דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ו בסיון תשפ"ד 02.07.24
24.9°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 24.9°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 23.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 21.0°צפת
  • 23.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

תנועות הנוער מתגייסות כדי לסייע במצב המלחמה: ״גורם לנו להרגיש פחות חסרי אונים״

הנוער העובד והלומד מפעילים קייטנות של ילדים של עובדים חיוניים, אורזים ציוד לתושבי העוטף וחיילי צה"ל | השומר הצעיר מארחים תושבים מקיבוצים בעוטף עזה | בני עקיבא מפעילים חמ״ל לסיוע לאזרחים, והגיעו אפילו לעזור לעובדים בבתי העלמין

חניכי השומר הצעיר אוספים ציוד לחיילי צה"ל (צילום: תנועת השומר הצעיר)
חניכי השומר הצעיר אוספים ציוד לחיילי צה"ל (צילום: תנועת השומר הצעיר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חניכי ומדריכי תנועות הנוער פועלים במגוון דרכים בסיוע לנפגעי המלחמה.

לאורך כל תולדות המדינה תנועות הנוער ביצעו משימות לאומיות וביתר שאת בעת מצבי חירום לאומיים. פעולות תנועות הנוער בימים אלו מוכיחה כי זה נכון מאי פעם, בעיקר תחושת הדחיפות לעשות משהו במציאות הנוכחית. "זה הדבר הכי רלוונטי שאנחנו יכולים לעשות״, אומר ירדן שפנר, רכז אזור כרמל של תנועת הנוער השומר הצעיר, ״וזה גורם להרגיש פחות חסרי אונים".

גם עומר גיל ונועם מנלזון תלמידי כיתה י"ב וחניכי מחנה רעננה מרכז של תנועת הנוער המחנות העולים, הרגישו דחיפות לפעול במציאות החדשה: "קמנו בשבת בבוקר וראינו מלחמה. אנחנו לא יכולים ללבוש מדים וללכת להילחם וחשבנו מה אנחנו יכולים לעשות. הבנו שהפעילות הזאת גדולה מהמחנה שלנו והזמנו את כל השכבה הבוגרת (ט'-יב') מכל הארץ. הזום הזה גרם לנו להרגיש חלק מתנועה ארצית".

הם התחלקו לצוותים שפועלים בכמה מישורים: האחד בניית פעילות חינוכית לחניכי הצעירה והמתבגרת (כיתות ד'-ח'), השני הוא הפעלת הרשתות החברתיות והשלישי הוא מבצעים קהילתיים למען העוטף וחיילי צה"ל. "הפעילות לצעירה ומתבגרת התקיימה בזום בגלל הנחיות פיקוד העורף וכללה סבב מה נשמע ופעילות הפוגה".

בניית השיחה בזום לכלל השכבות בוגרות נבנית יחד עם פסיכולוג המלווה את התנועה. שפנר: "מדריכים מקבלים הודעות מחניכים שלהם שהם מתחבאים בחושך ושההורים שלהם מתים. הליווי הנפשי מסייע מאוד למדריכים ולחניכים".

תנועת הנוער הגדולה ביותר שפועלת בעוטף עזה היא תנועת הנוער העובד והלומד שגם היא בעזרת ליווי פסיכולוגי צמוד מלווה את המדריכים והחניכים. מלבד פעולות אלו הנוע"ל מפעילים קייטנות של ילדים של עובדים חיוניים, אורזים ציוד לתושבי העוטף וחיילי צה"ל, מקיימים פעילויות מקוונות ובקשר רציף עם חניכיהם מכל הארץ.  בפוסט שפרסם הנוע"ל נכתב בין היתר כי: "התנועה פועלת ותפעל בכל חלקי החברה הישראלית לחיזוקה בשעה קשה זו. נבקש לממש את תפקידנו החינוכי ולהיות מדריכים קשובים וכתובת לכל לחניכינו, למשפחותיהם ולשותפינו הרבים״.

תנועת הנוער של בני המושבים, חטיבת בני המושבים, התחילה פעילות הדרכתית לכ-300 ילדים ובני נוער שפונו מעוטף עזה. הפעילות מתקיימת במספר בתי מלון באילת במקביל עם מפוני רעים, עין השלושה, פרי גן, אבשלום. מחלקת ההדרכה של התנועה בנתה במהלך הימים האחרונים תכנית פעילות והיא מותאמת לילדים ולבני נוער יחד עם נציגי הקהילות בדרום.

