תלמידים מבתי הספר התיכוניים דרור גליל ברביד והתיכון החברתי חיפה החלו ביומיים האחרונים לייצר מחסומים לממ"דים, במסגרת המגמות המקצועיות של בתי הספר. התלמידים ייצרו מאות מחסומים שמיועדים ליישובים על גבול הצפון.
"בעקבות האירועים האחרונים, עלה הצורך בנעילת הממ"דים מבפנים", אומר יואב לינסקין, תלמיד כיתה י"ב בתיכון החברתי חיפה. "מחנכים מבית הספר עיצבו ובנו מחסום לדלת הממ"ד", מספר שחר שגיא, תלמיד כיתה י"א בדרור גליל.
בתי הספר מייצרים מחסום מעץ שמיוצר באמצעות מכונה. הייצור לא היווה בעיה עבור התיכון החברתי בחיפה. "במגמה שלנו, 'יוצרות', יש מכונות וכלים שיכולים לבנות את המחסומים", אומר לינסקין."רק קנינו את העצים והתחלנו לעבוד".
בדרור גליל התמונה מעט שונה. "אין לנו בסדנת הייצור הדיגיטלי מכונות וכלים לייצור המחסומים. אנחנו לרוב עובדים באופן יותר דיגיטלי". אומר שגיא. "קיבלנו בתרומות את העצים והעזרים הנדרשים לייצר את המחסומים".
"המחסומים טובים לכל סוגי הדלתות התקניות של ממ"דים בארץ", מסביר שגיא. החניכים אף ייצרו סרטון שמסביר את אופן השימוש במחסום בדלתות שונות.
בתי הספר שייכים לרשת בתי הספר 'דרור בתי חינוך' שמפעילה בתי ספר מקצועיים תחת משרד העבודה. שני בתי הספר מקנים תעודת מקצוע בתחומי העיצוב הדיגיטלי. בניית המחסומים נעשתה בהתנדבות של התלמידים.
ברשת שמים דגש על מציאת פתרונות טכנולוגיים שימושיים לבעיות חברתיות. באתר של 'דרור גליל' נכתב: "בית ספר יהווה מרכז למידה, מחקר, פיתוח וייצור שמבוסס על חיבור בין טכנולוגיות מתקדמות וחשיבה חברתית מפותחת".
"הצורך שלי לעשות משהו מתחזק במצבים של אי-ודאות", אומר שגיא, כשנשאל על הסיבה להגיע לבית הספר ולהכין את המחסומים. "כשיובל המחנך שלי התקשר ושאל אם אני רוצה להגיע, קפצתי על ההזדמנות, כי מבחינתי זה גם לסייע למצב וגם לראות את החברים אחרי שלא ראיתי אותם מחופשת סוכות".
"זה יותר טוב מלא לעשות כלום", אומר ליבסקין. "המשפט הזה נכון בשני רבדים: ברובד הראשון של שינוי המציאות לטובה יותר, וגם ברובד הנפשי, זה יותר טוב לעשות משהו מאשר להישאר בבית ולהילחץ".