דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המחקר שמפריך את טענות פורום קהלת: כ- 75% מדיירי הדיור ציבורי שרכשו דירה בהנחה נשארו לגור בה

בדיקת בנק ישראל העלתה שרק רבע מבין 30 אלף רוכשי דירות עזבו את דירתם, רובם עקב גדילת המשפחה או מצב לקוי של הבית | הממצא סותר את טענת הפורום הימני-ליברטריאני, לפיה הרוכשים השתמשו בדירה כנכס להשקעה ולא כפתרון דיור

הפגנת ממתינים לדיור ציבורי ופעילים מול ביתו של שר השיכון, זאב אלקין בפסגת זאב בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת ממתינים לדיור ציבורי ופעילים מול ביתו של שר השיכון, זאב אלקין בפסגת זאב בירושלים (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

רק רבע מדיירי הדיור ציבורי שרכשו את דירתם בהנחה עזבו את דירתם בטווח הקצר, והניעות החברתית-כלכלית של כלל הרוכשים וילדיהם עלתה. כך לפי מחקר שערך בנק ישראל ופורסם היום (רביעי).

המחקר, שערכה ד"ר תמר רמות-ניסקה, בדק לעומק את מצבם הכלכלי של משקי בית שרכשו את דירתם במסגרת מבצעי הרכישה בעשור הראשון של שנות ה-2000, במהלכו נרכשו כ-30 אלף דירות על ידי דיירהן בהנחה משמעותית.

ממצאי המחקר הראו שרק רבע מהרוכשים בהנחה עברו דירה בתום חמש השנים שלאחר הרכישה (בהן אסור להם למכור אותה), וזאת לאחר שהחליטו למכור או להשכיר אותה. מאלה שכן בחרו לעזוב, רובם העדיפו להישאר בתוך היישובים בהם גרו.

עוד עולה מהמחקר שמעברי הדירות היו נפוצים יותר בקרב משקי בית צעירים שהדרישות שלהם מהדירה בה הם מתגוררים השתנו (לרוב בגלל הבאת ילדים), ובקרב דיירים שדירותיהם היו במצב לא טוב ולא יכלו או לא רצו לשפץ. ד"ר  רמות-ניסקה רואה בכך מאפיין תוצאה חיובית, שכן האפשרות להחליף דירה לכזו שמתאימה לצרכי המשפחה הופכת את ההקצאה והתכנון ליעילים יותר.

למרות ההזדמנות לניוד, מהמחקר עולה שכלל הדיירים בחרו להישאר בדירתם לאחר שקיבלו אותה לידיהם, וזאת בניגוד לטענה שקידמו פורום קהלת בשנה האחרונה, לפיה הדיירים שרוכשים את דירתם בהנחה בזכות החוק משתמשים בדירות כנכסים להשקעה. רק ביולי האחרון פרסם אריאל פייגלין, חוקר כלכלי בקהלת, מאמר באתר הפורום בו כתב ש"החוק (שאפשר את רכישת הדירות) לא הביא שום תועלת חברתית מלבד חלוקה של דירה במתנה לכמה עשרות אלפי אנשים לפי קריטריון שרירותי שמזמן איבד את המשמעות שלו".

בניגוד לקהלת, עורכי המחקר בבנק ישראל מצאו מספר תועלות לחוק: לדבריהם, מלבד ההשפעה החיובית על המצב הכלכלי של משקי הבית שמצליחים להחזיק בנכס, ישנה השפעה חיובית גם על איכות שכונות המגורים. השפעה זו נובעת מתהליך מכירת דירות השיכון הציבורי לדייריהן. איכות השכונות עולה והמשפחות מתחילות לצבור הון שלא היה מתאפשר ללא מכירת הדירות לבעליהן.

על רקע הביקורת של משרדי האוצר והשיכון על חידוש חוק המכר שאפשר רכישות בהנחה בעשור האחרון, רמות-ניסקה מציינת שהרכישות תרמו לדילול במלאי הדירות, שפגע במשפחות הממתינות בתור. עם זאת, היא מפנה ביקורת לממשלה שלא הספיקה לרכוש מספיק דירות כנגד הדירות שנמכרו – מהלך אליו התחייבה בעבר מספר פעמים.

דו"ח משרד השיכון שיצא השבוע הראה שההכנסות מהדיור הציבורי עלו בעקביות לאורך השנים, אבל על כל 4.7 דירות שהמדינה מכרה – היא רכשה דירה אחת.

ח״כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), מגיש הצעת החוק להארכת ׳חוק זכויות רכישה׳ בעשר שנים נוספות: ״המחקר של בנק ישראל מחזק ומוכיח את מה שידענו: מתן אפשרות לרכישת דירות הדיור הציבורי למשפחות ששילמו שכירות עשרות שנים משפר את מצבן הכלכלי ומוציא אותן ממעגל העוני. מדובר בכלי חסר תקדים שחוסך בטווח הארוך הוצאת מיליארדים על שירותי רווחה למדינת ישראל. החוק שהגשתי עבר קריאה טרומית והוא ממתין לדיון בוועדה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה – אני מפציר  בקואליציה לקדמו במהרה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!