקצבו עוד 250,000 שקלים לייצור חומר ריבוי נקי מווירוסים. 

במשרד החקלאות אומרים שההחלטה היא ניסיון אחרון להצלת ענף השום, שאילולא התמיכה עלול להיות מושבת לשנים ארוכות.  נעיצת שננות (שתילת שום) מתבצעת בישראל מידי שנה בחודשים ספטמבר-אוקטוברמכל שן שום שננעצת באדמה מתפתח בצל ובו ראש שיני שום. מגדלי השום שומרים בכל שנה שננות לשתילה בעונה הבאה. שננות שלא ננעצות יתייבשו, כך שהפסקה של נעיצת  שום אפילו לשנה אחת  תדרוש הנבטה מחודשת שאורכה כ-6-5 שנים.  

החלטת שר האוצר ושר החקלאות לשעבר לבטל את המכס על יבוא שום במרץ 2022, הביא לקריסת הענף. למרות שהוחלט על הפחתה מדורגת של המכס, ובמקביל להעמיד תמיכה ישירה במגדלים, המכס הוסר בבת אחת והתמיכה במגדלים לא הגיעה. בנוסף, בהחלטה על ביטול המכס לא נלקח בחשבון העיתוי שבו בוצע. הסרת המכס נכנסה לתוקף שבועות בודדים לפני קטיף השום, לאחר שהושקעו בו כל התשומות. מגדלי שום רבים נקלעו לחובות לאחר שרשתות השיווק העדיפו לייבא שום באיכות פחותה ממדינות בהן הגידול מסובסד על יד הממשלה. 

תוך כשנה וחצי הצטמצמו שטחי הגידול המקומי מ-9,000 דונם ל-2,000 דונם, ומספר המגדלים בארץ הצטמצם מ-60 ל-20. המגדלים לא ממהרים להתלהב מהתמיכה, אבל רואים בה קרן אור. לדברי שגיא כהן, מגדל שום ממושב גן-נר, מי שיש בידיו שננות ינעץ שום, אבל הקושי להתחרות בעלות הנמוכה של השום הסיני ישאיר את הגידול מצומצם. "אני מגדל מעט, בעיקר בשביל מכירה ישיר וכדי לשמור שננות. אני מעריך שהתמיכה תתחלק בין מי שגם כך תכננו לנעוץ, כי הם אלה ששמרו שננות. ינעצו מי שחייבים. שלא יהיו אי הבנות, מי שמגדל שום השנה זה נטו מתוך אידיאולוגיה״.

נעיצת השום תחל בעוד כחודש. לדברי מגדלים אחדים שעדיין מתלבטים לגבי האפשרות לגדל שום השנה, התמיכה בהחלט עשויה להטות את ההחלטה לטובת השום, ולו בשל התקווה שעד אז יוכרע בנוגע לתמיכה הישירה למגדלים. 

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן: ״התאחדות חקלאי ישראל מברכת על החלטת משרד החקלאות למתן תמיכה ישירה של 3 מיליון ש״ח לעונת 2023-24 במגדלי השום בארץ. מדובר בהחלטה שעשויה להציל את ענף השום הישראלי שהיה בהיקף של כ-10,000 דונם וכמעט חוסל לחלוטין בשנה החולפת עם ביטול המכס על יבוא שום. אנו מודים לשר החקלאות אבי דיכטר, למנכ"ל משרד החקלאות ולצוות הניהול הבכיר של המשרד על ההקשבה ועל שיתוף הפעולה עימנו ועם ארגון מגדלי הירקות בגיבוש עקרונות התמיכה. אנו מקווים שהחלטה זו תוביל להבנה שתמיכה ישירה מתאימה וקבועה היא גורם משמעותי בהמשך קיומה של חקלאות הישראלית משגשגת וצומחת שתורמת לביטחון המזון של אזרחיה. אנו מקווים כי תמיכה זו, שניתנה למשך שנה אחת, תוארך לכדי תמיכה קבועה בענף על מנת למנוע את גדיעתו והיעלמותו של השום הישראלי מסל הירקות. זו לא רק החלטה בעלת אופי כלכלי אלא גם מסר ערכי שנמשיך לקיים חקלאות ישראלית חזקה וצומחת למרות האיומים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!