בתנועה סיפרו: "התנועה עושה כל שביכולתה על מנת להוות ביטחון עבורם, אוזן קשבת ומרחב לשוחח בו. כ-15 מדריכים, מתנדבי שנת שירות של התנועה מכל רחבי הארץ, צפויים להישאר באילת למספר ימים על מנת לאפשר כתובת וקשר לילדים ובני הנוער.
התנועה נערכת לפעילות ארוכת טווח למתן מענה חינוכי ליישובי העוטף שפונו לאחר התופת שחוו."

מנהלת חטיבת הנוער של תנועת המושבים, עידית תדהר: ״בימים הקשים בהם אנחנו מצויים, תנועת הנוער מנסה להוות ביטחון בעבור ילדים ונוער שעולמם חרב עליהם.
זכינו במדריכים מעולים, בני נוער וצעירים שנכונים לעזוב את הכל במצב המפחיד שבו אנחנו נמצאים וליסוע להיפגש ולהדריך את הילדים והנוער שעברו את התופת.
אני מקווה שנצליח לבנות מחדש את האמון בעוצמתנו וביכולתו של עם ישראל להתמודד עם המלחמה בה אנחנו מצויים״.

פעילות חטיבת בני המושבים במלונות למפונים מעוטף עזה (צילום: חטיבת בני המושבים)
פעילות חטיבת בני המושבים במלונות למפונים מעוטף עזה (צילום: חטיבת בני המושבים)
(צילום: חטיבת בני המושבים)
(צילום: חטיבת בני המושבים)
(צילום: חטיבת בני המושבים)
(צילום: חטיבת בני המושבים)

גם לתנועת השומר הצעיר יש פסיכולוג המלווה את מהלכיה. מלבד הקשר עם החניכים השומר הצעיר מארחים תושבים מקיבוצים בעוטף עזה בגבעת חביבה, הקיבוץ של התנועה, במרכזי 'הצדק החברתי' וכן בקיבוצים של הקיבוץ הארצי. "ואנחנו בעיקר בקשר עם הרשויות. פה בחיפה חברנו לעירייה לבדיקת מקלטים", אומר שפנר. זאת, בנוסף לשאר הפעילויות כמו השתתפות בקייטנות של ילדים לעובדים חיוניים ופעילויות מקוונות.

חניכי בני עקיבא אוספים ציוד לחיילי צה"ל (צילום: תנועת השומר הצעיר)
חניכי בני עקיבא אוספים ציוד לחיילי צה"ל (צילום: תנועת השומר הצעיר)

בתנועת בני עקיבא החלו להפעיל חמ"ל המפעיל את בוגרי התנועה. לדברי ראש אגף הגשמה, תחיה ברוך, הפניות הן שונות ומגוונות. "חלק מהפניות עוסקות בקשישים מאזור המרכז שמפחדים לצאת מהבית: לערוך עבורם קניות, לקנות להם תרופות ולשמש עבורם חברה". ברוך מציינת את ההירתמות המהירה: "היו לנו 70 מילואימניקים תקועים בגולני ללא אוכל ותוך עשר דקות היו לנו קבוצות של אנשים עם אוכל מוכן״.

ברוך מספרת גם על פניות קשות יותר ."קיבלנו פנייה לעזרה בבתי העלמין בשביל משימות הקשורות ללוויות הרבות כמו מילוי שקים. בניגוד לשאר הבקשות המופצות בקבוצות ווטאפ שונות ברוך פנתה למתנדבים ספציפיים. "כי צריך למשימות שכאלו אנשים עם חוסן נפשי גבוהה וכן חזקים פיזית". כמו שאר התנועות גם בני עקיבא מקיימים פעילויות מקוונות לחניכיהם.

לדבריה, העיקר הוא לעשות. "קראנו למוקד 'הנני' כי להבנתנו כל אחד יכול לעשות טוב ולתרום כפי יכולתו. חשוב שהעורף יהיה חזק".  למוקד 'הנני' יש להתקשר 052-3662601.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!