דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.2°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.4°אשדוד
  • 34.0°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הלך לעולמו חוקר התרבות הדיגיטלית דייויד גולומביה

גולומביה, פרופסור לספרות אנגלית שהתמחה בתרבות דיגיטלית, נפטר בגיל 60 לאחר מאבק במחלת הסרטן | בין היתר היה מבקר של השימוש המעוות במונחים כלכליים בקהילות אוהדי הקריפטו

דיוויד גולומביה (צילום: אלבום פרטי)
דיוויד גולומביה (צילום: אלבום פרטי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חוקר תרבות הקריפטו דייויד גולומביה נפטר אמש (חמישי) בגיל 60. גולומביה היה פרופסור לספרות אנגלית ומבקר חשוב של התופעה התרבותית של מטבעות הקריפטו. הוא נפטר ממחלת הסרטן בעודו כותב וחוקר פעיל. ספרו הבא, בנושא ליברטריאניות סייבר, יתפרסם בהוצאת אוניברסיטת מינסוטה בארצות הברית. גולומביה הרצה בנושא בפומבי בשנה שעברה.

שלל מאמריו הלא אקדמיים, והאקדמיים, מקיפים טווח נושאים רחב במפגש בין תרבות לטכנולוגיה כמו פילולוגיה, חקר השפה, משחק הווידאו World of Warcraft, תפיסות גזע ואידיאולוגיה בסדרה "מסע בין כוכבים", פמיניזם, והשפעות תרבותיות של מחשוב ומטבעות קריפטו.

גולומביה לימד ספרות אנגלית באוניברסיטת ריצ'מונד בווירג'יניה, התמחה בתרבות דיגיטלית ונקט בגישה של ספקנות תרבותית. מעבר להשכלתו הפורמלית בספרות, עבד בעבר בחברות פיננסיות ו-10 שנות עבודה כמהנדס תוכנה. כך, הוא היה מסוגל לצלוח את העושר המושגי לכאורה שאופף את מטבעות הקריפטו וטכנולוגיית הבלוקצ'יין סביבן היא בנויה. הוא סיכם את המיתוסים השגויים לגבי קריפטו במאמרו "ביטקוין זה זבל. גם בלוקצ'יין".

בראיון ל'דבר' בשנת 2022, חשף את שורשי הדמיון בין אוהדי אנטישמיות לאוהדי הקריפטו. "יש דמיון צורני בין הקיצוניים", אמר. "האנטישמים שונאים יהודים ומאשימים אותם בכל חוליי העולם, בדומה לאיך שקיצוני הקריפטו שונאים בנקים מרכזיים". לדבריו, רשימת הדיוור בה פורסם לראשונה ביטקוין מלאה עד היום בנאצים גלויים, לצד גורמים אנטי ממסדיים אחרים, חובבי קונספירציות נגד השלטון המרכזי.

גולומביה ביקר את השימוש המעוות במונחים כלכליים שנפוץ בקהילות אוהדי הקריפטו, בייחוד התפיסה השגויה לפיה הדפסת כסף = אינפלציה ועוד יותר מכך את חוסר היכולת המובנה של עולם הקריפטו לייצר חלופה יציבה, כשכמעט כל מטבעות הקריפטו שהונפקו מאז ומעולם התרסקו לשווי אפסי. מאמרו "קנאי הבלוקצ'יין" סוקר כיצד אוהדי הביטקוין אימצו לעצמם מאפיינים הדומים לכת, למרות שאין מדובר בארגון מסודר עם הנהגה ברורה, כמקובל בכתות.

אלא שהביקורת של גולומביה נגד אשליות ותקוות שווא בעולם הטכנולוגיה היא יסודית יותר מביקורת תופעת הקריפטו בלבד. "צעירים שסיימו תואר במדעי המחשב והלכו לעבוד בגוגל או בפייסבוק וטוויטר באמת מאמינים שהם הופכים את העולם למקום טוב יותר, אבל ההשכלה שלהם דלה. אין להם מושג איך העולם עובד".

לפי מחקריו של גולומביה, קיים ניגוד בין ההכרה הפוליטית של עובדי חברות הטכנולוגיה, שרובם נוטים באופן חזק לתמיכה בעמדות ליברליות דמוקרטיות, לבין המוצרים הטכנולוגיים שהם מייצרים, שמקלים בעיקר על קיומן של תת-תרבויות של פוליטיקה קיצונית, בעיקר מימין, הפצת קונספירציות וחדשות כזב ופוליטיקה פופוליסטית כמו זו של דונלד טראמפ בפלטפורמות כמו טוויטר, פייסבוק, ויוטיוב.

בנוסף לכך, הוא התריע מפני ההשפעה השלילית הצפויה של AI גנרטיבי כמו CHAT GPT, בין השאר, מאחר ואומן על "חומר פתוח" באינטרנט שהטמיע בתוכו המון אפשרויות ביטוי גזעניות ומוטות, כאשר הפילטרים שהותקנו בדיעבד בתוכנה כדי למזער את הבעיה הם חלשים וקלים לפריצה.

גולומביה העלה בעצמו את ספרו "הפוליטיקה של הביטקוין" (2016) לגישה בחינם באינטרנט.

גולומביה יובא למנוחות ב-19 בספטמבר, בבית הקברות "בית אל" בדטרויט, מישיגן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!